Ford Capri cosworth 24v
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Hm...blir inte klok på denna onedrive. Inte riktigt lika enkelt att skapa en offentlig mapp som tidigare. Kan lägga bilderna i den gamla mappen jag hade som är offentlig, om inte det funkar nu heller.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Se föregående inlägg med bilder hoppas att det funkar nu. Om det gör de så fortsätter jag med de inställningarna.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Inga bilder i inlägget från 9 juni för mig...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Capri cosworth 24v
Syns inga bilder i inlägget från 9/6.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Jag vette FAN vad som hänt? Jag har gjort som tidigare, men nu är bilderna bara synliga medans jag är inloggad på onedrive och ett tag till. Ska försöka igen när semestern börjar. För just nu så är jobbet bara för mycket. Kommer bli en hel del under semestern, jag planerar att grundmåla, efter att jag fixat en del saker först. Sedan har jag börjat lite med grenrören, efter det provmontering av motor igen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Jag har inte tagit tag i detta med bildproblemet, ännu. Men jag kan uppdatera med att jag har punktad klart grenröret fram till kollektorn. Det ser helt sjukt ut eftersom jag hade gett mig den på att det skulle vara 6 st. separata rör. Monterat motorn och det blev lite efter justeringar i torpedväggen, samt att bromsservon får flytta fram pga. att det blev lite trångt. Hoppas att jag löser detta med bilderna snart så ska ni få uppdaterade bilder på skapelsen.
Tänkte lite galet med höjden på turbon, så original scoopet höjs och förlängs, blev riktigt snyggt faktiskt. Blir helt klart ensam om en sådan huv, hoppas jag
Tänkte lite galet med höjden på turbon, så original scoopet höjs och förlängs, blev riktigt snyggt faktiskt. Blir helt klart ensam om en sådan huv, hoppas jag
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Fortfarande inga bilder!!!
Däremot funderar jag på det här med brandvägg? Kommer använda originaltanken, med flyttat tanklock litegrann pga. skärmbreddningen. Måste det finnas en brandvägg då? Funderar på dubbelmantlat tankrör, dvs. utanpå tankröret tänkte jag sätta en slang utanpå som är tät mot skärmen samt golvet i bagaget.
Däremot funderar jag på det här med brandvägg? Kommer använda originaltanken, med flyttat tanklock litegrann pga. skärmbreddningen. Måste det finnas en brandvägg då? Funderar på dubbelmantlat tankrör, dvs. utanpå tankröret tänkte jag sätta en slang utanpå som är tät mot skärmen samt golvet i bagaget.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Jag vet inte hur du kommer ändra riktigt men original så går ju tankröret upp till skärmen utan något speciellt skydd i reservhjulsbaljan, däremot är det ju täckt av en plåt inne i själva bagagerummet. Men det är ju ingen nackdel att göra som du beskriver.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Hej!
Har varit ett tag sedan! Har byggt och letat delar. Inte så mycket saker som syns, tyvärr. Kommer börja lacka under semestern. Har äntligen fått min mellanaxel kapad, den blev inte lång. Han på verkstan funderade och kliade sig i huvet vad jag skulle ha den till. Motorn sitter så långt bak, att den blev bara cirka 900mm lång. Tyvärr fick jag kapa upp kardantunneln igen, för att jag fick inte upp den då den är gansk grov (Mustangs). Jag lovar att jag skall komma med bilder, jag ska bara bli kompis med imageshack först och komma fram till ett bra å effektivt sätt.
SFRO-fråga, kan man som ombyggt fordon göra en typ av byggbesiktning (konstruktionen) innan jag börjar måla. Vill ju undvika misstag och inte heller vill jag sätta ihop för mycket innan jag börjar måla.
Har varit ett tag sedan! Har byggt och letat delar. Inte så mycket saker som syns, tyvärr. Kommer börja lacka under semestern. Har äntligen fått min mellanaxel kapad, den blev inte lång. Han på verkstan funderade och kliade sig i huvet vad jag skulle ha den till. Motorn sitter så långt bak, att den blev bara cirka 900mm lång. Tyvärr fick jag kapa upp kardantunneln igen, för att jag fick inte upp den då den är gansk grov (Mustangs). Jag lovar att jag skall komma med bilder, jag ska bara bli kompis med imageshack först och komma fram till ett bra å effektivt sätt.
SFRO-fråga, kan man som ombyggt fordon göra en typ av byggbesiktning (konstruktionen) innan jag börjar måla. Vill ju undvika misstag och inte heller vill jag sätta ihop för mycket innan jag börjar måla.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Ja, byggbesiktning ska man göra innan man lackar, det är "standard" för ombyggt fordon. Kontakta närmsta besiktningsman och boka en tid innan du bygger för långt.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Hej,insåg att det har gått mycket lång tid sedan jag senast gjorde en uppdatering. Strul med att lägga upp bilder gjorde det hela mindre kul.
