
MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Vad små och kompakta Saab motorerna är när man ser dom står på längden. Var det en T5 eller en T7 du stoppade i? kanske står nånstans. Ang Alfa. Dom har riktigt snygga motorer. Deras v6 motor är snygg med. Men enligt rykten ska det tydligen vara skit motorer. Bra blir det.. som vanligt.. 

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
En t5, t7 motorernas kolvar tål bara ca. 350hk och har lite mer funktioner tex. luftmassmätare och sånt man gärna slipper. Enda fördelen med t7 är väl att de har 5mm ventilskaft vilket bör ge lite bättre flöde.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Angående alfamotorerna så anses väl den gamla nordmotorn på bilden vara slitvargen, den kom -54 och har smidd femlagrad vev med smidda stakar och dubbla överliggande justerbara kamaxlar drivna av en duplexkedja. Den är helt i aluminium med lösa foder(som inte sjunker), kylflänsad sump med skvalpskydd och oftast med dubbla weber.
Den motorn brukar anses som skottsäker och har även utsatts för överladdning osv.
Effekten var ju väldigt bra för sin tid med 1300cc på 86 hk vilket motsvarade många tvålitersbilar, senare kom 1600 1750 och tvåliters på 130hk.
Nackdelen med motorn är ju att det är en hemi samt att tvålitaren är strokad så den har rätt långt slag så man brukar rekommendera 7500 rpm som maxvarv vilket begränsar möjligheten till trimmning en del, de högsta effekterna jag sett är 220hk som skall vara i en pålitlig bänk men då har man fått stoppa i mindre stift för att få plats med ventiler annars är väl 200hk max på en motor med ventiler på orginalplacering och med webrar.
På sextiotalet kom GTA varianterna som fanns för både gata och tävlan, de hade en modernare topp med dubbeltändning och låg på över hundra hästar per liter i tävlingsversion, 1300 fanns även med sexton ventiler och 180 hk sådär trettio år före hayabusan. tvålitaren låg på 240 hk på den tiden.
De dominerade sina respektive klasser och vann även sin klass i trans am i usa, bmw utvecklade CSL för att få slut på GTA dominansen.
Man skulle kunna säga att alfa var det sportiga prestandainriktade märket där gta var sin tids M3 från tidigt 1900 tal till slutet på sjuttiotalet när bmw började ta över den marknaden som de idag dominerar efter att alfa tynat under åttiotalet för att sen sväljas av fiat.
V6 motorn är helt ok, inte lika skottsäker som nordmotorn och den har kamrem men den brukar komma upp på motorjournalisters top ten engines.
Det som är dåligt på alfor förutom att åttiotalare och äldre rostar är väl gummidetaljer typ hardyskivor och bussningar, elen är bosch så det ser ut som en saab eller volvo i motorrummet.
Den motorn brukar anses som skottsäker och har även utsatts för överladdning osv.
Effekten var ju väldigt bra för sin tid med 1300cc på 86 hk vilket motsvarade många tvålitersbilar, senare kom 1600 1750 och tvåliters på 130hk.
Nackdelen med motorn är ju att det är en hemi samt att tvålitaren är strokad så den har rätt långt slag så man brukar rekommendera 7500 rpm som maxvarv vilket begränsar möjligheten till trimmning en del, de högsta effekterna jag sett är 220hk som skall vara i en pålitlig bänk men då har man fått stoppa i mindre stift för att få plats med ventiler annars är väl 200hk max på en motor med ventiler på orginalplacering och med webrar.
