Sida 6 av 38

Re: Super Amazonen

Postat: lör sep 07, 2013 5:33 pm
av S_Osterdahl
Följde det förra bygget så jag tar och hakar på detta med!
Hur coolt som helst!
Jag har alltid haft en förkärlek till både Amazonen och Skyline-serien så detta ska bli kul att följa!

Re: Super Amazonen

Postat: lör sep 14, 2013 7:27 am
av Grusbusen
Tack Österdahl!

Huvuddelen av buren är nu färdigsvetsad. Dock står den fortfarande löst i bilen då jag kommer behöva flytta tillbaks den när
rören som skall ansluta fram mot de främre fjäder/länkarmsinfästningarna skall svetsas.
Bild

Vinkelslips notchning funkar.
Bild

Bild

Dörrsträvor på plats.
Bild

Fixerat övre länkarmar och plockat bort fixturen. Bussningarna i de övre lederna var slut så
de måste bytas alt. om jag skaffar nya justerbara.
Bild

Bild

Kapat ur flippen för att få ner den till rätt höjd.
Bild

Bild


Näst blir att hitta på något vettigt sätt att fästa in främre diffen.

Super Amazonen

Postat: lör sep 14, 2013 7:39 am
av wuffee
Som svetsare måste jag berömma dina svetsar! Ser riktigt bra ut! :).. Notchning med kapen är king ;)

Re: Super Amazonen

Postat: sön sep 15, 2013 8:11 pm
av Grusbusen
Låter bra!

Sammanfattar de det senaste. Hade tänkt börja på länkarms/dämparfästerna fram på bilen men bytte spår och
kommer nu försöka ta mig an den jag tror kommer bli den klurigaste delen av detta bygge. Upphängningen av den främre diffen och motorn.
De delarna kommer sedan få avgöra placering och utformning av länkarms/dämparfästerna.
635 Daniel var förbi som spånade på lite tänkbara lösningar, tack för det :thumbright:
Hade först tänkt hänga upp diffen i bussningar under motorn men är nu mer inne på att förbinda den
stumt i motor/växellåda. Då jag har väldigt ont om utrymme uppåt är varje millimeter som kan sparas viktig.
Iom. den stumma infästningen kan diffen monteras tightare mot motorn när man inte har något bussnings flex att
ta hänsyn till.

Kapat bort div. fästen på framvagen, gamla motorfästen osv.
Även kapat ner Skyline tråget runt diffen för att ha en chans att montera den på M60n.
Bild

Ska svetsas dit nya gavlar på den för att förstärka det hela.
Bild

Kortat och förstärkt det vänstra motorfästet. Innan kortning gick motorn ej in mellan rambalkarna
då motorfästena tog i. Lagt dit en plåt under fästet, är tänkt som en av infästningspunkterna för diffen.
Är inte så smidigt att bygga nytt fäste på denna sidan då motoroljan passerar i fästet på väg till filterhållaren.
Bild

Högra fästet på G. Något att utgå ifrån.
Bild

Här är diffen och motorn tillfälligt och löst i stoppade. Tyvärr får inte startmotorn plats på den ordinarie
högra sidan. Är förberett för startmotor även på vänstersidan av dessa blocken. Nån som har sett om de sitter där på de
högerstyrda V8 försedda 5 och 7 serie bilarna?
Bild

Bild

Svarvade ner diametern infästningsplattorna till de främre dämparna från 130 till 100mm för att kunna
bygga mindre stötdämpartorn/infästningar. tyckte de var onödigt stora. Kommer bli trångt oavsett :roll:
Bild

Detta är den vänstra främre drivaxeln, den som går igenom tråget. Har plansvarvat ytan på de tre infästningspunkterna.
Har tänkt använda denna som en av infästningspunkterna till diffen.
Bild

Re: Super Amazonen

Postat: mån sep 16, 2013 10:55 am
av Doctor_majk
Det går inte å bygga om någon ministarter ifrån en jänkare så de får plats :)?

