Super Amazonen AWD Till Salu!
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Super Amazonen
Följde det förra bygget så jag tar och hakar på detta med!
Hur coolt som helst!
Jag har alltid haft en förkärlek till både Amazonen och Skyline-serien så detta ska bli kul att följa!
Hur coolt som helst!
Jag har alltid haft en förkärlek till både Amazonen och Skyline-serien så detta ska bli kul att följa!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack Österdahl!
Huvuddelen av buren är nu färdigsvetsad. Dock står den fortfarande löst i bilen då jag kommer behöva flytta tillbaks den när
rören som skall ansluta fram mot de främre fjäder/länkarmsinfästningarna skall svetsas.

Vinkelslips notchning funkar.


Dörrsträvor på plats.

Fixerat övre länkarmar och plockat bort fixturen. Bussningarna i de övre lederna var slut så
de måste bytas alt. om jag skaffar nya justerbara.


Kapat ur flippen för att få ner den till rätt höjd.


Näst blir att hitta på något vettigt sätt att fästa in främre diffen.
Huvuddelen av buren är nu färdigsvetsad. Dock står den fortfarande löst i bilen då jag kommer behöva flytta tillbaks den när
rören som skall ansluta fram mot de främre fjäder/länkarmsinfästningarna skall svetsas.

Vinkelslips notchning funkar.


Dörrsträvor på plats.

Fixerat övre länkarmar och plockat bort fixturen. Bussningarna i de övre lederna var slut så
de måste bytas alt. om jag skaffar nya justerbara.


Kapat ur flippen för att få ner den till rätt höjd.


Näst blir att hitta på något vettigt sätt att fästa in främre diffen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Super Amazonen
Som svetsare måste jag berömma dina svetsar! Ser riktigt bra ut!
.. Notchning med kapen är king 


Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Låter bra!
Sammanfattar de det senaste. Hade tänkt börja på länkarms/dämparfästerna fram på bilen men bytte spår och
kommer nu försöka ta mig an den jag tror kommer bli den klurigaste delen av detta bygge. Upphängningen av den främre diffen och motorn.
De delarna kommer sedan få avgöra placering och utformning av länkarms/dämparfästerna.
635 Daniel var förbi som spånade på lite tänkbara lösningar, tack för det
Hade först tänkt hänga upp diffen i bussningar under motorn men är nu mer inne på att förbinda den
stumt i motor/växellåda. Då jag har väldigt ont om utrymme uppåt är varje millimeter som kan sparas viktig.
Iom. den stumma infästningen kan diffen monteras tightare mot motorn när man inte har något bussnings flex att
ta hänsyn till.
Kapat bort div. fästen på framvagen, gamla motorfästen osv.
Även kapat ner Skyline tråget runt diffen för att ha en chans att montera den på M60n.

Ska svetsas dit nya gavlar på den för att förstärka det hela.

Kortat och förstärkt det vänstra motorfästet. Innan kortning gick motorn ej in mellan rambalkarna
då motorfästena tog i. Lagt dit en plåt under fästet, är tänkt som en av infästningspunkterna för diffen.
Är inte så smidigt att bygga nytt fäste på denna sidan då motoroljan passerar i fästet på väg till filterhållaren.

Högra fästet på G. Något att utgå ifrån.

Här är diffen och motorn tillfälligt och löst i stoppade. Tyvärr får inte startmotorn plats på den ordinarie
högra sidan. Är förberett för startmotor även på vänstersidan av dessa blocken. Nån som har sett om de sitter där på de
högerstyrda V8 försedda 5 och 7 serie bilarna?


Svarvade ner diametern infästningsplattorna till de främre dämparna från 130 till 100mm för att kunna
bygga mindre stötdämpartorn/infästningar. tyckte de var onödigt stora. Kommer bli trångt oavsett

Detta är den vänstra främre drivaxeln, den som går igenom tråget. Har plansvarvat ytan på de tre infästningspunkterna.
Har tänkt använda denna som en av infästningspunkterna till diffen.

