Friktion! bra att ha koll på.

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Friktion! bra att ha koll på.

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Det underliga med dig Patrik är att du aldrig ens ber om att få SAE pappret skickat.
Det handlar inte om nån tävling utan om att tillsammans hitta ett svar.
Den länken du la in verkar intressant och jag ska läsa den så fort jag får en stund över.

Erland.
Finns inget underligt alls.
Om en människa förbrukar sin credit hos mig så har han gjort det.
då vill det till ENORMA ansträngningar hos min antagonist för att få upp lite nivå igen i creditpåsen.
Jag är dessutom långsint.

Acceptera det och gå vidare, jag har varit likadan i 42år, lär inte ändra mig.
Att tillsammans hitta ett svar.. jo pyttsan.
Ändra då ditt sätt att skriva på.
Nån spekulerar, du går in och skriver 'så här är det, punkt!.
Även om det är så, så har vi inte hittat svaret tillsammans då.
När någon/något kommer in och klubbar svaret i ansiktet blir jag bara förbannad, synnerhet om det är samma person hela tiden.
Då uppfylls kriterierna som 'besserwisser', ingen gillar en sådan.

Tyvärr.
Så jag fortsätter mina studier med mina kompisar, de som tycker det är roligt att vara på samma nivå.
Inte hela tiden vilja vara mr almighty.

Jag har en rolig detalj om luft/vätska.
Den som är RIKTIGT intresserad att kalkylera hur de rör sig skall ge sig in i 3D modelleringsbranschen.
Där sitter hundratals oberoende av varandra runt om i världen och försöker göra ett plugin till 3dstudio hur vatten rör sig.
De har inte lyckats än,, och vi är nog inne på 30år eller liknande de hållit på.

Hur luft rör sig, tja, 'John Polman' lyckades aldrig riktigt bra han heller.
så alla dessa matematiska formler hur vätskor och luft rör sig är så fattiga.
Det är så dynamiskt att ingen i världen kan med 100% riktighet pricka in det.
Därav struntar jag i det, jag går på känsla.
Och hittils får jag mos ur mina maskiner som är på lika nivå, ibland bättre än 'professionella' byggda maskiner.

Nu försökte jag studera offentligt fenomentet med FMEP.
Att långsamt närma sig ämnet.
Men nope. det skulle fastna vid VE hit och dit, upp och ned, fram och tillbaka.
Jag ville påpeka lite försiktigt att allt kan inte beskyllas på VE, och med det sagt då vinkla in det på förluster.

Så jag tröttnade.

Tack åter igen.!

Mvh
Trist att du har den inställningen Patrik.
Men vill du filosofera över ett ämne så är avancerad motorteknik fel ställe.
Övrigt eller allmän motorteknik passar bättre då.
Är man en Besserwisser bara för att man försöker ta reda på saker och dela med sig av dom?
Vilken annan trimmare kan man fråga om vad som helst och få svar förutsatt att jag kan svara?
Jag är inte perfekt och formulerar inte allt jag skriver så det passar alla, det vet jag.
Om det visar sig att det inte är uppskattat så kan jag sluta skriva.
Enligt dig så föredrar ju folk dina filosofiska gissningar.

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Jag är av åsikten att varvtal är en större faktor än effekt gällande friktionen i en motor. Sedan vad man kan göra åt den som vanlig dödlig person eller om det finns saker som ger mer för samma pengar?

Att sedan effekten ökar mer än det uppmätta trycket är högre kan nog ha flera orsaker som en del varit inne på.
Bättre förbränningseffektivitet, Ökad efterfyllnad pga större rörelseenergi i insuget, mindre restgaser pga tryckskillnad i överlappet.

/Christer
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

En annan sak jag kom på igår....
Ni specar alla förluster i procent med god noggrannhet och räknar fram och tillbaka på tryck och VE...men ingen har tagit upp energiutbytet som sker i intercoolern.
Jag tror den bidrar med i storleksordningen den effekt som ni klurat ut att turbomotorn har mer än sugmotorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mats757
För mycket laddtryck

Inlägg av mats757 »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev: Om du .......
Jag måste skriva en sak här som får mig att lessna.

