avgastrycket ser du på grafen på bilden längre upp här. håller sig ca 0.5 bar under laddtryck utom på höga varv/och tryck då det närmar sig laddtrycket med 12# hus (rätt mycket laddtrycks styrning).
på 448hk pullet så va avgastrycket ca 0.2 bar över ladd över 5500rpm.
ska man ladda mer eller om man har en värre topp så är 14 avgashus (gratis tillval om man köper super hx turbon av mig) de laddar stort sätt lika tidigt du märker nog mest troligt ingen skilnad.
jag skulle nog också rekomendera 112 nock på sts 247 om man ska ladda mer än 1.5bar men man ska inte alltid välja hög nock vinkel då det är turbo. det är många parametrar som spelar in.
tänk också på att det inte bara är nock vinkeln som bestämmer hur mycket överlapp det blir. durationen bestämmer också! därför så kör jag ofta 108 grader där man har lite snällare kamaxlar och där det inte laddas så mycket bara man har en turbo som har tillräckligt flöde på turbin sidan + ett vättigt grenrör.
har man sen som mål att plocka över ca 480hk eller om man inte är riktigt lika kinky i väldigt extremt botten vrid så ska man köra en super HX 40. blir lite friare med kam då också och man kan köra upp mot 550+hk med låga avgastryck men ändå tidigt laddtryck med ett bra tunat wg och grenrörs system.
obs super hx 35 räcker till en bra bit över 500hk på en rätt byggd motor men allt blir bättre med en större super HX40 turbo helt enkelt tycker jag
mvh jens