Sammanfattar de det senaste. Hade tänkt börja på länkarms/dämparfästerna fram på bilen men bytte spår och
kommer nu försöka ta mig an den jag tror kommer bli den klurigaste delen av detta bygge. Upphängningen av den främre diffen och motorn.
De delarna kommer sedan få avgöra placering och utformning av länkarms/dämparfästerna.
635 Daniel var förbi som spånade på lite tänkbara lösningar, tack för det

Hade först tänkt hänga upp diffen i bussningar under motorn men är nu mer inne på att förbinda den
stumt i motor/växellåda. Då jag har väldigt ont om utrymme uppåt är varje millimeter som kan sparas viktig.
Iom. den stumma infästningen kan diffen monteras tightare mot motorn när man inte har något bussnings flex att
ta hänsyn till.
Kapat bort div. fästen på framvagen, gamla motorfästen osv.
Även kapat ner Skyline tråget runt diffen för att ha en chans att montera den på M60n.

Ska svetsas dit nya gavlar på den för att förstärka det hela.

Kortat och förstärkt det vänstra motorfästet. Innan kortning gick motorn ej in mellan rambalkarna
då motorfästena tog i. Lagt dit en plåt under fästet, är tänkt som en av infästningspunkterna för diffen.
Är inte så smidigt att bygga nytt fäste på denna sidan då motoroljan passerar i fästet på väg till filterhållaren.

Högra fästet på G. Något att utgå ifrån.

Här är diffen och motorn tillfälligt och löst i stoppade. Tyvärr får inte startmotorn plats på den ordinarie
högra sidan. Är förberett för startmotor även på vänstersidan av dessa blocken. Nån som har sett om de sitter där på de
högerstyrda V8 försedda 5 och 7 serie bilarna?


Svarvade ner diametern infästningsplattorna till de främre dämparna från 130 till 100mm för att kunna
bygga mindre stötdämpartorn/infästningar. tyckte de var onödigt stora. Kommer bli trångt oavsett


Detta är den vänstra främre drivaxeln, den som går igenom tråget. Har plansvarvat ytan på de tre infästningspunkterna.
Har tänkt använda denna som en av infästningspunkterna till diffen.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön feb 06, 2011 6:26 am
Re: Super Amazonen
Det går inte å bygga om någon ministarter ifrån en jänkare så de får plats
?

- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Skulle nog funka men nja, lite skeptisk till vissa av dessa jänke prylar
Hittade en startmotor i RealOEM avsedd för högerstyrda bilar. Verkar finnas till rätt pris från UK.
Så det verkar lösa sig smidigt

Hittade en startmotor i RealOEM avsedd för högerstyrda bilar. Verkar finnas till rätt pris från UK.
Så det verkar lösa sig smidigt

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Super Amazonen
Hoppas jag inte kommer med för många knepiga lösningar bara
Satt och kollade på RealOEM precis nu med, verkar som att m60 från 3,0 ända till M62 4,4 har samma startmotorer, fast olika för Hö/Vä styrda bilar.
Hade du kollat så det inte går att dra ur pinnbultarna ur startmotorn och vända "halva ändan" på den 180° ?

Satt och kollade på RealOEM precis nu med, verkar som att m60 från 3,0 ända till M62 4,4 har samma startmotorer, fast olika för Hö/Vä styrda bilar.
Hade du kollat så det inte går att dra ur pinnbultarna ur startmotorn och vända "halva ändan" på den 180° ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
He he, inte alls. Är bra med olika infallsvinklar
Detta är den "vanliga" för LHD

Och detta RHD. Går ej att vrida då främre delen är gjuten i aluminium tillsammans med solenoiddelen.


