Sida 6 av 14

Postat: mån sep 17, 2007 9:05 pm
av Pitebo
robban:varför måste man varva 8500+??

orginal m10 toppen är helt ok, men flödet är ett problem om man ska ha mkt effekt..... och med dessa monster till insugskanaler så skulle större ventiler inte skada för att få upp flödet.....

och jag anser inte att en 300graders kam med 110-112 loobseparation och typ 13mm lyft är snällare än min nuvarande, snarare tvärt om....

med mer flöde behövs inte samma duration, se fina välflödande 4ventilslock.....

Postat: ons sep 26, 2007 1:11 am
av robban
Jens Gustavsson skrev:käns lite bakvänt?

det är ju rätt stora ventiler och canaler på dessa motorer, det är nog en kam med rätt värden som sätter snurr på M10 motorn.

men det är klart större ventiler är offta bra men jag skulle inte sätta dit en snällare kam bara för att få dit ett par mm större ventil, kammen är viktigare på den här motorn!

om du sätter dit en kam med mindre överlapp så kan du ju både ha mycket dur och lyft :wink:
Och det är ? :)

Postat: ons sep 26, 2007 6:07 am
av Samuelk
Har nyss grävt ur mina förbränningsrum Hemisfäriskt för att minska spikningsrisken.

Kanske var det en riktig blunder med tanke på flödet ?

Postat: tor sep 27, 2007 4:01 pm
av egnesund
hej

tänkte fråga er grabbar som kan... vad kör ni för längd på era vevstakar, höjd på kolvarna?

jag ska bygga en ny m10 motor och har en 2L vev men vet inte vad jag ska ha för längd på stakarna och höjd på kolvarna, sitter en dr schrick 304g kam i (2L topp) vore glad för alla svar jag kan få.. pma gärna för förslag osv (motorn ska turbo matas)

och även vad är det för längd på org stakarna?

sorry för alla OT :?

lycka till med bygget :thumbright:

Postat: tor sep 27, 2007 4:22 pm
av Jens Gustavsson
kan svara åt peter att han har std längd på stakarna och mahle vw kolvar med 90.5/39.6mm sen ett block som är däckat 2.8mm (ganska säker på dessa siffror)

sänk kompan med kolvhöjden inte med att karva ur förbräningsrummen, fördelen är bättre hålbarhet i toppen, bättre flöde och mindre bekymmer med kolv/ventil avståndet.

mer än så vill jag inte säga om jag inte får klartecken av peter.

han har lagt ned många timmar i flödesbänken med canaler och förbräningsrums utformning, det är han som får avgöra om alla detaljer effter dessa tester ska läggas ut på forumet.

Postat: tor sep 27, 2007 9:06 pm
av Peter Högdahl
De tester jag har gjort i flödes bänken, så verkar det som att runda av vassa kanter i kannalen är ett säkert kort för att få bättre flöde.Dessa m10 toppar flödar ganska bra redan standard :thumbright: ,men det verkar vara svårt att få mera flöde bara genom att göra större kannaler. På så vis är dessa toppar ganska kassa. :( men med lite JB weld på dom rätta ställerna och den rätta toppen går det att få riktigt bra snurr i flödet :twisted: men den topp jag ska ha i min bil blir nog relativt snäll utformad. man har redan insug och avgas som passar direkt på och orkar inte bygga nytt igen.

Postat: tor sep 27, 2007 9:12 pm
av egnesund
Jens Gustavsson skrev:kan svara åt peter att han har std längd på stakarna och mahle vw kolvar med 90.5/39.6mm sen ett block som är däckat 2.8mm (ganska säker på dessa siffror)

sänk kompan med kolvhöjden inte med att karva ur förbräningsrummen, fördelen är bättre hålbarhet i toppen, bättre flöde och mindre bekymmer med kolv/ventil avståndet.

mer än så vill jag inte säga om jag inte får klartecken av peter.

han har lagt ned många timmar i flödesbänken med canaler och förbräningsrums utformning, det är han som får avgöra om alla detaljer effter dessa tester ska läggas ut på forumet.
ok tackar för allt det.. men standard längden på stakarna är det 135mm?

toppen hade redan urgröpta förbränningsrum så de är inte så mycket att göra åt...

men om jag vrider på frågan och säger vilket är bäst mellan att ha std stakar och 39.6mm kolv eller 142.5mm stakar och 34.5mm kolv(höjd)

påverkar det hållbarheten på något sätt? längre eller kortare slag vad är bäst?

Postat: tor sep 27, 2007 9:26 pm
av mattias
Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så. ;)

Postat: fre sep 28, 2007 8:04 am
av egnesund
mattias skrev:Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så. ;)
ok men vad ska jag köra med för längd på stakarna och höjd på kolvarna då så det inte slår emot?

Postat: fre sep 28, 2007 9:09 am
av chellquist
egnesund skrev:
mattias skrev:Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så. ;)
ok men vad ska jag köra med för längd på stakarna och höjd på kolvarna då så det inte slår emot?
Har du nån egen garagetråd så kan vi ta snacket iden så behöver vi inte lusa ner peters tråd men....

Standard stakar 135mm och 90.5/39.6mm kolvar. Då vänder kolvarna 3mm under org blockkant. Då får du plana blocket till önskad kompression.
Jag planade 2mm och får 7,7:1 i komp eftersom det är tagit "väldigt mycket" ut mina förbränningsutrymmen

Postat: sön dec 09, 2007 5:31 am
av robban
Peter Högdahl skrev:De tester jag har gjort i flödes bänken, så verkar det som att runda av vassa kanter i kannalen är ett säkert kort för att få bättre flöde.Dessa m10 toppar flödar ganska bra redan standard :thumbright: ,men det verkar vara svårt att få mera flöde bara genom att göra större kannaler. På så vis är dessa toppar ganska kassa. :( men med lite JB weld på dom rätta ställerna och den rätta toppen går det att få riktigt bra snurr i flödet :twisted: men den topp jag ska ha i min bil blir nog relativt snäll utformad. man har redan insug och avgas som passar direkt på och orkar inte bygga nytt igen.
Har du gjort testerna med orörda orginal ventiler eller har de moddats vid skaftet och gjorts planare med?

Blir de hemi förbränningsrum eller orginal 1.8? Såg att sk mytoman toppen är de en e21?

Postat: fre dec 28, 2007 2:41 am
av palten
robban skrev:Såg att sk mytoman toppen är de en e21?
Ja det är en e21 2.0 topp.
mvh Magnus

Postat: fre dec 28, 2007 10:30 am
av Jens Gustavsson
det kommer ett par tester till bara vi får dit de nya säterna och nya ventilerna.

Postat: fre dec 28, 2007 11:32 am
av Pitebo
intressant, vad blir det för ventiler?

Postat: fre dec 28, 2007 1:09 pm
av Jens Gustavsson
Pitebo skrev:intressant, vad blir det för ventiler?
modifierade standard.