Sida 6 av 42
Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)
Postat: lör apr 05, 2014 1:07 am
av Erland Cox
Det var standard att göra det i dragracingklasser som krävde originalstakar.
Erland
Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)
Postat: mån apr 07, 2014 9:40 am
av Jens Gustavsson
Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)
Postat: mån apr 07, 2014 11:34 am
av Jens Gustavsson
lite bilder på de nya kolvarna till b18. mitsubisi 4B11 tror jag motortypen heter.
86mm borr och med väl tilltagna dim både på kolvbultar och avstång mellan 1- 2 ringen.
1.3mm- 1.5mm och 2.0mm olje ring av låg friktions typ. acumulator groves också.
kolvarna är olje kylda med kanaler liknade supran. undra om det kan ställa till problem om man inte har kanaler kopplade? ska klura på det.
stakarna såg biffiga ut också! 16.2mm breda, volvo B230s olika modeller är är 9 eller 13mm om jag mins rätt? 13mm kör vi över 500hk med undra vad dessa håller till? kan säljas om nån behöver 52 storändan med lager sen 23mm kolvbult och ca 143mm c-c.
mvh jens
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: mån apr 07, 2014 5:50 pm
av Bjorn C
är de att skörtlarna på kolvarna är onormalt korta för att vara standardkolv eller missvisar bilden
kolvbulten ser ju ut å sitta i botten på kolven
mvh
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: mån apr 07, 2014 6:56 pm
av Erland Cox
Kolvarna ser väldigt gjutna ut, är dom det?
Erland
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: mån apr 07, 2014 7:55 pm
av Jens Gustavsson
fredde vit pv såg en cool grej de värkar va stål förstärkt runt översta kolvringen

det är nog byggda för att tåla lite laddtryck eller snarare cylindertryck
vet ej vad de är i för matreal eller så men ser mycket fränare ut än vanliga race raggar kolvar i designen.
då motorerna klassar in i rally standard klasser med turbo och restriktor så snålades det nog inte på kolvarna.
mvh jens
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: mån apr 07, 2014 8:33 pm
av nilsan
Ser ut som vw dieselkolvar gör idag.
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: mån apr 07, 2014 9:33 pm
av hauge
"fredde vit pv såg en cool grej de värkar va stål förstärkt runt översta kolvringen"
-kan det inte vara för att hindra(begänsa) kolvens expansion ? ...stål utvidgar sig ju mindre. Jag har läst om att man gjuter in stål i kolvar för att styra/begränsa utvidgningen, men aldrig sett.
Ang ovalitet i storände sår är det en förel, som jag tror erland menade på:
http://www.substech.com/dokuwiki/doku.p ... e_bearings
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: tis apr 08, 2014 6:38 am
av Jens Gustavsson
nä det är för att förstärka kolvrings spåren som annars är det som är den svagaste delen på motorer med höga cylindertryck som sagt diesel motorer har ofta så. sen går utvecklingen frammåt i de högre klasserna av racing med turbo så kör man nu förtiden kolvar ibland helt gjorda i stål för att öka hållbarheten, minska vikten och göra de mer kompakta. coswfort bland annat.
lite info om motorn den sitter i ....
http://www.turbomagazine.com/tech/0806_ ... ewall.html
mvh jens
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: tis apr 08, 2014 9:21 am
av Fredde Holmgren
Visst är det väl ändå enklast att sätta in h-profil som passar ?? Såg du la ut en bild på en av mina som krokna. Det var p.g.a misständningar i en 1000-hästars motor på höga varv.
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: tis apr 08, 2014 2:41 pm
av Jens Gustavsson
hur menar du med passar? tänkte du kolvstyrt eller vevaxel styrt? jag ska mäta på den nya vevaxeln då den kommer hem och ta det slutgiltiga beslutet vad som blir bäst.
jo jag förstår det va nått problem då de gick sönder därför jag länkade till tråden din också så man kan läsa.
mvh jens
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: tis apr 08, 2014 7:18 pm
av Erland Cox
Har dom stålinlägg så är dom definitivt gjutna.
Hur tunga är dom?
Erland
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: tis apr 08, 2014 7:57 pm
av Jens Gustavsson
ska väga i morgon men jag anser inte att vikten är så noga innom rimliga gränser på en kortslagig motor med låga varvtal. viktigt ar förmågan att klara höga tryck. vore kul om man kunde mäta pik trycken men man får nöja sig med medeltryck och det ska upp imot 42bar BMEP innan jag är nöjd med etanol. har haft 39bar med B20 motorn med B21A kolvarna men då är cylinder väggarna nära döden då blocket är tunt. B18 med 86mm är mycket starkare.
mvh jens
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: ons apr 09, 2014 7:01 am
av Christer
Jag tror inte det är stålinlägg, det är antagligen hårdeloxering för att förhindra
microsvetsning mellan kolv-ring. Det är vanligt på moderna turbomotorer, det finns
även bensinmotorkolvar som har stålinlägg idag men det är ovanligt.
/Christer
Re: Comp Eliminator B18:n(nya kolvarna)
Postat: ons apr 09, 2014 7:52 am
av Jens Gustavsson
Hej Crister mycket möjligt då det är svårt att se. ska leta fram ett förstornings glas och kolla närmare på hur det ser ut. vad tror du om kolv kylnings kanalerna? ställer det till problem på en dragrace motor om de inte har rätta olje sprutet?
vikten är 409 gram utan kolvbult men med ringar erland.