Volvo 740 turbo, 8v drifting projekt. Mappad 557Whp/695W

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Finess driftingbur :)
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av kskapet »

Kollat igenom hela tråden nu, ser riktigt välbyggt och bra ut. :)
Hur mycket har du fått slänga ut för att få ner bilen till 1300kg? För bara inredningen är ju inte direkt jättetung vad jag märkt. :roll:
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Kul att du gillar tråden!

Jag har faktist inte gjort så mycket.. alla asfaltsmattor är bortskrapade och bakluckan är urkapad..
baksätet var inte ens utplockat när jag vägde bilen.. Kan inte komma på något annat jag plockat bort i nuläget iaf :P
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Tjena!

Nu är bilen flyttad till ett annat garage där vi har börjat med buren!

Bilen lastades för flytten :)
Bild

Huvudbågen är punktad där den kommer sitta och lådorna är också punktade på plats :)
Bild

Mer bilder kommer när vi kommit vidare på burbygget :)
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Tjena!

Händer inte allt för mycket.
Buren går sakta men säkert framåt och är snart klar! Kommer bilder på det.

Har beställt Multiremskitt som jag tänkte köra med.
Bild

Fick även tag på en stödgördel som jag tänkte sätta på, hade tänkt köra utan men när jag fick tag på en billig så var de like bra att sätta på en tycker jag, så ska svarvas fram distanser mellan ramöverfallen och gördelen.
Så var bara att skruva av tråket igen.
Bild

Sen beställde jag nya bultar och brickor till kamdrevet, mellandrevet och remhjulet.
Bild


Nu inväntas paket från kg-trimning och en sväng till ppf när tid finns.

Over and out.
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av Ferken »

Snart så öööörn öööörn!!! :hey: :hey:
Fredrik
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Ja ska bli spännande! ;)

Idag har jag pulat vidare med stödgördelen.
Mäter för distanser som ska svarvas fram..
Bild
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av Husse1 »

Hade det inte varit bättre med pinnbult eller ändå hellre ARP pinnbult?
Då kunde du ju dra överfallen till rätt moment och sedan "bricka" upp till gördeln och muttra den.
Borde bli starkare då överfallen för egna muttrar/eget moment.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Förstår hur du tänker, men tror dock inte de blir någon skillnad.. Jag kommer mäta alla brickar var för sig, då blockets deckplan har olika måtta till överfallen, så de kommer bli samma tryck ner över ramlageröverfallen i vilket fall :)
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Tja!

Här står de stilla pga att jag uppmärkte fel när jag höll på med stödgördelen.
Som ni ser på bilden så är den "yttre" kanten förskjuten i sidled ca 5,5mm.. Detta gör att de är väldigt lite material till skruvarna i ytterkant. :( Men en ny är på G! I rätt material också då denna va i rostfritt och har sätt att de inte är så bra..
Bild

Har fått hem bälten också så man sitter säkert ;)
Bild

Förhoppningsvis kommer buren vara klar inom närmaste tiden, burbygget har stått stilla ett tag tyvärr :/ Men de blir så j*vla bra, än så länge! ;)

Over and out!
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Hallå där!

Idag gjorde jag och en arbetskamrat(mest min arbetskamrat eftersom jag är lat) en adapter till micra bromsservon jag har tänkte köra med, så nu passar den ihop med volvos bromscylinder :)
Blev ganska stilig när man ändå håller på ;)

Adapter
Bild

Ihop monterad med cylindern
Bild

Allt för denna gång.
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
J_Gunnarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: mån feb 14, 2011 7:40 pm
Ort: Tierp

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av J_Gunnarsson »

Ser jäklit bra ut.

Ditt nya insug ser ut att va väldigt likt det min brorsan hade förrut. Han sålde det för 1-1,5 år sen.
Har för mig att det funka bra. Men du får nog korta slangarna lite, eller stoppa i rörstumpar, för att dom sög ihop sig.
Men det visste du kanske redan:)

Jobba på.

Mvh Johan
A4 ATQ-02 (Brukis)
940 T5 SE-92
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

De tackar jag för :)

Okej låter bra, ja de är nog ingen fara med att slangarna drar ihop sig, rören är instuckna långt i silkonböjarna så de är typ vara 20-30mm som "bara är slang".
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av T Landholm »

Trodde det skulle vara övertryck i insuget.... :mrgreen: :thumbright:
Tommy Landholm
stahre
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: sön jun 14, 2009 3:53 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Volvo 740 turbo, 500+whp 8v drifting projekt

Inlägg av stahre »

Burbygget har stått stilla i nästan 2 månader, men nu i veckan har vi fått tid igen och snart är allt klart! Planeras vara klart på lördag! :D

Bild på korset bak :)
Bild

Blir sjukt jävla bra, riktigt duktiga killar jag får hjälp av!

Har även beställt ett värmepaket, så orginalet har jag rivit ut.

Allt för denna gång :)
Öj Performance @ facebook

http://www.garaget.org/?car=165603
Skriv svar