Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

T-27 skrev:Har Garagesäsongen börjat ännu i detta Garage ? :)
Har det blivit några framsteg på Projektet !

MVH Mats
Joo nu äntligen har vi tagit oss tid att göra lite mer med Malibun.
Det blir några dagars hårdkörning i garaget nu ( åxå ett sätt att ha semester på :roll: )
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det första som hände var såklart att min uråldriga kamera krångla, så det blir lite mobilkamera bilder.

Dagens uppdrag va' att måtta in alla 4-linkstag och punkta ihop dom, samt att göra ett wishbone stag med tillhörande fästen.

Provmonterade bakhjulen också...fyller ut riktigt bra :hey: .

Bild

Bild

Bild
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck

Inlägg av cossie_demon »

Ser riktigt bra ut! några speciella tankar bakom wishbone vs. traditionellt diagonalstag? varför föll valet på just wishbone?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

därför att det är betydligt starkare och så slipper du sidorörelsen. jörgen du har inte funderat på
att vrida unibalen 90grader??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev: jörgen du har inte funderat på
att vrida unibalen 90grader??
Jo, men jag kom inte på någon bra lösning med det jag hade att tillgå just då, så det blev lite "stressmeckat" så länge :doh:
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

cossie_demon skrev:Ser riktigt bra ut! några speciella tankar bakom wishbone vs. traditionellt diagonalstag? varför föll valet på just wishbone?
Precis som Martin säger...lite stadigare, lite enklare när man justerar 4-linken och ingen sidorörelse vid "krängning".

Vilken väg man monterar wishbone-staget är mest en smaksak och vad som är mest praktiskt...
Jag "härmade" det jag sett på några Bickel chassin och monterade uppe på bakaxeln med fästen i chassit.

Enda "nackdelen" med det är att bilens Rollcenter kommer lite högre, men för att citera/översätta lite fritt det som stog i Bickels Chassibok: om du svänger så mycket med en dragracingbil så att rollcenterhöjden spelar in, då är du redan så illa ute, att det inte spelar någon roll :twisted: .
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Några dagars hårt arbete i garaget...och vi har komit en bra bit till på buren och chassit. Det fattas fortfarande en hel del rör här och där men det tar sig... I morgon ska jag dubbelkolla allt mot SFI 25.5 specen så jag inte missar nå't rör eller använder fel dimension någonstans.

Här kommer lite bilder på RÖR(an)

Allt går inte att göra med en enklare hålsågsnotch av den här typen...

Bild

men det här gick bättre än väntat

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blir lite av ett pussel när man bygger Funny Car bur. Det är lätt gjort att man sätter dit rören i fel ordning. Många vinklar och notchningar blir det...vi går försiktigt tillväga och tar en liten bit i taget, så vi slipper "göra om göra rätt" och kasta en massa rör.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jörgen K.
hulta
För mycket laddtryck

Inlägg av hulta »

det blir mycke fint
TEAM BOOST PERFORMANCE

michael hultgren
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat jörgen :thumbright:
Nova67ss
Lite mer laddtryck

Inlägg av Nova67ss »

Jadu Jörgen, hatten av för ett snyggt bygge, helt klart "en rolig bracket bil som spårade ur" :D måste nog ta mej upp å hälsa på igen och kika på bygget live.. Kul som 17 läsa denna tråden :D

Som de säjer.
Keep up the good work.

Anders
Anders "Nova" Forsberg
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

I dag på fm. så gjorde vi färdigt rören till dörrkryssen på båda sidorna. Efter lunch så städade vi undan lite och gjorde klart så vi kunde lyfta av karossen. Det är tur att man har kamrater med bra grejor ( kranbil den här gången ). Nu blir det betydligt enklare att helsvetsa alla rören.

På fyra arbetsdagar fick vi dit 33 st. rör i buren. Det kunde ha varit 34, men vi fuckade upp ett rör som får vänta till senare. Det återstår 11 rör plus några hörnförstärkningar ( det dyker säkert upp nå't mer rör som vi inte tänkt på )

Vad mycket enklare det hade varit om vi hade haft en ritning och bygga efter, men lite av grejen är väl att stå och klura ut bra lösningar.

Åsså lite bilder såklart :)

Hasse servar hålsågsnotchen

Bild

Dörrkryss på plats, högersidan är bara dithängda. dom svetsar vi dit så sent som möjligt, så slipper man klättra över dom hela tiden

Bild

Som sagt tur man har hygliga kamrater (Tack för hjälpen Erik! alias "Chipp-jävel")

Bild

Bild

Den ser lite naken ut :hihi:

Bild

Framstöttorna till ramen sågades av framför torpedväggen så vi kunde lyfta av karossen. Den inre biten med trianguleringsröret/förstärkningen fick sitta kvar så det går att svetsa hela vägen runt när karossen är borta. När karossen är tillbaka på plats så skarvar vi framstöttorna med instickshylsa i röret.

Bild
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

hulta, Jens å Anders tack för dom glada hejar ropen.

Anders du är välkommen, vi har ett trevligt fika rum i "nya" garaget också.

hulta, du är också välkommen, bara jag fått klart dom sista rören. Tur att jag har en "Proffssvetsare" i släkten :)

Jens du får höra av dig om du är i 08-land/fjollträsk/storsta'n ;)
Jörgen K.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Snyggt, nu är det bara att lägga lite fina svetsar då :thumbright:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Så där ja...!
Då var alla rör till funnycar buren på plats.

Bild

I morgon blir det inget garagepyssel, för då ska jag vara med i Nitroz motorsoffan och prata bakaxelbanjos.

http://www.nitroz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har börjat ha kaffe och kakor på onsdag kvällar klockan 19:00 och se på soffan i mitt garage, väldigt trevligt :thumbright:

letar gamla avsnittet med bakaxlar men jag hittar inte det? skulle va bra att se det först så man är uppdaterad. är jag blind eller?
Skriv svar