Projektet lever ännu, bilen är i stort sett ihop för att besiktas i höst var planen.
Autronic SM4 provisoriskt installerad för att kontrollera att allt fungerar innan jag klipper ner till rätt längd. Är som sagt första gången jag gör något sådant.
Nu till min desperation! Har tidigare fått in alla signaler i autronic. Allt utom kamsignal. Bestämde då att köpa Autronics egna hallgivare, från mrm.
Kopplade hallsensorna idag och fick kamsignal men enbart 5rpm av vevgivaren. Kopplade tillbaka till bilens original vevgivare som fungerade tidigare men nu fungerar inte den heller. Batteriet började tappa efter allt gnuggande, så gick in och tog en öl och bestämde mig för att det var dax för ett inlägg/rop på hjälp.
Förtvivlad, kan någon hjälpa mig?
ve+ signal
Blk sensor ground
Red/blk trigger supply
Projektet lever ännu, bilen är i stort sett ihop för att besiktas i höst var planen.
Autronic SM4 provisoriskt installerad för att kontrollera att allt fungerar innan jag klipper ner till rätt längd. Är som sagt första gången jag gör något sådant.
Nu till min desperation! Har tidigare fått in alla signaler i autronic. Allt utom kamsignal. Bestämde då att köpa Autronics egna hallgivare, från mrm.
Kopplade hallsensorna idag och fick kamsignal men enbart 5rpm av vevgivaren. Kopplade tillbaka till bilens original vevgivare som fungerade tidigare men nu fungerar inte den heller. Batteriet började tappa efter allt gnuggande, så gick in och tog en öl och bestämde mig för att det var dax för ett inlägg/rop på hjälp.
Förtvivlad, kan någon hjälpa mig?
ve+ signal
Blk sensor ground
Red/blk trigger supply
Re: Ford Capri cosworth 24v
Samma volt på nya och gamla givaren?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Löste det där med varvtalet, hjärnsläpp. Var dock tvungen att byta till Fords original vevaxelgivare å vipps så såg jag 180-190rpm med startmotor. Detta är Bara en tvåtrådig som jag kopplat till ve+ och ”screen” Då funkar det. Men lyckan var kortvarig. Skulle kolla tändning och upptäcker att jag kopplat fel, korrigerar detta. Men ingen gnista alls. Fattar inte, kablar verkar vara rätt men vet inte om jag ställer in rätt i autronicen...
Har edis 6 tändspole Och kopplat den enligt autronics guide för Wasted spark och rekommenderad Bosch tändningsmodul. Någon som har erfarenhet av autronic sm4?
Har edis 6 tändspole Och kopplat den enligt autronics guide för Wasted spark och rekommenderad Bosch tändningsmodul. Någon som har erfarenhet av autronic sm4?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Har en fråga som rör autronic SM4 tändsystem. Jag har kopplar enligt autronics hemsida för WS spark, trodde jag.
Länk: http://www.autronic.com.au/INDUCTIVE_6_ ... ed_v10.pdf
Enda skillnaden är.
*Fords edis6 spole (har ingen jord) 3 signal & en 12V
*Bosch tändmodul enligt deras schema
*ställde +ve i sprutet
Börjar tro att jag gjort bort mig, för nu när jag börjar studera schemat igen nu när det inte vill fungera.
Enligt deras schema har respektive spole en jord? Edis spolen har ingen sån. Börjar tro jag gjort fel och skulle haft inställningen -ve istället som det står på kopplingsschemat? Mätte upp spolen och den verkar hel men lite lurigare att mäta tändmodulen, vet inte hur.
Kollat signalkablarna ut från sprutet och alla har 12v konstant som det är nu (+ve). Hoppas bara inte sprutet kan ta stryk av en sådan felinställning.
Någon vänlig själ som kan förklara hur det ska/bör vara.
Länk: http://www.autronic.com.au/INDUCTIVE_6_ ... ed_v10.pdf
Enda skillnaden är.
*Fords edis6 spole (har ingen jord) 3 signal & en 12V
*Bosch tändmodul enligt deras schema
*ställde +ve i sprutet
Börjar tro att jag gjort bort mig, för nu när jag börjar studera schemat igen nu när det inte vill fungera.
Enligt deras schema har respektive spole en jord? Edis spolen har ingen sån. Börjar tro jag gjort fel och skulle haft inställningen -ve istället som det står på kopplingsschemat? Mätte upp spolen och den verkar hel men lite lurigare att mäta tändmodulen, vet inte hur.
Kollat signalkablarna ut från sprutet och alla har 12v konstant som det är nu (+ve). Hoppas bara inte sprutet kan ta stryk av en sådan felinställning.
Någon vänlig själ som kan förklara hur det ska/bör vara.