Tack för mig.
Jag tycker att det är skittråkigt att Patric lessnar ur. Jag anser att han tillför diskusionerna här på forumet.
Så att: Kadett4wd Res dig upp och borsta av dig dammet. Kan vara så att Erland har lite dålig attityd ibland. Men va fan, sådanna personer finns överallt. Se det som en utmaning att hantera dom istället :D

Tycker det är tråkigt att personliga angrepp sänker stämningen. Hur det än är, har det varit, (och hoppas att det får förbli.) mina dagliga höjdpunkter att läsa lite på Sävar.

Hälsningar
Mats
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag tycker kadetten också bidrar med mycket och jag läser ofta lite mer nogrant de just kadetten skrivit så stå på dig patrik

jag är ju inte den bästa på formulera mina texter så igentligen är jag väl fel man att uttala mig å jag vet att många stört sig men jag kan läsa igenom en sak jag skrivit flera gånger innan jag postar den och ser inga fel men ändå kan folk bli tvärsur eller ta saker på helt fel
dyslektiker som jag är så kanske man även lider av nå som kanske borde kallas "missuppfattningsalfabetikeker"
så med senaste krigsstigen som varit på sävar senaste tiden så kanske fler än jag lider av detta
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Pacman skrev:En annan sak jag kom på igår....
Ni specar alla förluster i procent med god noggrannhet och räknar fram och tillbaka på tryck och VE...men ingen har tagit upp energiutbytet som sker i intercoolern.
Jag tror den bidrar med i storleksordningen den effekt som ni klurat ut att turbomotorn har mer än sugmotorn.
Det finns ju ingen sån noggrannhet egentligen, det var bara Honda motorn som fick de värdena.
Men jag tror att det blir svårt för en turbomotor att bli mer effektiv än en maxad sugmotor
räknat per bar eftersom den har sämre tryckförhållande över motorn och lägre kompression.

Det där med energiutbytet i intercoolern får du gärna förklara?

Erland
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jo Erland...vi räknar ju fram och tillbaka med trycken och jämför VE osv, och de som kan räkna hade ju Almänna Gaslagen med på en hörna med, men om man ska vara ordentlig så skulle ju insugstempen i de fallen vara proportionellt lika mycket högre som man laddar med laddtryck (utan hänsyn tagen till adiabatisk verkningsgrad)
När man kyler ner luften med en laddluftkylare så ökar det effekten på samma laddtryck, så ska man räkna på allt på ett korrekt vis så borde man ta hänsyn till det med när man räknar baklänges ifrån flera bars laddtryck ner till sugmotor.

Jag gör det inte heller, men de senaste trådarna har blottlagt väldigt mycket bra tankar och funderingar som man bör ha med sig, och detta med laddluftkylare är något som turboutvecklingen fann på 80-talet för att få styr på spikning och samtidigt få mer effekt. Denna "extra" effekt tror jag är en av de saker som Kadetten m.fl söker efter.

ELLER.....ska man bara se överladdning som en atmosfärstryckökning och förutsätta att insugstempen alltid är samma som för sugmotorn?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag räknar laddtrycket i insuget och inte innan intercoolern.
Om sugmotorbilen tar kalluft utifrån så är den kallare än luften ut ur intercoolern.
Men turbomotorn behöver mer bränsle och kyler luften i kanalerna mer så den är nog inte varmare när den når cylindern.
Men det var inte frågeställningen utan snarare om en turbo bidrog med så mycket extra gasväxling att VE i förhållande
till en atmosfärisk motor blev så mycket högre att den uträknade sugmotoreffekten kunde vida överstiga vad man kan få ut.
Tidigare har jag inte ifrågasatt detta eftersom det lät rimligt men eftersom påståendet kom upp gång på gång så räknade
jag först på flera bromsade motorer och letade sen bland dokumenterade race motorer.
Min slutsats blir att ingen turbomotor räknat per bar i insuget så som den körs och med den temperaturen den har kan lämna
mer effekt än den motorn kan i sugmotorutförande med högre kompression, extraktorgrenrör och justerad lobseparation.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kommer inte bidra till nåt mera i denna tråd, detta blir det absolut sista.
Att jag kanske verkar vara en filosof har sina anledningar.
Jag vill börja smått och eskalera mer och mer in i svåra termer.
Här hemma har jag dem redan, men jag skriver på det viset så ALLA ska tycka det är skoj att läsa, och kanske skoj att engagera sig.
Och däri ligger hemligheten till att TILLSAMMANS studera, att locka in folk i diskussionen.
Att förklara termerna på ett sätt som gemene man förstår.
Alla sitter inte på en hög grundkunskap och kan räkna fram eller förstå kilometerlånga formler.
Om inte det passar i avancerat så vet jag inte, jag fösöker juh skriva så den 'enkle killen' ska förstå det avancerade.

