Sida 6 av 42

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tor mar 27, 2014 10:43 am
av Tjernell
Snyggt !

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons nov 25, 2015 5:56 pm
av TurboRickard
Denna maskin kommer uppdateras lite i vinter med en ny topp från Topplocksverkstan med 48-40 ventiler, Idag sitter det 46-38.
Nytt styrsystem Fueltech FT500 levererat av PPF kommer monteras.

Hoppas med dessa uppdateringar kunna plocka över 1000hk på denna 8 ventilare.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons nov 25, 2015 11:19 pm
av Mattias J
Det ska nog inte vara några problem :)

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tor nov 26, 2015 1:49 pm
av lyyski
Detta är ganska vansinnigt;).

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tor nov 26, 2015 2:50 pm
av Jens Gustavsson
uppdatera ofta och med smarriga detaljer både vid uppdaterigarna och vid bromsning :thumbright:

8v är fränt!

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: sön nov 29, 2015 7:55 pm
av Fredde Holmgren
Vilka tider har åkts i sommar med maskinen?

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 10:51 am
av TurboRickard
Hej Fredde.

Då vi inte fått mototron spolarna att fungera tillsammans med mitt Sm4 trots flertalet försök så monterade jag dit vag spolar istället så jag fick kört något iallafall.
Dock så vågade jag inte ladda fullt på detta tändsystem.
Bästa tiden jag fick till i Malmö var 5,39 1,22 209,7

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 3:05 pm
av Jens Gustavsson
vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 7:26 pm
av johan johansson
Vet att Per i Borlänge med C70 bromsade en bit över 1200hk med Vag spolar tror E85

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 7:26 pm
av johan johansson
Vet att Per i Borlänge med C70 bromsade en bit över 1200hk med Vag spolar tror E85

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 8:08 pm
av Mattias J
Jens Gustavsson skrev:vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens
Autronicet löste på överbelastning på drivstegen oavsett Dwell så det gick inte att köra med alls. MSD 8245 spolarna orkade inte med cylindertrycket, VAG spolarna funkade hyfsat.
Mototron har minst 3-4 ggr bättre knall i gnistan än VAG.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: mån nov 30, 2015 8:24 pm
av anglia-61
Per kör väll 16v?
Tror det blir lite svårare att få fyr på en 8v.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 9:01 am
av Jens Gustavsson
Mattias J skrev:
Jens Gustavsson skrev:vore kul om du berätta mer om problemen med mototron spolarna. blir det misständningar eller för lite gnista på laddtryck? vilka laddtider på vilka rpm/laddtryck ungefär?

mvh jens
Autronicet löste på överbelastning på drivstegen oavsett Dwell så det gick inte att köra med alls. MSD 8245 spolarna orkade inte med cylindertrycket, VAG spolarna funkade hyfsat.
Mototron har minst 3-4 ggr bättre knall i gnistan än VAG.
hur kan de bli överbelastade såna spolar kör väll bara en styr ström genom styr burken? nån som kan förklara hur signalerna ska se ut och hur starka de måste va?

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 2:56 pm
av Mattias J
Precis Jens :)
Vi hittade aldrig felet mer än att styrströmmen gick upp över vad Autronic accepterar. Testade med andra boxar och spolar men det hjälpte inte. Spolarna ska ha en vanlig flytande 5v på triggningen.

Överbelastar man drivern i Autronic så kastar den gnistorna lite när det känner för det om den kastar överhuvudtaget.
Sen å andra sidan är ett FT500 ljusår trevligare än Autronic så bytet gör nog inte Rickard eller någon annan i teamet annat än lyckliga :)

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 3:19 pm
av Jens Gustavsson
fins det nån specifikation på spolarna vilken ström de behöver? eller vad autronic klarar av att ge? ett motstånd kanske skulle hjälpa? fins det andra sprut som inte klarar mototron trots att signalen är rätt?

mvh jens