Sida 6 av 68
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre jul 01, 2011 7:43 am
av Toni
Fugazi, småländskt skit eller engelskt skit är väl samma sak, men de funkar hur bra som helst.
Det är viktigt att man inte råkar bocka dem vid installationen.
Enda nackdelen är att när dörren är öppen pekar de rakt ut ut karmen ca 5 cm. Inte snyggt!
Jag kommer att ha dem intryckta i sitt inre, låsta läge så länge dörren ändå hoppar ut nån centimeter av sig själv.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 06, 2011 9:52 am
av Toni
Såja, nu är kamremmen bytt!!!
Jag skulle nog ha kört med jänkarmotor i alla fall, så hade jag sluppit allt meck...
Lyckades dock byta remmen utan Audis specialverktyg (4 st), mycket tack vare att jag hade motorn ur.
Höll dock på att bli lurad av att den nya vattenpumpen hade en något mindre remskiva, så mina markeringar på remmen och körnslagen på remskivor/toppar lirade inte. Men även det löstes med hjälp av en del tankearbete. (Har en kompis som är bra på sånt... tankearbete alltså)
Eftersom jag skippat AC pumpen blev det till att leta ny transmissionsrem. SAAB 9-3 hade en med rätt mått så nu är den punkten oxå avprickad.
Nu ska motorn tillbaka i chassiet och kylsystemet kopplas in.
Jag funderar på att skippa de fula expansionskärlen och bara låta övertrycket ledas ner i en Colaburk via en slang från påfyllningslocket... såvida jag inte hittar något orginellt/roligt expansionskärl.
Kan kärlet i så fall sitta lägre än påfyllningslocket?
Locket sitter på systemets högsta punkt. Naturligtvis kan jag då inte använda expansionskärlets påfyllningslock.
Har ni någon bra idé är den välkommen.
Toni
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 06, 2011 1:57 pm
av fugazi
Skrev inte att det var skit... bara att JAG inte fått dom att funka i MIN bokhylla...

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: mån jul 18, 2011 8:13 am
av Toni
Kunde inte låta bli...

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 20, 2011 8:09 am
av Toni
Nu är remmarna i motorn bytta, oljefilter bytt, servopumpfästet klart (målat...) och tändspolarna fått ett fäste.
Klart att stoppa i chassiet för uppstart, men...
Det är ju det här med sladdarna...!
Kapa rätt kablar, för alla behövs ju inte, men vilka?
Ska bli otroligt intressant
Har visserligen ett kopplingsschema över CPU's anslutningar, men friskt kopplat lär ju vara hälften brunnit!
Fortsättning följer...

Audi = spagettibil?

Oh så roligt det ska bli!!!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 20, 2011 11:30 pm
av Gunnar S
Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor jul 21, 2011 8:48 am
av El Vikingo Tropical
Jag kan bara säga att den e skit kul och annorlunda!
Jag tar plats!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor jul 21, 2011 12:33 pm
av Toni
Gunnar S skrev:Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Tackar!
Vikten utan låda är ca. 215 kg. Lådan väger väl 30-40 kg.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre jul 22, 2011 2:21 am
av Gunnar S
Tack själv.
Har en återkommande dröm om en sån där, på tvären i en bobber-ram...
Triplexkedja till nån trevlig automat och sen remdrift till ett fett drivhjul.
Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.

Fortsätt uppdatera nu.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre jul 22, 2011 10:00 am
av calle_o
Gunnar S skrev: Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.
Är det egentligen så stor skillnad? Jag har för mej (rätta mej gärna om jag minns fel!

) att en gammal CSB med gjutjärnstoppar väger c:a 250kg. I så fall borde en CSB med toppar, insug & vattenpump i aluminium vara rätt likvärdig viktmässigt?
(CSB = Cheva smallblockare)
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre jul 22, 2011 10:12 am
av Toni
Nog ingen dum idé, det där med hoj, motorn är nog den kortaste V8 man kan hitta.
Ung. mått är längd 50cm, höjd 53cm och bredd 76 cm. Vattenpumpen t ex ligger inne i motorn, bakom multiremmen och drivs av kamremmen.
Problemet i roddar är annars bredden, den är bredare än t ex Ford o Cheva smallblockare.
Lycka till!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 27, 2011 7:28 pm
av Toni
Nu börjar det dra ihop sig...
De vitala sladdarna är lokaliserade och batteriet laddat.
Dammsugarrören bär snart stolt fram kylvatten och med lite tur är de och oljekylningen täta.
Men trångt blev det!
På fredag smäller det!
Kanske...

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons jul 27, 2011 7:47 pm
av subw000fer
Så ballt

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor jul 28, 2011 2:02 am
av jonas landin
Tummarna hålls!!!!!!!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor jul 28, 2011 8:59 pm
av gottlieb
Vilket ballt projekt

längtar efer fortsättningen.