RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Ja den var faktiskt helt okej. Kör med den dagligen fortfarande men med bulig bakskärm och dörren har jag bytt.
Passaten fick nästan bärgas från platsen då intercoolern blev platt.
Ja de kan funka med tonade blinkers och backljus då dom är alldeles för ljusa nu
Passaten fick nästan bärgas från platsen då intercoolern blev platt.
Ja de kan funka med tonade blinkers och backljus då dom är alldeles för ljusa nu
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Skylines från 90talet har bekymmer med exakt det där pga utformningen av tryckrör.
Japanerna löste det såhär.
Japanerna löste det såhär.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Fan ska ni ha mig att bygga om allt ja nyss gjorde! Vet ni hur pillrigt det är att möta alla rör & få små spalter??
Jag TROR inte att "sugröret" är ett problem, det är bara under 3kprm det trillskas. Vid 4-5000rpm verkar
allt lira bra & då har vi ju betydligt högre flöde överallt?
Wirerna (nämen!) får vi ge Fredde_vit_pv credden för
Tzanek. En kompis påpekade detta förut då ja posta några bilder på fejjan på de ja byggt. Jag hade ju gjort en styrning
likt den du visar men de kan ju ändå vara O-bra. Nya versionen måste ju vara nära perfekt kan ja tycka?
DP är en liten kompromiss, min initiala plan var att dra ned 2x2.5" men det är lite trångt redan med 1st 3" i bredd så 5" blir trixig
minst sagt. De "går" nog men jag hade lite brottom få ihop den som vanligt Har ju ingen annan bil köra med så man blir
som lite låst när den står sönderskruvad
Jag återkommer med resultatet efter provkörningen senare
Jag TROR inte att "sugröret" är ett problem, det är bara under 3kprm det trillskas. Vid 4-5000rpm verkar
allt lira bra & då har vi ju betydligt högre flöde överallt?
Wirerna (nämen!) får vi ge Fredde_vit_pv credden för
Tzanek. En kompis påpekade detta förut då ja posta några bilder på fejjan på de ja byggt. Jag hade ju gjort en styrning
likt den du visar men de kan ju ändå vara O-bra. Nya versionen måste ju vara nära perfekt kan ja tycka?
DP är en liten kompromiss, min initiala plan var att dra ned 2x2.5" men det är lite trångt redan med 1st 3" i bredd så 5" blir trixig
minst sagt. De "går" nog men jag hade lite brottom få ihop den som vanligt Har ju ingen annan bil köra med så man blir
som lite låst när den står sönderskruvad
Jag återkommer med resultatet efter provkörningen senare
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Bestämd form plural bör bli wirarna
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Håll dig över 4000 då bara;)
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Mats då hade ja ju kunna häkta dit en hx52a ist
Jag har funderat & grubblat lika mycket över wirerar i olika meningar som varför den Surgeat.
Men nu har den iaf slutat med det så det behöver jag inte fundera lika mycket på
Så de nya tryckröret verkar ha gjort sitt. Däremot om jag gasar så jag får tex 170kpa & släpper
lite på gasen så kommer ljudet igen när laddet sjunker till säg 140kpa. men bara 2-3 små pulser.
Så det får nog gå. Allt som var tidigare vid segdragning är borta iaf Släpper jag gasen kvickt
vid en växling så dumpar de som de ska.
Däremot berättade wirarna att aggens wgs inte jobbar i synk. Övre agget öppnar före det nedre & det blir inte mer
ladd än 210kpa ca. Håller jag emot på wiren så laddar den lite till.
Jag har suttit å parerat sladd i 140km/h med vänster han & hållt höger hands pekfinger över ändarna
på wirarna så jag kännt hur dom öppnar. Eftersom den övre öppnar före så öppnade den undre inte alls
& dom börjar vibrera janne innan dom börjar öppna så inte konstigt axlar etc. nötts!
Ska synka om dom imorn & se hur de blir
Mats, du slapp svarva kolvar åt mig då en polare fixar de till veckan åt mig, så när
jag får tillbaka dom åker nya bottendelen ihop & motorbyte börjar
//R
Jag har funderat & grubblat lika mycket över wirerar i olika meningar som varför den Surgeat.
Men nu har den iaf slutat med det så det behöver jag inte fundera lika mycket på
Så de nya tryckröret verkar ha gjort sitt. Däremot om jag gasar så jag får tex 170kpa & släpper
lite på gasen så kommer ljudet igen när laddet sjunker till säg 140kpa. men bara 2-3 små pulser.