Så jag anser att attityden med att komma in och slå facit i bordet utan förklaring inte hör hemma på ett forum som är till för gemene man hur än 'avancerad' den avancerade delen än är.
Det är inte vilja att lära sig 'tillsammans', det är ett sätt att trycka ned den nyfikne.
Lite jantelag liksom.

Så därav tröttnar jag,
Det var lika i 'piptråden' i mopeddelen.
Där ville jag ha igång en diskussion där 'Kalle 15år' skulle kunna jobba sig vidare från i stort sett ingen kunskap alls till att kunna bygga sina pipor själv.
Här ville jag samma sak, den intresserade skulle kunna läsa tråden från 1a post och eskalera uppåt i kunskap med en lagomt brant inlärningskurva för att sedan ha en nyväckt nyfiken het och kunna bidra senare i tråden till än högre nivåer.

Det är SÅ man studerar tillsammans.
Inte hugga sönder varandras påståenden och erfarenheter.
Men det verkar fortfarande som att allt som sker utanför Skåne är alltihopa bara trams.
allt är fel det vi gör, ger nån motor den och den effekten så ska det analyseras sönder till leda.
Inte glädjas åt att det går bra för andra, nepp. här ska folk minsann tas ned på jorden.

Nu kommer jag inte svara på nåt mera i den här tråden då jag inte lider av diagnosen psykopat som måste ha sista ordet till varje pris,
spelar ingen roll vad det kostar.

Mvh
Patrick
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

precis skulle få flera med blir det ju mera åsikter vilket leder till mycket ideer utan att endast knappra på mini räknaren som inte nödvändigt har nånting med värkligheten att göra
Niklas.E
henrik
Lite mer laddtryck

Inlägg av henrik »

Ibland vill jag bara säga skaffa en rulle eller bänk så får ni era teorier / utsagor /
fantasier till fullo bekräftade.
Ibland blir man glad , och ibland är det man byggt eller testar kass.
Den som vet mest vinner mest.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Sen jag lärde mig att räkna på saker och använder mig av rätt värden vid beräkningar så har allt blivit precis som beräknat.
Fininställning och justering får man alltid göra i bromsbänk men det spar mycket tid och pengar att ha rätt grejer med till bänken från början.
Har det inte varit så med de ventillyft och toppar jag beräknat åt dig Henrik?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=6357" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

när jag läste det där så tänkte jag att kanske byta namn på avancerade delen :hihi:
kanske det är så att man räknar sej fram på motorer, visste jag inte isf, alltid lär man sej något finns uträkningarna samlade i någon bok eller kan man söka dom nånstans på webben?
Niklas.E
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Här har du en bra sida med många beräkningar: http://www.sorman-racing.com/vedboden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Min egen hemsidas teknikdel: http://www.topplocksverkstan.se/tekniksida.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen är det ju inte fel att skaffa ett motorsimuleringsprogram att prova grejer i.
Även om man kanske inte ska ta resultatet för en absolut sanning så kommer man ju närmare än med en gissning.
Samtidigt lär sig mycket om vad som påverkas när man ändrar på saker i motorn.
Allt utan att först behöva köpa delarna för dyra pengar, bygga en motor och bromsa den.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Lite böcker:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Många av böckerna finns på Adlibris: http://www.adlibris.com/se/search.aspx?author=Judith" onclick="window.open(this.href);return false;

Här finns en massa artiklar att ladda ner gratis: http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Skriv svar