Sida 6 av 28
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: lör dec 10, 2016 8:56 pm
av Kadett4wd
Töm en lustgasflaska i dynorummet

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: lör dec 10, 2016 9:03 pm
av Jens Gustavsson
bättre att bara höja trycket lite men vill känna att allt lirar innan det blir allt för höga tryck. struligt med wg sen är motorn lite pikig så behöver fin justera lite på bänken också. hoppas tommy får igång sin motor också.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: lör dec 10, 2016 9:48 pm
av Jens Gustavsson
efter olje filter problemen så va det lite osäkert hur mycket olja som va kvar men fyllde på ca 2-3 deciliter och såg ganska bra ut på stickan och allt fungerade bra men svårt att läsa ut på B230 skit olje sticka så jag tömde nu ut allt och det va nog bara 2 liter pullerna vi körde i dag

men trycket såg fint ut och hoppas iget tog skada. gick ju bra. så man behöver inte så mycket olja i denna motor i dynon men fyllde i lite drygt en liter till nu då syns det lite bättre på stickan. B20 har en otroligt fin olje sticka skulle fått bygga dit en sån

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: lör dec 10, 2016 10:46 pm
av Roger Berglund
va fan.. ingen livesändning?.. nån mer än mig måste ju kunna filma med mobilen och lägga ut!

.
hade kikat förbi om inte sambon haft magsjuka

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: lör dec 10, 2016 10:49 pm
av dahla
Roger Berglund skrev:hade kikat förbi om inte sambon haft magsjuka

öhh... om hon är magsjuk så är det väl verkligen läge att hålla sig hemifrån...

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: sön dec 11, 2016 8:05 am
av Jens Gustavsson
det va bara jag och stövis som va där och tvär körde några pull. ingean av oss kan sånt och va inte mycket att se heller ingen rök och ingen eld haha.
vi löste olje filter problemet. huset sviktar mycket! tjockare plåt i volvo filtret. (snodde från vegan)
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 733hk
Postat: sön dec 11, 2016 12:37 pm
av Tommy Luhr
Lugn i stormen, det kommer:)
Maskinen är iordning och allt är i drift.
Så det är bara att bestämma lite tid för livesändning. Blir ju inte lika spontant då men det kan vara kul för er andra att ha lite förbehåll på detta så man hinner med!
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: mån dec 12, 2016 6:11 pm
av Jens Gustavsson
Hej nu är vi uppe på 100% duty igen. liiiite fet på (ca 0.79-0.81) så kan räka några hk till men bara några få.
747hk vid 7800-8000rpm
2.38bar ladd vid toppeffekt.
ca 23 grader tändning
(3bar wg tryck nu utan elektronik och utan fjäder)
dynowar 130.cfg
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: mån dec 12, 2016 6:16 pm
av Jens Gustavsson
testade också att öka tempen i vatten laddkylaren så de vart kring 40 grader C några pull kring 660hk/2bar sen en minut senare ett par med 10 gradit vatten och det snittar på ca 8hk mer med kallare vatten (1% skillnad i effekt).
har kört upp mot 30 pull nu på + 700hk

håller bra än
vattnet utan tryck och oljan utan vatten
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2
Postat: mån dec 12, 2016 9:31 pm
av Jens Gustavsson
728.5hk.........
Tore Bjerke skrev:Etter min beregning får du 650 HK med 40 grader innsugstemeperatur forutsatt samme fortenning 24 grader.
Hvis du må redusere fortenning til 22 grader blir effekten 635HK. Det har vært interessant med en strypventil på vannet til intercooler for å sett om beregningene stemmer. Hvilken innsugstemperatur har du på banen ?
vart ingen större effekt skillnad på tempen. som jag trodde.... det är mer invecklat än luft densitet. men är säkert bra mot spikningar då man närmar sig gränserna där.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: mån dec 12, 2016 10:36 pm
av Tore Bjerke
Var helt oppe i 80 grader innsugstemperatur i sommer før jeg bygde om luftinntak. Kjørte kun 1,1 bar da, men jeg synes bilen gikk godt likevel. Det er nok slik som du sier at så lenge det ikke spiker så har det ikke så veldig stor betydning.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: tis dec 13, 2016 1:30 am
av Robert Markström
hur tidigt får du vettigt vrid & hur mycket? Intressant minsann att se vad pistongerna mäktar med. Vevhusar den mycket eller håller laddet
fast ringarna?
/R
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: tis dec 13, 2016 9:35 am
av Jens Gustavsson
motorn är byggd så den inte ska ladda så mycket nedöver både i sugmotorn och turbo systemet. vid 5 börjar den jobba och vid 6 tusen är det fullt ladd men beror på hur man lastar på den också.
detta är en dragrace motor som jobbar mellan 6500- +8500rpm och det är bredare än vad som behövs.
med Holset HX55PRO:n som vi hade i de fösta testerna i denna tråd så ladda den på betydligt mycket mer på lägre varv (minst 1000rpm). den turbon hadde gett samma topp effekt vid detta laddtryck men fungerade inte på det grenröret vi körde då men det hadde blivit en frän gat-race motor
den har inte mycket vevhus flöde. håller tätt bara bra. otroligt med tanke på att kolvar, block kolvringar har gått 30000mil sen närmare 1000 turbo dyno pull i olika modeller.
mvh jens
Postat: ons dec 14, 2016 1:33 pm
av Big Al
-
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 747hk 2.38b
Postat: ons dec 14, 2016 5:08 pm
av Erland Cox
Det är ju inte tempen på vattnet i laddluftkylaren du ska mäta utan skillnaden på lufttempen i insuget.
Den gör på sig på samma sätt som i en sugmotor.
Tror du mig inte så fattar jag inte varför du har laddluftkylare?
Erland