På sextiotalet kom GTA varianterna som fanns för både gata och tävlan, de hade en modernare topp med dubbeltändning och låg på över hundra hästar per liter i tävlingsversion, 1300 fanns även med sexton ventiler och 180 hk sådär trettio år före hayabusan. tvålitaren låg på 240 hk på den tiden.
De dominerade sina respektive klasser och vann även sin klass i trans am i usa, bmw utvecklade CSL för att få slut på GTA dominansen.
Man skulle kunna säga att alfa var det sportiga prestandainriktade märket där gta var sin tids M3 från tidigt 1900 tal till slutet på sjuttiotalet när bmw började ta över den marknaden som de idag dominerar efter att alfa tynat under åttiotalet för att sen sväljas av fiat.
V6 motorn är helt ok, inte lika skottsäker som nordmotorn och den har kamrem men den brukar komma upp på motorjournalisters top ten engines.
Det som är dåligt på alfor förutom att åttiotalare och äldre rostar är väl gummidetaljer typ hardyskivor och bussningar, elen är bosch så det ser ut som en saab eller volvo i motorrummet.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Å fan. Var det inte alfa som jobbade ihop med ferrari.? Eller var det fiat. Rätt imponerande iaf för att vara så "små" motorer. Får väl ta och köpa en alfa nån gång och testa hehe. Gärna en gtv då så klart eller liknande. Saabs T7 motorer är ju som sagt inte så skott säkra. Dom flesta brukar ta T5 block och para ihop med T7 toppen. Men man var tydligen tvungen att modifiera lite för att det ska passa.T5 är väl kort motorn o T7 lång har jag för mig, Antar att du kommer mapa motorn själv. Med det där programet jag aldrig kommer ihåg vad det heter. T shirt, T short, T souit, Ähh nått sånt. Funkar iaf bra om man lärt sig det.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
ej alfa var eget till slutet på åttiotalet då fiat tog över.
De har gjort en ganska underlig resa från att vara extrema lyxbilar med bla. 8c som var trettiotalets bugatti veyron till serietillverkade bilar på femtiotalet som fortfarande var exklusiva, sin tids(enda?) Sportiga bruksbilar(med en och annan supersportbil) till Att sedan bli sportiga bilar och slutligen bli en ganska vanlig bil.
Nu säger fiat att de ska tillbaka till rötterna och bli bak eller fyrhjulsdrivna med turbosexor osv. vi får väl se
De har gjort en ganska underlig resa från att vara extrema lyxbilar med bla. 8c som var trettiotalets bugatti veyron till serietillverkade bilar på femtiotalet som fortfarande var exklusiva, sin tids(enda?) Sportiga bruksbilar(med en och annan supersportbil) till Att sedan bli sportiga bilar och slutligen bli en ganska vanlig bil.
Nu säger fiat att de ska tillbaka till rötterna och bli bak eller fyrhjulsdrivna med turbosexor osv. vi får väl se
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Aluminium 8c rakåtta kompressor
http://theautospotz.com/wp-content/uplo ... icture.jpg
Tipo 33 stradale var världens dyraste bil, den tekniska specen kan få vem somhelst med bilintresse att gråta av åtrå, ett axplock är v8 med sekventiellt mekaniskt sprut med seperata spjäll, helalu och fyra kammar samt ettchassie i magnesium...
http://s.petrolicious.com/garages/fanta ... age-47.jpg
Min ungdomsdröm såldes med en av de kaxigaste reklamerna någonsin, tyvärr trodde man ju på den tiden att man var tvungen att åka ett vanligt märke när man tog körkort...
http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php? ... 1329599600
man måste ju nämna alfetta 159 som pressade ur 420 hk ur en 1.5 litersmotor redan 1951, inte illa av en förkrigsmodell.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Rom ... 59_Alfetta
