kompressor moppe. bygge av kompressor ideer.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

mmm de gör dom ju men 70cc ger mer ocm om man gör den dubbel värkande ger den 140cc luft per varv å den bör teortiskt ge ca 1 bar överladd med 1:1 i driv. men frågan är om det går åt så mkt för å driva den att de inte ger nån större effekt.
det spelar egentligen ingen stor hur stor kolv man har får ju bara dreva upp den så den ger den önskade luft mängden. eller är det så mkt mer friktion i en större motor att det lönar sej att ha en, mindre med högre varvtal.

men det finns vell en anledning till att man inte använder kolvkopressorer till överladnig av motorer.??
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du kan nog inte dreva den mycket mer än 1:1 eftersom den kommer övervarvas då... det är nog anledningen
om du tror det funkar med 1:1 för 1 bar så kör med det! testa ;)
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Hej
Den måste vara drevad 1:1 , tänk efter lite varför så förstår ni :D
Björn Svensson

www.teamxracing.se
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

funderar lite på bygge av en ny kompressor. har en liten switser turbo som jag tror var 34mm in. om man tog impellern från t03 jag jag har nu. eller en något större turbo. svarvade om så att den passar i huset på switsern.

tänkte bygga en kuggväxel. av dreven från sachs moped vxl låda. varva kopressorn 100k rmp el dyl.
funderar på att köra med glid lager i växlen. fick för mej att det är billigare och lättare att svarva egna lager en att köpa kullager som tål dom varven.

kommer en kompressor ombyggd på det viset klara av att pumpa luft vid mina förhållanden dvs. högt tryck, lågt flöde eller blir det att den går in i surge?. som jag tror att nuvarande kompressor gör.

kommer dreven från en moped klara av dom varven?.

tänkte att om dom håller många tusen mil i en vxl låda ska dom klara några få mil med 500ggr högre varv. eller. kommer det bara rasa ihop direkt.

funderade på en liten oljepump som skulle pumpa runt oljan från vxl lådan på moppen till kuggväxlen. och sen genom ett litet oljekyl.


har aven funderat på att bygga om en motor sågs motor till en kolv kompressor.

skulle den gå så tungt att driva att det skulle bli plus minus noll.

vad tror ni om dessa ideer???



bara funderingar änså länge men den dagen jag plockar fram moppen igen så...
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

jag har en känsla av att sachs växellådan kommer att typ sprängas i luften hehe
Skriv svar