Sida 6 av 11
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dyno*
Postat: fre dec 12, 2014 7:17 pm
av F-Son
Dynokörningen gick över förväntan! Högsta effekt 509 hk och 654Nm
Kommer någon bild och ev film med lite mer utförlig info sen!
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dyno*
Postat: fre dec 12, 2014 11:49 pm
av swerobin91
Fan va roligt för dig!!. Va sugen som ba fasiken att komma förbi å titta men hade ingen möjlighet att smita iväg från jobbet
// Robin
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dyno*
Postat: lör dec 13, 2014 9:48 am
av Jens Gustavsson
den motorn trodde jag inte kunde krama ur så mycket effekt och ändå så va den långt ifrån maxad vad jag kunde se och känna!
den bromsades med litet filter och 3" avgasrör med wg in i down pipen
blir nog en kul bus motor
den gick som en standard motor på tomgång och delast med så det är en fin gat motor att glida omkring med också.
mvh jens
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dyno*
Postat: sön dec 14, 2014 1:14 pm
av Erik Sandström
Men vad i hela...
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor *Dyno*
Postat: sön dec 14, 2014 1:18 pm
av F-Son
EDIT: kommentar om SPAM
244 turbo -75
Postat: sön dec 14, 2014 6:30 pm
av F-Son
Dynodag 1 började med lite småproblem, för liten oljeretur från turbo med följden av discorök utanför. Detta åtgärdades och efter det fungerade allt hur bra som helst. Halvdåligt oljetryck med 3.5-4bar vid full belastning. Ska pröva byta till fjäder+kula och se om det blir bättre, kan de bero på annat än kärvande kolv i oljepump?
Finns utförlig information i dynotråden jens gjort:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... r%C3%B6nen
Låter bilderna tala:
Riktigt nöjd med registret måste jag säga, blir nog en väldigt rolig motor!
Det mörkblåa strecket som slutar vid 4200 rpm är när boostcuten gick i vid ett pull, kring 500Nm vid 4000rpm och skarpt stigande

Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor 509,5hp/654N
Postat: fre jan 02, 2015 8:51 pm
av F-Son
Väntar tålmodigt på leveranser från bakaxeldelar & forza.
God fortsättning!

244 turbo -75
Postat: sön feb 01, 2015 8:18 pm
av F-Son
Hej igen!
Bilen har fått sig en hel del uppgradingar i chassiväg nu. Alla bussningar i hela bilen är bytta till polyuretan, har slängt den gamla bakaxeln och satt dit en 1031 så det går att besikta. Köpt ventilerade bromsar fram och beställt bilstein B8 gasdämpare tillsammans med sänkfjädrar.
Dämpare+fjädrar är beställda hos Forza shop, stod 3-5 dagar leveranstid men inget dyker upp. Ringer dit å får veta att dem inte har fjädrarna hemma, och dem är 14 dagar bort. Riktigt dåligt av dem att man inte ens får veta detta. Borde komma i veckan.
Är desto mer nöjd med Jonas från bakaxeldelar. Fixar fram grejer dem inte har och skickar snabbt, grymt!
En zf låda har även hittat hit och kommer åka i tillsammans med motorn så fort bilen står på egna fötter

Nog med text! Här kommer lite lågupplösta bilder!

Blästrad och grundad 1031.

Justerbart panhard och bilsteinblå axel
Har köpt 13 meter AN slang i olika dimensioner, samt diverse kopplingar från Summitracing. Bra priser på slang!
Köpte även en surfplatta med tillhörande blåtand adapter till boxen så man slipper ha massa småmätare överallt.
Väl mött!
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor 509,5hp/654N
Postat: mån feb 09, 2015 4:50 pm
av F-Son
Nu har det efterlängtade paketet dykt upp!
Till helgen ska grönen få stå på egna fötter igen

B8 or
Måste ju bli en riktig timeattack bil med tanke på vars dämparna är utvecklade !!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor 509hp/654Nm
Postat: fre feb 13, 2015 8:02 am
av F-Son
Nu står den på egna ben igen!
Planen var att hänga i motorn i helgen och börja med balk till växellådan men kom på att vi saknade ARP till svänghjulet, så det blir nästa helg istället.
Märkte dock att gängorna på styrlederna var helt slut längst upp, dem fick sig nog en törn när vi slog lös dem vid demontering, satt som berget!
Enormt stor skillnad hur styv i fjädringen den är motför orginal, blir nog bra dehär! Låter bilderna tala.
Och så en helhetsbild:
Höjden gör sig inte riktigt rättvis än då motorn somsagt står på sidan och fjädrarna inte satt sig ett dugg, blir nog bra i slutändan! Är ca 20mm mellan däck och skärmkant bak, prioriterar körbarhet före super mycket sänkning
Ikväll ska bagaget få sig lite kärlek och preppas lite inför kommande bränslesystem.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor 509hp/654Nm
Postat: fre feb 13, 2015 8:42 am
av Jens Gustavsson
blir snyggt det dära!
hur gör ni med soppasystemet?
mvh jens
Re: 244 turbo -75 "Grönen" JG's Driftking Motor 509hp/654Nm
Postat: fre feb 13, 2015 11:26 am
av F-Son
Det kommer bli en fuelcell med dubbla 044 pumpar, AN6 till motor och AN8 som retur är tanken.
För visst krävs det dubbla 044or (kopior) för att mata 500 E85 hk?
Tänker koppla pumparna som Magistern skrev i denna tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=73460 så att båda stannar ifall en skulle gå sönder.
Enda anledningen att vi kör fuelcell är för enkelhetens skull att både dra avgassystem samt bränsle. Läste i Rogers 240 tråd att insprutningsarmaturen dessvärre ej passade i orginaltanken.
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"
Postat: fre feb 13, 2015 4:02 pm
av Grooverhound
e de bilstein sprint som e kortare?
sånna har ja på min 242 med kapad sänksats. fjädrarna kan va riktigt korta utan att dom släpper å e nöjd med dämparna med=)
väldigt hårda för gatbruk.
väldigt fint bygge i övrigt lycka till
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"
Postat: fre feb 13, 2015 4:46 pm
av F-Son
Stämmer att det är sprint som har kortad kolvstång!
Jo har ju inte hunnit pröva hur den är att köra men känns lovande
Tack för feedbacken!
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"
Postat: fre feb 13, 2015 8:59 pm
av Grooverhound
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86220
här e min 242 med bilstein sprint å 40mm sänksats kapad runt 2varv har ja för mig.
17tum 225/45 däck