Sida 6 av 7
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: lör dec 14, 2013 1:45 pm
av p.hedman
Metall volvon ja det är samma bil , kommer ej ihåg när han bytte från kugelfisher till hestec kan ha varigt samtidigt som han bytte till volvo motor.
Pirre (pär Eriksson) åkte opel motor i volvon (142 an) , det kan ha varit så att han åkte volvo motor på slutet innan det blev T-altred.
Och ang Turbo Kjelle (A-Ascona Stho) så va det han jag syftade på.
/ Peter
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: lör dec 14, 2013 10:34 pm
av J.Lundin
Det bränslehuvud som Kjelle hade i Asconan var en kopia av mitt bränslehuvud jag hade min Amazon. Det var den första modellen av Kugelfisher och satt på Peugeot 504. Den pump jag hade var en äldre pump med mekaniskt gasreglage, den pump Kjelle fastnade för styrdes gaspåslaget av en membranklocka.
Denna första modell av Kugelfisher hade ett bränslehuvud helt i aluminium med lösa cylindrar och var därför enkel att modifiera på det sätt jag ville ha den. Original satt det 6mms pumpelement. Dessa byttes ut till egentillverkade av 9mms storlek, Cylindrar och kolvar läppades in till ett spel på 0,001mm.
Den äldre modellens bränslehuvud går att modifiera så att man får plats med 12mms cylindrar, gör man ett nytt huvud i stål så går det att få till cylindrar på 19mm...

Re: Hillborn fuel injection system
Postat: tis dec 17, 2013 12:38 pm
av Enok
J.Lundin, du skrev tidigare att insprutningen skulle ske när avgas stängt på tomgång.
När är lämpligt på höga varv?
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: tis dec 17, 2013 3:14 pm
av J.Lundin
På tomgång och lågfart är det definitivt skillnad till det bättre att spruta in soppan då avgasventilen är stängd, på högre varv gör det ingen nytta vilket också bekräftas av en del skribenter. På ett kugelfisher sprut så kommer insprutningspunkten automatiskt att tidigareläggas ju mer man ökar på slaget på pumpelementet, det är så sprutet är konstruerat.
Har man ställt sprutet så att man på lågfart har tidig insprutningspunkt dvs då både insug och avgasventil är öppna så får man både smällar och eldkvastar ur avgassystemet vid motorbroms. En del tycker säker att detta ser ballt ut, men både turboaggregatet och bränsle ekonomin blir lidande i slutändan.
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: ons dec 18, 2013 12:53 pm
av p.hedman
Fick just veta att Stuart Hilborn gått bort i dag R.I.P
/ Peter
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: ons dec 18, 2013 4:18 pm
av J.Lundin
Jag trodde han var död för länge sedan, annars hade jag nog försökt besöka honom under någon USA tripp. Det är skitkul att träffa dessa gamla gubbar som var med från början, man får höra en massa historier.

.
Här håller han förmodligen det första sprutet som han tillverkade, det ser i alla fall väldigt likt det sprut som låg i glasmontern hos insprutnings firman i LA.
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: ons dec 18, 2013 6:55 pm
av Jens Gustavsson
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre dec 20, 2013 9:12 am
av J.Lundin
En av gubbarna som var med då det begav sig och som jag besökt i USA var Greg Cunningham. En till en början surmulen herre som sedan sken upp då jag ställde de rätta frågorna. Jag och garagepolaren blev kvar i drygt 6-8 timmar för att sedan vackla ut proppfulla med historier och bilindustritidningar som han lastat på oss. I LA så hade man en intern nyhetstidning inom bilindustri företagen som hade intressanta reportage om alla småföretag som tillverkade olika racing tillbehör. En riktig skvallertidning som berättade om allt som försiggick bland skuttfirmorna.
Vi fick en rejäl genomgång i konsten att tillverka bra vevstakar dvs. hans..

Carillo och andra då kända märken gav han inte mycket för och han hade samlat en hel del trasiga vevstakar från konkurrenterna som han satt upp på en stor skiva. Han hade verkligen gått till grunden med hur konkurrenterna hade tillverkat sina vevstakar. För att få fram smidestrukturen så var det en del exempel som han hade syra etsat...

Han hade faktiskt rätt i det han sa och visade.
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre dec 20, 2013 12:43 pm
av magnaten
Det tråkiga är ju att dessa gubbar är som dinosaurierna, snart är dom borta å kvar står dom självutnämnda experterna å slår sej för bröstet.
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre dec 20, 2013 2:51 pm
av J.Lundin
Dinosaurier eller ej, man har mycket att lära av gubbarna, så det gäller att passa på medans dom lever, alla har ju inte förmågan eller viljan att nedteckna allt dom varit med om under livet. Att sätta allt som hänt i sitt rätta historiska perspektiv är intressant och det är vad dessa gamla gubbar är bra på att göra.
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre dec 20, 2013 6:26 pm
av magnaten
Var en jämförelse bara, att dessa gubbar tyvärr kommer vara helt borta snart.
Man har mkt att lära av det gamla gardet
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: ons jan 08, 2014 5:23 pm
av p.hedman
Hej allihopa nu hoppas jag att Jens får upp en bild på en Riktig goding OBS WARNING för dregel ...
studera den noga.
/ Peter Hedman
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: ons jan 08, 2014 7:38 pm
av p.hedman
En kul minne va att drivaxlarna från toppolinon sitter /satt i Stockholm open 2an 2013 (Saffrans färgade amazonen) det va den Amazonen som jag åkte B20 RallyCross motorn med lustgas på -80 talet

Kul att se att bilen lever fortfarande

/Peter
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre jan 10, 2014 9:31 am
av Jens Gustavsson
Re: Hillborn fuel injection system
Postat: fre jan 10, 2014 9:34 am
av Jens Gustavsson
Häftig maskin! jag känner igen den motorn är det inte samma som stinger teamet hadde? jag köpte den nästan -94 då den va till salu här i stan. har antäckningar i nån pern på innehållet....
stinger teamet
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=9561
mvh jens