Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Magic thomsson
Forumsberoende

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Målat länkarmarna och tryckt i nya starkare bussningar i dom och så har jag monterat framvagnsbalken.
Sen har det blivit soffan mest hela helgen,fått en förkylning och feber så krafterna är rätt låga.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende

Dags kanske för uppdate,fick inte så mycket gjort på bilen förra veckan då jag va småklen,men fick dit kylaren och fläkten åtminstone.
Bromscylindern kom på plats också och min bror svetsade min vattenpump.
Söndagen var ganska produktiv,fick dit bränsleröret och regulatorn och så började jag med elen.
El och kabeldragning är inte min bästa sida så vi får väl se hur det slutar=0).
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Låter fint det! Upp med lite bilder vid tillfälle, alltid kul att se :thumbright:
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende

Strömkablarna jag beställde från blekinge bilradio kom inte heller,va slut på lager och så fick jag nåt tillgodo kvitto från svea ekonomi för att jag betalade i förskott,och det går ju inte att ringa firman heller så jag mailade att om dom får in grejerna ska jag inte ha nåt,trött på att vänta.
Gjorde en ny beställning igår från bilstereolagret istället,strömkabel,kabelskor,huvudsäkring och 1 fördelningsdosa för att få ut 12 st pluskablar till flatsäkringsdosan,hållit på en del med billjud när man var yngre så jag kör bilstereokablar mm till elsystemet.1000 lapparna lämnar plånboken i en strid ström har jag konstaterat,jag bokför allt jag handlar för att se vad bilen hamnar på och timmarna i garaget skriver jag också upp.
Senast redigerad av Magic thomsson den tor sep 20, 2012 8:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Magic thomsson
Forumsberoende

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Magic thomsson den tis sep 18, 2012 8:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Magic thomsson
Forumsberoende

Bild
Magic thomsson
Forumsberoende

Som ni ser är det inga komplicerade instrumenbräden o grejer direkt,jag vill ha det så enkelt och med så få komponenter som möjligt.
Kan hända det är lite folkracevarning här o där men jag ska ha bilen att åka med och lätt att serva,inte ha på några utställningar.
Magic thomsson
Forumsberoende

Slipat och målat rattstången också den här veckan plus dom 2 övre stagen till bakaxeln,och så fick jag strömkabel mm från bilstereolagret så jag har börjat med kabeldragning.
Men imorgon lördag ska vi till arvika o kolla på götalandscupen i rc,ska bli kul,känner jag behöver lite avbrott från bilen o hämta motivation,blir segt åt skallen o jobba o sen hem o äta o i garaget varje kväll.
Trevlig helg.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Kärran blir ruskigt fin :thumbright: , har du börjat något med motorn?
Magic thomsson
Forumsberoende

Ruskigt fin=0).Inte var dag man ser eller hör nån som använder sej av det ordet.Tack för att flera tycker det blir bra.
Att det blir skapligt beror på att jag har tid att slipa blästra putsa och måla det mesta som ska monteras,ekonomin styr så jag har inte råd att köpa allt som behövs på en gång,så under tiden kan jag leta grejer på blocket och här på sävarturbo mm.Köpt mycket nytt i andra hand till 50-70% av nypris.
Jo motorn är ungefär klar till 40- 50%.Blocket är borrat,vevaxeln är lättat,polerad,strokad,stiftad och balanserad.Kolvar och h profil stakar har jag men dom ska putsas lite på och bytas bussningar till kolvbult.6 pucks sinter och 618 tryckplatta,anpassat svänghjul.insuget är påbörjat men inte klart.Förgasarna är isärflyttade,mikuni 40 rs.Topplocket är dock inte påbörjat än,väntar på skatteåterbäring i dec så då ska nog toppen lämnas in,blir troligen en cnc topp.Om jag har råd,gissar en komplett cnc topp med ny kam o allt kostar runt 15 000 minst.Fattas trattar och luftfilter till förgasarna.
Extraktorrör har jag men inte ljudämpare.Personlig skyddsutrustning har jag inte heller.
Stötdämpare,fjädrar fattas också.Hoppas den blir klar till sommaren nästa år,fattas nog grejer för en 30-40 lax.
Magic thomsson
Forumsberoende

Tyvärr har jag idag sett ett troligt fel jag gjort med min elvattenpump,jag va i arvika o kolla på rc idag och såg en som hade en sån pump och han hade den 90 grader mot hur jag monterat min,tänk ett hjul på en sån stor gammal båt på missiissippi floden,skoveln ska väl snurra som ett hjul som står lodrätt.Min pump ligger ju så mitt skovelhjul i pumpen ligger ner,fick tips från Rasmus annander här på forumet via min rc blogg men förstod inte hur han mena att min pump satt fel,nu fattar jag.hmmm hur göra?Göra om eller testa,inge kul att slipa o svetsa nu när den är lackad=0(.
storken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av storken »

Hej.
Ser roligt ut med ett projekt som bryter av från mängden lite. :thumbright:
Undrar lite vad du använder dig av för pump till kylarn bak i skuffen.

Mvh Stork
Magic thomsson
Forumsberoende

Hej stork,tack för positiv feedback :D .Ja det är väl inte jättemånga rc byggen här på sävar va?Pumpen är en elvattenpump från M o M motorsport.
Finns andra firmor som säljer den också,80 liter minuten ska den pumpa om jag inte minns fel,davies and craig heter den,många som har den bak i rc bilar.Finns även en termostatstyrning till den om du vill ha det,termostatstyrningsboxen kosta en slant så jag skippa den,dom sa på m o m att man kan koppla den via en brytare bara o köra den på max hela tiden,jag ska göra det först får jag se om det funkar,funkar det så kör jag utan termostatstyrningen.
storken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av storken »

Ja som sagt roligt med någon som bryter sig ut ur mängden.
Ok ja känns ju lite tveksamt om orginal pump på motorn orkar med att pumpa runt ändå bak till skuffen.
Magic thomsson
Forumsberoende

Här är söndagens och måndagens jobb på bilen.Huvudsäkringen.
Bild
Skriv svar