http://theautospotz.com/wp-content/uplo ... icture.jpg
Tipo 33 stradale var världens dyraste bil, den tekniska specen kan få vem somhelst med bilintresse att gråta av åtrå, ett axplock är v8 med sekventiellt mekaniskt sprut med seperata spjäll, helalu och fyra kammar samt ettchassie i magnesium...
http://s.petrolicious.com/garages/fanta ... age-47.jpg
Min ungdomsdröm såldes med en av de kaxigaste reklamerna någonsin, tyvärr trodde man ju på den tiden att man var tvungen att åka ett vanligt märke när man tog körkort...
http://sfk.ibk.se/forum/attachment.php? ... 1329599600
man måste ju nämna alfetta 159 som pressade ur 420 hk ur en 1.5 litersmotor redan 1951, inte illa av en förkrigsmodell.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Rom ... 59_Alfetta
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Angående T7 Motorn så är den egentligen inte så kass, det är en lågfriktionsvariant av T5 och har därför andra kolvar och ringar.
ringarna släpper ner mer skit och sot i oljan så den slaggar igen vid moderna långa serviceintervaller samt att den dricker lite olja med.
Detta har fört med sig att de flesta gått med för lite samt koksad olja så att turbo, kedja och vevlager tagit skada.
man hör lång väg om nån åker runt med en liter slam i sumpen.
byter man ringarna så är motorn bra och byter man dessutom kolvarna så har du allt som behövs för att få ut mycket pulver.
ringarna släpper ner mer skit och sot i oljan så den slaggar igen vid moderna långa serviceintervaller samt att den dricker lite olja med.
Detta har fört med sig att de flesta gått med för lite samt koksad olja så att turbo, kedja och vevlager tagit skada.
man hör lång väg om nån åker runt med en liter slam i sumpen.
byter man ringarna så är motorn bra och byter man dessutom kolvarna så har du allt som behövs för att få ut mycket pulver.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
tippo 33 stradale var ganska imponerande och snygg. lagom vill ha begär på den. Dom är snygga dom gamla bilarna. Synd att man inte har kvar dom i dag. nu ser ju alla lika ut. Ta volvo t,ex från c30 till xc90 är exakt lika. så tråkigt.
Nä T7 är inte så kass om man sköter service intervallerna.
Nä T7 är inte så kass om man sköter service intervallerna.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Idag har den fått en kylfläkt som jag snubblade över i garaget, mb motorn hade ju remdriven fläkt.
ett bekymmer jag haft är att hitta rätt gänga till tempgivaren som startar fläkten, mb kylet saknar hål för en så jag får göra en slangmonterad.
m22×1,5 var gängan och en titt på jobbet visade att det fanns en mutter i min samling av drivaxelmuttar som passade, tyvärr vet jag inte vad den kommer från men kanske en opel.
resten av kvällen benade jag ut saabkablaget och det är alltid nån jävla kabel man inte hittar i elchemat, dessutom var en kabel felskriven.
nästa gång blir att bena ut mb kablaget
ett bekymmer jag haft är att hitta rätt gänga till tempgivaren som startar fläkten, mb kylet saknar hål för en så jag får göra en slangmonterad.
m22×1,5 var gängan och en titt på jobbet visade att det fanns en mutter i min samling av drivaxelmuttar som passade, tyvärr vet jag inte vad den kommer från men kanske en opel.
resten av kvällen benade jag ut saabkablaget och det är alltid nån jävla kabel man inte hittar i elchemat, dessutom var en kabel felskriven.
nästa gång blir att bena ut mb kablaget

