Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Niklas!
Så sant. Sedan skulle jag nog inte passa i en Saab heller... Vet inte varför, men deras bilar har aldrig lockat mig.
Så sant. Sedan skulle jag nog inte passa i en Saab heller... Vet inte varför, men deras bilar har aldrig lockat mig.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Frank och Henrik samt en till äger numera Trollspeed och Per J och Klas-Göran jobbar där på heltid och Tommy har inget med Trollspeed att göra längre.
Jag hjälper till med elgrejer när det behövs..
Den nya TFSIn är inte så dum..
Finns även ett gäng års erfaranhet av vit Volvo 4:a på Trollspeed..
Jag hjälper till med elgrejer när det behövs..
Den nya TFSIn är inte så dum..

Finns även ett gäng års erfaranhet av vit Volvo 4:a på Trollspeed..
Per Ohlsson skrev:Niklas!
Tror trimmaren ska heta Pipp, eller nåt. Hörde det på telefon, så jag vet varken om det är sant, eller hur det stavas. Ingen jag hört talas om innan i alla fall.
Nej, vi är inget stort team. Det är ju bara jag...och sedan brukar några följa med då det ska tävlas.
Vet inte hur dom jobbar där nere på Västkusten nu. Har bara sett Frank på tävlingarna, så jag vet inte om han är ensam på företaget?
Saabgrejorna var ganska billiga. Som sagt tillkommer en hel del grejor, så det blir inte billigt i slutändan ändå. Sedan vore det hemskt om man blev tvungen att köra Saab!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Ascona 400!
Att dom har sån snurr, att dom kan vara så många som jobbar där. Kul att det snurrar på för dom. Vi får se vad jag ska ha för motorstyrning. Det kanske blir så att jag köper från dom, eller så kan det bli Prospark.
Jaså, har dom byggt någon vit 4:a tidigare?
Att dom har sån snurr, att dom kan vara så många som jobbar där. Kul att det snurrar på för dom. Vi får se vad jag ska ha för motorstyrning. Det kanske blir så att jag köper från dom, eller så kan det bli Prospark.

Jaså, har dom byggt någon vit 4:a tidigare?
Där du har seglat, där har jag rott!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
jo prospark är gjejen man vill ha 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jens!
Ja, visst är dom superbra?
Hade ett sånt tidigare som iofs fungerade bra. När jag byggde en ny motor så skulle sprutet flyttas över. Tyvärr fick vi aldrig motorn att gå. Inte ens tillverkaren fick till det. Det vittnar om att det är användarvänligt...
Satte dit ett Omex enl motorbyggarens rekomendationer. Då började motorn sjunga efter lite tid på bromsbänken.
Ja, visst är dom superbra?
Hade ett sånt tidigare som iofs fungerade bra. När jag byggde en ny motor så skulle sprutet flyttas över. Tyvärr fick vi aldrig motorn att gå. Inte ens tillverkaren fick till det. Det vittnar om att det är användarvänligt...
Satte dit ett Omex enl motorbyggarens rekomendationer. Då började motorn sjunga efter lite tid på bromsbänken.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
jo jag vägrar jobba med dem, håller just nu på att byta till bättre grejor i en Rc motor som ska bänkas och fixas till lite. men som försvar så är prospark grejorna gamla och oftast väldigt misshandlede igenom åren.
ett tipps per är att välja sprut så du får bra data loggning (flera timmar ska rymmas) sen ska det va en väl utvecklad laddtrycks styrning för ditt ändamål då detta är kritiskt på en restriktor motor.
mvh jens
ett tipps per är att välja sprut så du får bra data loggning (flera timmar ska rymmas) sen ska det va en väl utvecklad laddtrycks styrning för ditt ändamål då detta är kritiskt på en restriktor motor.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jens!
Jag har sneglat åt Pectel, men är nyfiken på andra alternativ. Försöker ju begränsa de annars skenande kostnaderna i detta projekt, utan att tumma på kvaliteten. De flesta som kör supercar verkar ha obegränsat med pengar och därför försöker leverantörerna lugga en på pengar om dom kan.
Har du några tips på sprut?
Jag har sneglat åt Pectel, men är nyfiken på andra alternativ. Försöker ju begränsa de annars skenande kostnaderna i detta projekt, utan att tumma på kvaliteten. De flesta som kör supercar verkar ha obegränsat med pengar och därför försöker leverantörerna lugga en på pengar om dom kan.
Har du några tips på sprut?
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Volvo C30 Rallycross
Trollspeed fick en order på 20 st direktinsprutade TFSI motorer av VW i år så jag tror dom har lagom att göra 