Detta är den "vanliga" för LHD

Och detta RHD. Går ej att vrida då främre delen är gjuten i aluminium tillsammans med solenoiddelen.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
Superfränt bygge! =)
Re: Super Amazonen
DET HÄR VAR FRÄNT!!!!
Kommer absolut att följas!!
Kommer absolut att följas!!


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Super Amazonen
Snyggt, och en källa till inspiration!
gillas!
gillas!
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Tack för kommentarerna!
Konstaterade att motorn sticker upp och tar i huven underifrån, undviker gärna att ha uppstickande delar genom huven.
Efter ytterligare kapning i diffhuset och M60 blocket är nu diff och motorpaketet ihoptightat ca 20 mm. Detta är vad som
går att göra utan att modda allt för drastiskt i tråg/block.
Fick offra en fästpunkt mellan motor växellåda.

Provisoriskt monterad.

Stålplåten bultad mot diffkåpan är tänkt till en av de riktiga diffinfästningspunkerna.

Paketet löst ilyft, högt och långt fram. Precis där man vill ha det
Nåväl, det är ju fortfarande 50cm längre bak än en Audi quattro


Då jag inte kommer att få plats med något fjäderbensstag över motorn funderar jag på alternativ.
Vad tror folket om denna modell? Två "paralella" rör, den inre infäst i buren. Det ytter i karossen.
Sedan förbinda dessa med en fackverksliknande konstruktion. Sedan binda ihop de båda sidorna rejält i fronten.

De båda rören kommer i så fall stå för infästningen till dämpare och de övre länkarmarna.
Tar tacksamt emot kommentarer på detta!

Till sista var jag på Anderstorp en tur i lördags. Såg Sebbe med 142an och även min gamla Compound Amazon på banan
Spontan köpte även med mig en uppsättning begagnade TTA slicks. Fram blir det 260/660-18, bak 280/660-18. Blir att bygga skärmbreddare efter dessa däck.

Konstaterade att motorn sticker upp och tar i huven underifrån, undviker gärna att ha uppstickande delar genom huven.
Efter ytterligare kapning i diffhuset och M60 blocket är nu diff och motorpaketet ihoptightat ca 20 mm. Detta är vad som
går att göra utan att modda allt för drastiskt i tråg/block.
Fick offra en fästpunkt mellan motor växellåda.

Provisoriskt monterad.

Stålplåten bultad mot diffkåpan är tänkt till en av de riktiga diffinfästningspunkerna.

Paketet löst ilyft, högt och långt fram. Precis där man vill ha det

Nåväl, det är ju fortfarande 50cm längre bak än en Audi quattro



Då jag inte kommer att få plats med något fjäderbensstag över motorn funderar jag på alternativ.
Vad tror folket om denna modell? Två "paralella" rör, den inre infäst i buren. Det ytter i karossen.
Sedan förbinda dessa med en fackverksliknande konstruktion. Sedan binda ihop de båda sidorna rejält i fronten.

De båda rören kommer i så fall stå för infästningen till dämpare och de övre länkarmarna.
Tar tacksamt emot kommentarer på detta!

Till sista var jag på Anderstorp en tur i lördags. Såg Sebbe med 142an och även min gamla Compound Amazon på banan

Spontan köpte även med mig en uppsättning begagnade TTA slicks. Fram blir det 260/660-18, bak 280/660-18. Blir att bygga skärmbreddare efter dessa däck.

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
coolt bygge
bara en fundering dörr strävorna ser väldigt låga ut i bakkant ! har du byggt enligt nått reglement eller kör du bara frihand ?

Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen
Sant Hedman, tänken är att regga bilen som amatörbygge. Det gör att jag får kompromissa lite på vissa punkter.
Därav de lite lägre strävorna enligt SFROs rekommendationer.
Därav de lite lägre strävorna enligt SFROs rekommendationer.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen
aha ja då är de ju lugnt
är ju så jobbigt att göra om sen när allt är lackat å fint

Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789