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Lite har det gått framåt, jag hade faktiskt lite hopp om uppstart ikväll men jag tog tag i lite saker runtomkring istället.
MB kablaget är utbenat och jag har börjat koppla ihop kabelhärvorna, det ser riktigt lovande ut faktiskt och jag behöver nog inte dra några nya kablar.
Blandade elscheman...

Utrustning...

Jag hämtade ner min kabelsamling från vinden med, det är kalas att ha härvor från några bilar så man kan få hyffsat rätt färger på kablarna. Dessutom är jag allergisk mot att bara använda röda och svarta kablar...

Grannen lödde på anslutningar på oljekylets rör och gjorde sedan nya slangar som passade till MB oljekylet till automaten, det tackar vi för!
Olja och servoslangar på bilar är nån mysko slang med udda anslutningar som inte används normalt i hydraulik så det kan vara lite knepigt, därav lödningen.

Här är sista komponenten för att kylsystemet ska bli tätt, en slangadapter med olika anslutningar samt termobrytare för kylfläkten.

Det som är kvar nu är koppla färdigt, provstarta, laga det som inte funkar och skruva ihop. Sen är det en del saker att fixa senare som diffbromsstyrning och hastighetssignal.
Jag tar nog av kåpan och kollar kamlägena med för det var en pryo på jobbet som tog ur balanskedjan och byggde om till ställbara kammar för ett par år sen och jag minns inte hur det blev.
Dessutom kan jag slänga på en fräschare ventilkåpa med.
Det blir nog inte uppstart i morgon heller...
MB kablaget är utbenat och jag har börjat koppla ihop kabelhärvorna, det ser riktigt lovande ut faktiskt och jag behöver nog inte dra några nya kablar.
Blandade elscheman...

Utrustning...

Jag hämtade ner min kabelsamling från vinden med, det är kalas att ha härvor från några bilar så man kan få hyffsat rätt färger på kablarna. Dessutom är jag allergisk mot att bara använda röda och svarta kablar...

Grannen lödde på anslutningar på oljekylets rör och gjorde sedan nya slangar som passade till MB oljekylet till automaten, det tackar vi för!
Olja och servoslangar på bilar är nån mysko slang med udda anslutningar som inte används normalt i hydraulik så det kan vara lite knepigt, därav lödningen.

Här är sista komponenten för att kylsystemet ska bli tätt, en slangadapter med olika anslutningar samt termobrytare för kylfläkten.

Det som är kvar nu är koppla färdigt, provstarta, laga det som inte funkar och skruva ihop. Sen är det en del saker att fixa senare som diffbromsstyrning och hastighetssignal.
Jag tar nog av kåpan och kollar kamlägena med för det var en pryo på jobbet som tog ur balanskedjan och byggde om till ställbara kammar för ett par år sen och jag minns inte hur det blev.
Dessutom kan jag slänga på en fräschare ventilkåpa med.
Det blir nog inte uppstart i morgon heller...
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Den lever!
Efter lite mätning och koll med batteriet på så körde jag upp oljetryck utan stiften i och gjorde en provstart och efter lite malande gick den igång på två.
Jag trodde den skulle komma igång på alla men det gjorde den inte så jag provade att dra ur spridarkontakterna, det visade sig vara trean och fyran som inte gick.
Stiften var torra men spridarna fick signal, jag har hört om spridare som fastnat men aldrig själv varit med om det men efter lite 12v motion gick den ena igång.
Den andra behövde uppvärming med en liten hammare innan den gav efter men vid nästa startförsök så gick den perfekt!
Nu är det bara en miljon småsaker kvar att fixa så är den färdig.

Efter lite mätning och koll med batteriet på så körde jag upp oljetryck utan stiften i och gjorde en provstart och efter lite malande gick den igång på två.
Jag trodde den skulle komma igång på alla men det gjorde den inte så jag provade att dra ur spridarkontakterna, det visade sig vara trean och fyran som inte gick.
Stiften var torra men spridarna fick signal, jag har hört om spridare som fastnat men aldrig själv varit med om det men efter lite 12v motion gick den ena igång.
Den andra behövde uppvärming med en liten hammare innan den gav efter men vid nästa startförsök så gick den perfekt!
Nu är det bara en miljon småsaker kvar att fixa så är den färdig.

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. Startad!
Väldigt kul, grattis! Alltid roligt med uppstart, då känner man att det finns hopp:-)
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. Startad!
Grattis, det artar sig 

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. Startad!
Grattis. Kul kanske kommer ut till sommaren då. 

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. Startad!
Tackar, tackar! 
Ja tilll sommaren får vi hoppas för den skulle ju varit färdig innan jul.
Nu har vi skaffat en extra bil som tjejen ska hai slutet av mars när hennes ska säljas så jag har bil tills dess så troligen spar jag mercen från saltet tills dess så det är inte så bråttom längre utan jag kan fixa småsakerna med.

Ja tilll sommaren får vi hoppas för den skulle ju varit färdig innan jul.
Nu har vi skaffat en extra bil som tjejen ska hai slutet av mars när hennes ska säljas så jag har bil tills dess så troligen spar jag mercen från saltet tills dess så det är inte så bråttom längre utan jag kan fixa småsakerna med.