/ Niklas Sandström
Re: Volvo C30 Rallycross
de går ju annars hyra sig in i nått supercar team men de går väl i runta slängar på 200-300 tusen per tävling så de drar ju iväg om man ska köra en serie och vist de låter ju svindyrt men lät säga att man blåser en motor under en sesång så är man ju uppe i 600-700 bara där plus däck å plast å alla transporter och så vidare
sen när man kommit upp i dessa klasser och pengar så behöver man i regel riktigt duktiga killar med sig i ett team som tex en som kan insprutning nån som är duktig på fjädring å justera in bilen sen några mekaniker som verkligen har skrivat i bilen många gånger förr och i regel för man betala för dessa personer och bara en sån sak skenar iväg enormt i kostnad så hyra kan vara ett altenativ som inte är så dumt men har man blåst en miljon på en sesång så äger man ju tyvär ingenting när den är över men än kanske några pokaler och en bunt med obetalda räkningar så en stor sponsor eller stadig kassa är i regel ett måste om man ska leka på dessa nivåer
vist kanske de hade gått bygga på ett gjutgärnsblock mm men när de finns tex direktinsprutade 16 ventilere med senaste tekniken och säkert en hel del teknisk backupp från tex vw så tror jag man går i väggen ganska fort om man skulle försöka bygga nå konkurenskraftigt och de är så lite de behöver skilja så blir platserna och tiderna direkt lidande så en sån motor tycker jag passar sig bäst inom dragrace eller mer friare trimning
Med vänlig hälsning
sen när man kommit upp i dessa klasser och pengar så behöver man i regel riktigt duktiga killar med sig i ett team som tex en som kan insprutning nån som är duktig på fjädring å justera in bilen sen några mekaniker som verkligen har skrivat i bilen många gånger förr och i regel för man betala för dessa personer och bara en sån sak skenar iväg enormt i kostnad så hyra kan vara ett altenativ som inte är så dumt men har man blåst en miljon på en sesång så äger man ju tyvär ingenting när den är över men än kanske några pokaler och en bunt med obetalda räkningar så en stor sponsor eller stadig kassa är i regel ett måste om man ska leka på dessa nivåer

vist kanske de hade gått bygga på ett gjutgärnsblock mm men när de finns tex direktinsprutade 16 ventilere med senaste tekniken och säkert en hel del teknisk backupp från tex vw så tror jag man går i väggen ganska fort om man skulle försöka bygga nå konkurenskraftigt och de är så lite de behöver skilja så blir platserna och tiderna direkt lidande så en sån motor tycker jag passar sig bäst inom dragrace eller mer friare trimning
Med vänlig hälsning
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
man måste gå djupt in i alla parametrar som man behöver samt hur de fungerar på just det insprutnings systemet så det är svårt att rekommendera nått rakt av då jag inte vet vad du exakt behöver?Per Ohlsson skrev:Jens!
Jag har sneglat åt Pectel, men är nyfiken på andra alternativ. Försöker ju begränsa de annars skenande kostnaderna i detta projekt, utan att tumma på kvaliteten. De flesta som kör supercar verkar ha obegränsat med pengar och därför försöker leverantörerna lugga en på pengar om dom kan.
Har du några tips på sprut?
men om jag skulle bygga fantasi motorn jag har i huvudet med 38mm restriktor (är ganska likt tror jag gällande motorstyrningen) så skulle jag nog börja med vems för jag kan de skapligt och där kan man styra dubbla westgate styrningar samtidigt på ett bra sätt som du behöver för att kontrolera laddtrycket på så stort område som bara möjligt över varvtals området.
samt att det har en fin data logg som man kan se hur allt jobbar i detalj sen i praktiken. men det är mycket komplext att använda alla sånna funktioner så man måste ha in expert hjälp. som tur har jag det här i byn (Mattias Sandgren) som hjälper mig i motorstyrningens värd då vi går på djupet med avancerade motor projekt i min dyno anlägning. en annan med kapacitet att få det att lira är A nordberg här uppe i norra landet han jobbar med pictel mycket.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo C30 Rallycross
Ungefär hur mycket får insprutningen kosta?Per Ohlsson skrev:Jag har sneglat åt Pectel, men är nyfiken på andra alternativ. Försöker ju begränsa de annars skenande kostnaderna i detta projekt, utan att tumma på kvaliteten.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Det är minst sagt full fart!Per Ohlsson skrev:Ascona 400!
Att dom har sån snurr, att dom kan vara så många som jobbar där. Kul att det snurrar på för dom. Vi får se vad jag ska ha för motorstyrning. Det kanske blir så att jag köper från dom, eller så kan det bli Prospark.
Jaså, har dom byggt någon vit 4:a tidigare?