Re: Super Amazonen

Postat: mån sep 16, 2013 7:11 pm
av Grusbusen
Skulle nog funka men nja, lite skeptisk till vissa av dessa jänke prylar :wink:

Hittade en startmotor i RealOEM avsedd för högerstyrda bilar. Verkar finnas till rätt pris från UK.
Så det verkar lösa sig smidigt :thumbright:

Re: Super Amazonen

Postat: mån sep 16, 2013 7:25 pm
av Daniel-635
Hoppas jag inte kommer med för många knepiga lösningar bara :hihi:

Satt och kollade på RealOEM precis nu med, verkar som att m60 från 3,0 ända till M62 4,4 har samma startmotorer, fast olika för Hö/Vä styrda bilar.

Hade du kollat så det inte går att dra ur pinnbultarna ur startmotorn och vända "halva ändan" på den 180° ?

Re: Super Amazonen

Postat: mån sep 16, 2013 8:11 pm
av Grusbusen
He he, inte alls. Är bra med olika infallsvinklar :thumbright:

Detta är den "vanliga" för LHD
Bild

Och detta RHD. Går ej att vrida då främre delen är gjuten i aluminium tillsammans med solenoiddelen.
Bild

Re: Super Amazonen

Postat: tis sep 17, 2013 1:42 pm
av Ankan98
Superfränt bygge! =)

Re: Super Amazonen

Postat: ons sep 18, 2013 11:49 am
av mrabarth
DET HÄR VAR FRÄNT!!!!
Kommer absolut att följas!! :thumbright:

Re: Super Amazonen

Postat: ons sep 18, 2013 7:44 pm
av maghen
Snyggt, och en källa till inspiration!
gillas!

Re: Super Amazonen

Postat: sön sep 22, 2013 6:10 pm
av Grusbusen
Tack för kommentarerna!

Konstaterade att motorn sticker upp och tar i huven underifrån, undviker gärna att ha uppstickande delar genom huven.
Efter ytterligare kapning i diffhuset och M60 blocket är nu diff och motorpaketet ihoptightat ca 20 mm. Detta är vad som
går att göra utan att modda allt för drastiskt i tråg/block.

Fick offra en fästpunkt mellan motor växellåda.
Bild

Provisoriskt monterad.
Bild

Stålplåten bultad mot diffkåpan är tänkt till en av de riktiga diffinfästningspunkerna.
Bild

Paketet löst ilyft, högt och långt fram. Precis där man vill ha det :roll:
Nåväl, det är ju fortfarande 50cm längre bak än en Audi quattro :wink:
Bild
Bild

Då jag inte kommer att få plats med något fjäderbensstag över motorn funderar jag på alternativ.
Vad tror folket om denna modell? Två "paralella" rör, den inre infäst i buren. Det ytter i karossen.
Sedan förbinda dessa med en fackverksliknande konstruktion. Sedan binda ihop de båda sidorna rejält i fronten.
Bild

De båda rören kommer i så fall stå för infästningen till dämpare och de övre länkarmarna.
Tar tacksamt emot kommentarer på detta!
Bild

Till sista var jag på Anderstorp en tur i lördags. Såg Sebbe med 142an och även min gamla Compound Amazon på banan :thumbright:
Spontan köpte även med mig en uppsättning begagnade TTA slicks. Fram blir det 260/660-18, bak 280/660-18. Blir att bygga skärmbreddare efter dessa däck.
Bild

Re: Super Amazonen

Postat: sön sep 22, 2013 6:17 pm
av hedman
coolt bygge :thumbright: bara en fundering dörr strävorna ser väldigt låga ut i bakkant ! har du byggt enligt nått reglement eller kör du bara frihand ?

Re: Super Amazonen

Postat: sön sep 22, 2013 6:22 pm
av Grusbusen
Sant Hedman, tänken är att regga bilen som amatörbygge. Det gör att jag får kompromissa lite på vissa punkter.
Därav de lite lägre strävorna enligt SFROs rekommendationer.

Re: Super Amazonen

Postat: sön sep 22, 2013 6:29 pm
av hedman
aha ja då är de ju lugnt :D är ju så jobbigt att göra om sen när allt är lackat å fint