Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det vill inte gärna bli så bra när jag försöker svetsa 1mm alu :(
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

För mej blir de mest skit va ja än svetsar för tjoklek.. Det bara spricker.. Kanske borde öva lite mer.. ;) Eller så har ja väldigt fel inställning på svetsen.. :oops: Men stål och rostfritt går hyfsat bra o tigga iaf.. :) Blir de nå pula idag då? Ska själv iväg till garaget nu och dona lite..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Spricker?
Du kör väl med växelström och grönmärkt wolfram?
Jag ska ut nu, har bytt ett par drivknutar på en gammal audi 80 på förmiddagen.
Inte så kul, men blev ju i alla fall lite pengar.
Användarvisningsbild
Mr Crille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons mar 15, 2006 10:52 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Mr Crille »

Hej påre Toxic, rackarns många pinnar å hålla reda på :lol: den som har mest pinnar då han dör eller!! ser ut och bli många timmar innan den e klar men väldigt kul att följa projektet, då jag tittar på bilderna så känns det skönt att man har en ram man utgår ifrån (duett "Hinken") har en liten fråga som jag ställde tidigare på forumet (mera spårrvidd) f-vagn, 164an har jag kommit fram till att den är ca 1.385-1.395mm mellan anläggs yta fälg/b-skiva (i kör läge, belastad) men vad har PV/Duett i samma läge :!: har ej kvar org f-vagn :? ska ta bort mellan skillnaden på 164an.. har hört att det ska skilja ca 45mm men skulle var kul med lite mera exakt mått då man bara gör detta en gång :wink: tänkte du kanske har lite koll, för du har ju stor koll på alla andra pinnar i bilen din :D mv C/
Fred Flinta & Bofors!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag brydde mig nog aldrig om org. spårvidd faktiskt.
Däremot kommer jag ihåg att måttet mellan balkarna i motorummet var samma på pv och 140.
Problemet är att pv:ns balkar är högre och bredare, vilket gör att övre länkarmen går i balken och man får göra urtag.

Jag antar att måtten på balkarna är något liknande (dock inte höjden) på duetten också, då tror jag det blir problem om du ska kapa ur en bit på framvagnsbalken.

Ska du istället ta av på länkarmarna, så bör du nog veta vad du gör, annars kan du nog få lite kul fenomen med hjulvinklar..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Bäst att uppdatera lite i alla fäll, så inte tråden allderles försvinner :?

Det har hittills gått ganska illa i helgen, långhelg och allt.
I fredags skulle jag svetsa i mina hjulhus, och jag tycker det är lite knöligt att svetsa 1mm alu.
Jag kan ju säga att det blev inte bättre av att man skulle klättra omkring inne i bilen samtidigt.. dessutom har jag bara pedal att styra tigen med, så jag var tvungen att komma åt den också.

Kort sagt, jag blev inte så nöjd med resultatet :evil:

Men i alla fall, efter att ha släpat lilla tigen frm och tillbaka några ggr mellan bilen och rummet där jag normalt har den och svetsar fick jag i alla fall ihop något skapligt. lite slipjobb bara så....
Bild

Kort på lilltigen 8)

I går blev det inget gjort, för jag hade en ny eber som jag skulle ha till ett husbilsbygge..
Men nu behövde jag pengar så jag sålde den till brorsan.
Bara det att han tyckte att det ingick montering i affären, så det gjorde jag igår :(

Idag gick det ganska bra att svetsa, tills gasen tog slut.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Pillade isär bakaxeln lite grann, och fick en lite tråkig överraskning..
Bild
Visst, det var väl ganska bra ork i maskinen i somras, men jag hann ju inte köra så mycket..
Jag har ett par drivaxlar till en 240 med b19 och automat jag kan sätta dit, de bör ju ha levt ett ganska tillbakadraget liv, så de kanske håller ett tag..
(vet inte hur bra det syns på bilden, men vä axeln är ganska bra vriden)
Hur mycket kan man vrida dem innan de går av tro?
Jag som planerar betydligt mer både grepp och effekt :(
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

Det är ingen liten ombyggnation du håller på med, stiligt!
Byggs bilen enbart efter tävling, och vad hamnar karossen på för slutvikt ungefär?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är tänkt som gatbil!
Det gick knappt att åka i förra upplagan heller, så skillnaden borde inte bli så stor :roll:
Vet inte vad jag ska vänta mig för vikt.. när jag typade bilen fick jag en tjänstevikt på 1150. men sedan dess har det ändrats en del..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Uppdaterar väl lite, har tyvärr inte fått alls så mycket gjort som jag hade velat, men men..
Nu sitter ett batteri på plats. kanske inte det viktigaste nu men..
Bild

Började lite på grenröret. jag har tyvärr bara fläns till toppen än så länge.
Bild

Jag köpte 10 långradie böjar och tänkte att det inte gör så mycket om man får några över.
Ska köpa mer nästa vecka :?
Bild

Det är tänkt att det ska bli en kollektor för 1:an och 4:an där de slutar, samt att 2:an ska gå dit där 3:an slutar.
Sedan blir det sekundär-rör fram till turbon.

Primär-rören ser ut att bli 67cm långa, om det inte ändras.

Bild
En k33:a.
Ser ju inte så stor ut.
Ser ju ut att vara gott om plats i bilen.
Bild
Men när man stoppar i turbon blir det jäkligt trångt..
Syns inte så bra på bilden, men det är ganska trångt vid vattenpumpen :roll:

Bild

Vem har värst dashlogger då :P
Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Fräck placering av turbon :lol: Det är ju gott om plats mellan kylare å motor numera... Jag tänkte ha en resväska där i min Pv tillattbörja med. Sedan blir det turbo :twisted: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, lite dumt bara att ha så mycket vikt så långt fram, när man har lagt ner så pass mycket jobb med att flytta tillbaka vikten..
Men jag vet inte vart jag skulle göra av klumpen annars :?

Bakom motorn vore ju fint :wink:
Men det blir trångt och antagligen rätt varmt :(
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Det har du väldigt rätt i. Jag får ha en tom lättviktsresväska... :roll:
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

shysst bygge är det en pv med delade rutor orginal eller har du satt in det själv.Ska börja med min pv en -64 som jag tänkte sätta in delade fram o bak rutor på.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är en 53:a, alltså delat både fram och bak orginal.
Jäkligt synd att det inte blev en A modell (47-49) hade en sådan på gång..
Då hade man inte behövt besikta mer!
Skriv svar