Prata med Frank eller Per angående motorstyr, har mest vart Pectel SQ6 genom åren men även lite Motec M150 på senare tid.
Vit 4:or byggdes till Stecka och Mats Lysen under ett gäng år och den sista revisionen var det riktigt bra ork i!
Borde finnas lite allt möjligt använbart kvar..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Niklas!
Ja, det låter som att det även är några som kan betala för sig som beställt motorerna.
Björn!
Absolut är det en enkel väg att gå genom att hyra. De jag känner som hyrt bil, har fått stå för varenda gnutta plast som gått sönder. Därför ställer jag mig frågande till att allt ingår. Sedan så lär man sig inte så mycket om andra sköter allt åt en. Hade ju kunnat köpa en färdig bil också, men då hade jag inte fått den spec som jag vill ha.
Jens!
Jag har bott på Grubbe, så jag har många kompisar i Umeå. Anders Norberg har bla dragit all el i mina bilar och de bilar jag byggt de senaste 10 åren. Han har pratat sig varm över Pectel.
Nisse!
Det spelar inte så stor roll vad det kostar. Det viktiga är att sprutet har de funktioner man behöver. Det behöver inte ha kapacitet att styra någon rymdfärja, för det är ju trots allt bara en bil det ska sitta i. Jag är heller inte beredd att betala något överpris.
Ascona 400!
Det är dom Pectelspruten som även Julian monterar på sina motorer...
Jaså, var det Trollspeed som byggde de vita fyrorna åt dom. Dom gjorde inga superresultat med dom motorerna, men det kan ju bero på så mycket annat. Bilen tex... Undrar varför Stecka köpte motorer av Kent ifjol? Han var ju inte direkt billig på femmorna har jag hört.
Jag har betalat min motor redan, så när som på oljepump, insug och grenrör. Är sugen på ett Tibuc insug, men de priser de har på hemsidan är ju löjliga. Således har jag lämnat den biten öppen så länge, precis som med grenröret. Jag bodde i Uddevalla 04-05. Då hörde jag att det skulle finnas något företag där som gjorde turbogrenrör i Inconell. På den tiden körde jag sugmotor, så något sånt rör var inte aktuellt då.
Ja, det låter som att det även är några som kan betala för sig som beställt motorerna.
Björn!
Absolut är det en enkel väg att gå genom att hyra. De jag känner som hyrt bil, har fått stå för varenda gnutta plast som gått sönder. Därför ställer jag mig frågande till att allt ingår. Sedan så lär man sig inte så mycket om andra sköter allt åt en. Hade ju kunnat köpa en färdig bil också, men då hade jag inte fått den spec som jag vill ha.
Jens!
Jag har bott på Grubbe, så jag har många kompisar i Umeå. Anders Norberg har bla dragit all el i mina bilar och de bilar jag byggt de senaste 10 åren. Han har pratat sig varm över Pectel.
Nisse!
Det spelar inte så stor roll vad det kostar. Det viktiga är att sprutet har de funktioner man behöver. Det behöver inte ha kapacitet att styra någon rymdfärja, för det är ju trots allt bara en bil det ska sitta i. Jag är heller inte beredd att betala något överpris.
Ascona 400!
Det är dom Pectelspruten som även Julian monterar på sina motorer...
Jaså, var det Trollspeed som byggde de vita fyrorna åt dom. Dom gjorde inga superresultat med dom motorerna, men det kan ju bero på så mycket annat. Bilen tex... Undrar varför Stecka köpte motorer av Kent ifjol? Han var ju inte direkt billig på femmorna har jag hört.
Jag har betalat min motor redan, så när som på oljepump, insug och grenrör. Är sugen på ett Tibuc insug, men de priser de har på hemsidan är ju löjliga. Således har jag lämnat den biten öppen så länge, precis som med grenröret. Jag bodde i Uddevalla 04-05. Då hörde jag att det skulle finnas något företag där som gjorde turbogrenrör i Inconell. På den tiden körde jag sugmotor, så något sånt rör var inte aktuellt då.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
På rejsa finns det en Motec M880 till salu för ganska så rätt peng....går kanske att pruta lite då elhärvan inte lär passa riktigt
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... f57d431617
Vilken insprutning det nu blir sen så är det en fördel om du eller nån som följer med på tävlingarna framöver har ganska
så bra koll på hur insprutningen fungerar och har dator med programvara för att koppla upp sig mot den för att tanka ut loggar,
felsöka etc...
//Nisse
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... f57d431617
Vilken insprutning det nu blir sen så är det en fördel om du eller nån som följer med på tävlingarna framöver har ganska
så bra koll på hur insprutningen fungerar och har dator med programvara för att koppla upp sig mot den för att tanka ut loggar,
felsöka etc...
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Japp, det är många som använder Pectel.. Dom är väldigt stabila och bra med bra loggnings funktion.
Nä, inga superresultat men dom funkar nog ändå bättre än 5:orna som dom åker med nu. Mats blev ju ifrån åkt av sin gamla bil på ren acceleration i Höljes..
Svets-Micke gjorde grenrören tidigare, mycket riktigt från Uddevalla, men nu är det Pelle Wargia som gör dom. Han är dessutom den sista delägaren..
Kör även med frästa kollektorer eftersom svetsade alltid spricker för eller senare.
Nä, inga superresultat men dom funkar nog ändå bättre än 5:orna som dom åker med nu. Mats blev ju ifrån åkt av sin gamla bil på ren acceleration i Höljes..
Svets-Micke gjorde grenrören tidigare, mycket riktigt från Uddevalla, men nu är det Pelle Wargia som gör dom. Han är dessutom den sista delägaren..
