Sida 6 av 6
Postat: ons okt 10, 2012 10:35 pm
av Big Al
-
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: tor okt 11, 2012 12:22 am
av SWR
Vet YB's har fått ut 274 hk på bensin med bare 2 x 25.7mm MinCSA på innsugsportene og da kan man fremdeles grave ut en god del til for å få mer hk / mer rpm.. 15:1 i CR eller så og metanol som fuel = kommer nok GODT over 300... selv om 400+ er far fetched..
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: tor okt 11, 2012 5:32 pm
av Jens Gustavsson
" big al Cosworthtoppen är värdelös som N/A,"
det håller jag inte med dig heller om. ta nästan vilken nyare motor med långt slag så har du en sämre topp där. iallafall då de portats och mixtras med lite mer.
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: fre okt 12, 2012 3:17 am
av Erland Cox
SWR skrev:Vet YB's har fått ut 274 hk på bensin med bare 2 x 25.7mm MinCSA på innsugsportene og da kan man fremdeles grave ut en god del til for å få mer hk / mer rpm.. 15:1 i CR eller så og metanol som fuel = kommer nok GODT over 300... selv om 400+ er far fetched..
Seriöst??? 25,7mm blir 1.608 sq.in. om man räknar 2 portar.
350 FPS Velocity CSA= 1.627 sq.in. at 8000 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss'
Erland
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: fre okt 12, 2012 10:10 am
av SWR
Ja, seriøst. 1040mm² MinCSA mener jeg det var... med "riktig" portutforming har det blitt sett effektøkninger helt opp i kalkulert 420fps i minstearealet på enkelte topper, dog ikke i en YB.

Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: fre okt 12, 2012 9:28 pm
av Erland Cox
Hej Björn! Du har aldrig funderat på att bromsbänken inte stämmer?
Jag har aldrig sett de siffrorna, VE faller som en fura lite över 300 fps.
jag gjorde en C20EX eller vad den heter Opel med Cosworth topp.
2 X 27 mm kunde jag få upp den till och om jag minns rätt blev det 255 hästar med 2,5 liter.
Är du säker på att du inte bromsar hos Greken?
Går det inte ihop matematiskt så är det fel någonstans för 1+1 blir inte 3 hur gärna man än vill.
Erland
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: lör okt 13, 2012 2:10 am
av SWR
Nei, jeg vet at den motoren var en "fluke" men blant andre Mike Parry fra Race Techniques - som var på DV's seminar i Swansea - har regnet ut at det var fullt mulig når en ikke regner "incompressible medium". Så matematisk går det helt fint.. Faktisk hadde Mike en motor - løpsvinnende sådan - som var så trang i kanalene etter plasting at han nesten ikke gadd bremse den når han så portene dagen etter selv om flowtallene var ok.. Men de hadde tatt ett pull, plukket den ned og portet til litt mer "normale" verdier og litt mer flow.. og tapte effekt. 300 fps er ikke skrevet i stein..

Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: sön okt 14, 2012 7:24 pm
av Erland Cox
Dom kanske tog upp kanalen på fel ställen.
FPS som vi räknar det är direkt proportionellt mot bromsade hästar, vi räknar ju baklänges efter en bromsning.
Självklart blir FPS olika beräknat från bromsning på olika bromsbänkar eftersom de visar olika.
Jag går aldrig över 285 FPS på en 4 ventilstopp och har den rätt form tappar den ingen effekt.
Det finns dock ställen som behöver fyllas på nästan alla 4 ventilstoppar för att dom inte ska
öppna upp för snabbt efter minsta arean.
Hur var Swansea seminariet? DV använde visst några av mina beräkningar och jag var inbjuden som talare.
En otrolig chans men det var Santa Pod samtidigt och har jag lovat att meka hela säsongen så ville jag inte svika teamet.
Erland
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: sön okt 14, 2012 7:52 pm
av SWR
Ikke vet jeg.. de gikk ihvertfall tilbake til porten slik den var, fikk tilbake effekten og vant løpet de kjørte, så da er det det viktigste..
Ja, han viste "rør-testen" din - flødesmodulen - og endel annet.. Seminaret var bra, ikke helt så hightech som jeg hadde ventet men fikk da bekreftet endel teorier og fikk noen nye ting å teste ut..

Mike (DV's manager) og DV selv snakket noe om å muligens holde et seminar i fremtiden i Skandinavia et sted, hvis helsen holdt og det var stor nok interesse for det..
Re: Urspårat 4g63 bygge
Postat: sön okt 14, 2012 9:10 pm
av Erland Cox
Det hade ju varit intressant att ha varit där men kommer han till våra trakter så är det ju enklare.
Jag önskar att alla flödesbänkar och bromsbänkar kunde visa lika.
Matematiken hade stämt mycket bättre då.
Erland