Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Diskussioner för erfaret folk
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Jag lyssnar defintivt på dina åsikter Jens. Du talar inte för döva öron. ;)

Anledningen att vi valde mettis är.
1: Utvecklingskurvan. Kunna vrida på mer effekt i framtiden. 3000+
2: Slippa vatten i bilen och kunna köra med solida block/toppar för extra styrka. Samt vikten utan kylare/vatten/pump. (platsbesparing)
3: Slippa intercoolerlösning och spara massor med vikt. (tex christells lösning. Den vägde säkert 90kg)
4: Tillåter högre kompression och ger mer grundstyrka i motorn än bensin.
5: Priset på bränslet. Halva priset mot bensin trots dubbla volymen.
6: Spoolar igång lättare
7: Jämnare tider oavsett väder. Inte lika "smal" tuningtopp som bensin. (säkrare tuneups)

Priset är för sig inte direkt avgörande. Bilen kommer inte rulla många meter utanför strippen iallafall. Så den besparingen är oväsentligt. En anledning jag försökte hålla mig ifrån mettisen och det var att få åka med mina kläder jag redan hade. Det fick jag inte göra iallafall så det vart dyra nya kläder. En annna anledning var att BB lamdor skulle kosta fruktansvärda pengar, men så släppte innovate sin nya digitala lamdamätare som går ner till 0.50 i lamda.

Christells maskin gick riktigt snyggt och fint. Troligen hade 2000 vart en baggis med 2st agg som jag har köpt nu. Men det var ett jävligt tungt bygge. Det är svårt att åka i en "fri vikts" klass med bilar på 200-300kg mer vikt än vad de andra har... Och dessutom 500hk mindre effekt ,)

Jag önskar mig en Aluminium motor utan vatten. Nya större toppar modell Big dukes till nästa motor. Lite dyrare men ack så mkt mer mos man kan ta ur dem ,) Med det flödet och grundeffekten jag kan nå i en sån motor så är 1000hk sugis möjligt. 2000 på 1 bar inga problem... Men nu sitter man med 2 maskiner byggda på "orginal" plattformen ;( (gillar drömmar dock)

Sen det här med soppapump osv. Jag har redan pumpar som klarar uppgiften. En mekanisk på 14GPM och en elektrisk på 8GPM. Spridarna mina 600lbsare ska även de klara biffen. Men eftersom de är ratade till 600 på 90 psi så kommer vi köra rempumpen... Elpumpen drar 80A däruppe på 120 psi ;)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Fredde Holmgren »

Är du säker på att den där innovaten klarar av lambda 0.50 ?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Absolut inte säker. Distrubitören i Sverige lovar inget heller förrän han testat själv.

Innovate säger dock att det nya digitala drivsteget skall klara av att läsa lamda ner till 0.50 med den medföljande lamdan.

Återstår att se dock. I bänken finns det möjlighet att köra flera lamdor och jämföra så inget att oroa sig för.
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Christer J »

brillko skrev:Absolut inte säker. Distrubitören i Sverige lovar inget heller förrän han testat själv.

Innovate säger dock att det nya digitala drivsteget skall klara av att läsa lamda ner till 0.50 med den medföljande lamdan.

Återstår att se dock. I bänken finns det möjlighet att köra flera lamdor och jämföra så inget att oroa sig för.
Vad är det för sond? Såvitt jag vet är det bara NTK´s sonder som kan mäta så fett. Har en sådan på Mattias bil ,
inte billig men funkar mycket bra.
/Christer
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Andreas Arthursson »

Även de gamla LC-1 som använder samma sond går ner till 7.35 AFR (0.5 lambda). Men MTX har en ny digitalteknik, den kanske gör den exakt på låga AFR. Men har inte sett någon som testat än..
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av caterpillar »

fiiiine leksaker der ja!!!!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re:

Inlägg av Duke of Cruel »

brillko skrev:
T_Hedman skrev:Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
Jag är ingen expert, Men när jag hade Garret GT4202 så bottnade jag avgssidan. Med turbobandit aggen så bottnar jag avgas-sidan.

Så jag är tveksam att 83mm turbinen på 3-serien kommer räcka. Och 87mm versionen finns bara i 1.10 A/R


gt42 är skit, kanska en äkta gt45 på varja siden, så kommar du tät på 2000 hk med rät avgashus.
inga kat = inga co2
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Kristoffer Helle »

varför er en gt42 skit?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Duke of Cruel »

stor turbo tel stor moter med liten effekt. gör mindre effekt än gt40r och er mycket tungt driven, och kun olja kyld.
inga kat = inga co2
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Kristoffer Helle »

gjelder det som av nyare typ å? Fan, kjöpte en ny gt42 för nogra månader sidan til et v8 bygge. inga monster effekter. men vil ha inte ha en turbo som er tung driven.. :/ ska i en bruks bil
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Duke of Cruel »

du kommer få noget lag om du kör enkelt turbo, och mycket om du kör duppel turbo. men 600-700 hk går at få ut av dom.
inga kat = inga co2
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Jag körde dubbla Gt4202... De spoolade från 3500 och hade fullt ladd före 4 på min 468.

Så en singel sådan måste spola på tomgång ;)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av Duke of Cruel »

fullt ladd v 4000 på en bigblock är också jävla sent. tom har fullt ladd på sin 3000 hk bigblock v 3000 varv.
inga kat = inga co2
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Skitsnack. Om inte annat så har han aldrig testat det. 45 psi på 3000 skulle ge 5000nm+ eller nått.

Ladd före 4000 är helt ointressant när man släpper transbraken på 5000-6000...
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
Skriv svar