Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av subw000fer »

Skitsnyggt jobbat! Precis lagom nivå på sakerna :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

silversurfaren skrev:Vad färg anväder du att måla skinn?knappast vinylspray från macken :doh: ,vanlig billack med mjukmedel?
Mycket nyfiken på att se konsolen färdiklädd,blir kalas det där :thumbright:
Vanlig 2-komponent billack,jag lackade instrumentbrädan för 7år sen och den ser lika dan ut fortfarande inga sprickor eller nått,nu är det ju inte så mycket slitage på brädan men ändå.
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dieselmerc »

sinnes sjukt krämig bil! kmr bli legendarisk!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

bild.
jag han bara ta en dålig bild sen fick jag slut batteri men jag är nöjd,jag hade häldre haft mätare med cromad sarg men nu nu var ju bredbandslamdan med silver sarg så nu får det bli det,det ser bättre ut irl.sen har jag klarlackat träet eller träimitationen och det vart riktigt bra det ser rätt äkta ut ett varv till bara.
Jag provade färst att blanda i betsfärg i lacken men det blev sämre så jag kör bara på matt klarlack.
sen upptäckte jag att jag hade en merca träknopp i amg n så jag håller på att slipa ner den och ska klarlacka den också tror det blir skitbra.
ps.jag ska ju lacka skinnet rött på onsdag ifall ni glömt det tror det blir kanon.

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag kopplat lite till och monterat givare,mätare mittkonsoll mm skall dit med träknoppen också samt att jag funderara allvarligt på att sätta dit en större varvmätare ovanför mätarna för det ser lite tomt ut där.typ parkettgolv...under mätarna kommer displayen till bensinvärmaren hamna.
Förövrigt så har jag bara kvar att koppla in draget,sätta en till säkringsdosa,samt fixa reläet till soppapumpen kvar innan montering av drivlina startar :D
förutom en rejäl garagestädning då

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Jag hade elektrisk hastighetsmätare på nya lådan så jag fick byta strut till en med mekanisk.
1.elektrisk drivning till hastighetsmätaren
2.mekanisk drivning till hastighetsmätaren
3.klart
4.jigg till motorfästena(det mesta ska kapas bort)

Bild

Bild

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Motorfästen klara.och jag har kvar infästnngen till dom gammla motorkuddarna under om jag vill sätta dit m104 motorn.perfekt.

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

jag vart tvungen att använda servopumpen från m104 motorn eftersom den har uttag till diffen. fick göra nya fästen och svarva ny remskiva eftersom 104 pumpen har multirem och inte min.
4 timmar senare så år servopumpen färdig och monterad till och med originaljustering.tur att man har svarv.

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag gjort fästen till kylaren ett litet kvar.dock kommer jag inte att kunna använda originalfläkten det saknas 20mm så det får bli elfläkt.
sen har jag fått dit yoken som förövrigt skall dras med 120nm det vart ju den grövre från kupen och den har 12mm bultar istället för 1omm och det kan ju inte skada och sen hade jag även nya hardyskivor från cupen :D och har även mont den.
så nu har jag ett litet fäste till kylaren kvar samt lacka alla fästen sen ska jag fixa elen till motorn sen ska motorn i :D

Bild
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

om jag ska förbereda för turbo vad bör jag ha som retur i tråget jag vill inte svetsa i tråget utan gänga, vad bör jag använda?ska jag ha med mutter på insidan av tråget?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Hur tjockt material är det i tråget?
Men lättast är det väl med en mutter, alternativt att sätta en skottgenomgång eller liknande med en mutter på utsidan istället
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

inte en aning(har ej plockat upp än vill ha alla grejor först) förmodligen tunnast möjligt 5-7mm kanske.
Jag trodde att tex att inom hydralik att det var mutter på insidan men det är givetvis bättre om det är på utsidan så inget kan släppa inne i motorn.men vad skall ja ha för dimention på kopplingarna?
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Underbart bygge!
Instrumenthuset är ju rent av fantastiskt!!!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

gottlieb skrev:inte en aning(har ej plockat upp än vill ha alla grejor först) förmodligen tunnast möjligt 5-7mm kanske.
Jag trodde att tex att inom hydralik att det var mutter på insidan men det är givetvis bättre om det är på utsidan så inget kan släppa inne i motorn.men vad skall ja ha för dimention på kopplingarna?
19 mm invändigt på slangen kanske, och försök få returen så den har fritt fall ner i tråget från turbon, så det inte blir uppförsbacke nånstans för oljan

Typ en sån här tänkte jag, går ju även att kapa bort den instickande delen
https://www.grene.com/pics//400x200/b/B ... P-16-f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag fått ner motorn och det var inte det lättaste, så jag fick kapa ur på begge sidorna av motorrummet både för grenrör och insug men nu sitter den som en smäck :D
Så nu har jag massor av småsaker som ska fixas.

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar