Anledningen att vi valde mettis är.
1: Utvecklingskurvan. Kunna vrida på mer effekt i framtiden. 3000+
2: Slippa vatten i bilen och kunna köra med solida block/toppar för extra styrka. Samt vikten utan kylare/vatten/pump. (platsbesparing)
3: Slippa intercoolerlösning och spara massor med vikt. (tex christells lösning. Den vägde säkert 90kg)
4: Tillåter högre kompression och ger mer grundstyrka i motorn än bensin.
5: Priset på bränslet. Halva priset mot bensin trots dubbla volymen.
6: Spoolar igång lättare
7: Jämnare tider oavsett väder. Inte lika "smal" tuningtopp som bensin. (säkrare tuneups)
Priset är för sig inte direkt avgörande. Bilen kommer inte rulla många meter utanför strippen iallafall. Så den besparingen är oväsentligt. En anledning jag försökte hålla mig ifrån mettisen och det var att få åka med mina kläder jag redan hade. Det fick jag inte göra iallafall så det vart dyra nya kläder. En annna anledning var att BB lamdor skulle kosta fruktansvärda pengar, men så släppte innovate sin nya digitala lamdamätare som går ner till 0.50 i lamda.
Christells maskin gick riktigt snyggt och fint. Troligen hade 2000 vart en baggis med 2st agg som jag har köpt nu. Men det var ett jävligt tungt bygge. Det är svårt att åka i en "fri vikts" klass med bilar på 200-300kg mer vikt än vad de andra har... Och dessutom 500hk mindre effekt ,)
Jag önskar mig en Aluminium motor utan vatten. Nya större toppar modell Big dukes till nästa motor. Lite dyrare men ack så mkt mer mos man kan ta ur dem ,) Med det flödet och grundeffekten jag kan nå i en sån motor så är 1000hk sugis möjligt. 2000 på 1 bar inga problem... Men nu sitter man med 2 maskiner byggda på "orginal" plattformen ;( (gillar drömmar dock)
Sen det här med soppapump osv. Jag har redan pumpar som klarar uppgiften. En mekanisk på 14GPM och en elektrisk på 8GPM. Spridarna mina 600lbsare ska även de klara biffen. Men eftersom de är ratade till 600 på 90 psi så kommer vi köra rempumpen... Elpumpen drar 80A däruppe på 120 psi