Så det får nog gå. Allt som var tidigare vid segdragning är borta iaf Släpper jag gasen kvickt
vid en växling så dumpar de som de ska.
Däremot berättade wirarna att aggens wgs inte jobbar i synk. Övre agget öppnar före det nedre & det blir inte mer
ladd än 210kpa ca. Håller jag emot på wiren så laddar den lite till.
Jag har suttit å parerat sladd i 140km/h med vänster han & hållt höger hands pekfinger över ändarna
på wirarna så jag kännt hur dom öppnar. Eftersom den övre öppnar före så öppnade den undre inte alls
& dom börjar vibrera janne innan dom börjar öppna så inte konstigt axlar etc. nötts!
Ska synka om dom imorn & se hur de blir
Mats, du slapp svarva kolvar åt mig då en polare fixar de till veckan åt mig, så när
jag får tillbaka dom åker nya bottendelen ihop & motorbyte börjar
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Kanske blir så man får göra ett sånt där test sen på min bil också, ser intressant ut
Just nu är största problemet att få nån sorts fäste även utan laddtryck
Just nu är största problemet att få nån sorts fäste även utan laddtryck
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Haha ja de är inte lätt hitta gräpp! 97an mellan Luleå & boden hade blivit lite grippigare så
jag kunde dra några repor där iaf
Visst körde du BT/KL wgs på din va? Borde ju gå göra nån vinkelfliffa så de går få på en wire inne
i klockan?
jag kunde dra några repor där iaf
Visst körde du BT/KL wgs på din va? Borde ju gå göra nån vinkelfliffa så de går få på en wire inne
i klockan?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Så har min 635a också gjort, när jag hade Garrett GT17 aggregaten, när man släppte av lite på gasen visslade det stereo i piporna.Robert Markström skrev:Däremot om jag gasar så jag får tex 170kpa & släpper
lite på gasen så kommer ljudet igen när laddet sjunker till säg 140kpa. men bara 2-3 små pulser.
Så det får nog gå. Allt som var tidigare vid segdragning är borta iaf Släpper jag gasen kvickt
vid en växling så dumpar de som de ska.
Precis som du beskriver har ju aggregatet bra fart på 170kPa och när man släpper lite till 140kPa, så går kompressorn in i Surge.
Dumpventilen jag hade öppnade inte på så liten tryckdifferens, den krävde säkert en hel del vakuum för att öppna.
Detta borde ske på många turbo bilar, men jag tror att det kan låta ganska annorlunda när två aggregat på gemensamt tryckrör Surgear.
Nu har jag de inbyggda dumpventilerna i mina Mitsubishi snurror, och detta "Problemet" har nästan helt försvunnit.
Skönt att det nya tryckröret verkar hjälpa !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Ja jag verakar ligga nära surgeline men funkar det under vanlig last/gaspådrag borde man inte mörda aggen.
Jag har de inbyggda bovarna på aggen men jag kör ledning till dom med backventil just nu. Tänkta skruva på
bov delete plattor & köra bättre dump.
Typ en sånhär i bästa kinesversion
https://www.aliexpress.com/item-img/201 ... 7.2.KERKhl
Jag har de inbyggda bovarna på aggen men jag kör ledning till dom med backventil just nu. Tänkta skruva på
bov delete plattor & köra bättre dump.
Typ en sånhär i bästa kinesversion
https://www.aliexpress.com/item-img/201 ... 7.2.KERKhl
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Jag beställde just den i länken
Funderat på prova med wirar på bimmern något?
Funderat på prova med wirar på bimmern något?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Kan du inte ha en gemensam wg för båda turbosarna så du slipper fippla med wiresen?
En standard volvo 940 kan surga under 2000 rpm om man segdrar och lyssnar riktigt noga.
En standard volvo 940 kan surga under 2000 rpm om man segdrar och lyssnar riktigt noga.
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Kom på att jag har nåt konstigt ljud i min när jag släpper gasen ibland. Minns inte exakt men kan va att de tystnar till den börjar det vissla igen
Har då alldeles för styva fjädrar i mina dumpar, vet inte ens om dom öppnat nån gång
Har då alldeles för styva fjädrar i mina dumpar, vet inte ens om dom öppnat nån gång
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Det är så trångt på min bil, vilket effektivt dämpar alla sådana idéerRobert Markström skrev: Funderat på prova med wirar på bimmern något?
Här är ett tubklipp på min bil med gamla GT17 setupen, man hör det jag menar vid 3min12sek typ ssssshhhhhh-iiihuhu när jag släpper gasen lite.
https://www.youtube.com/watch?v=VZ46Xk88U9U
Är det liknande ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1
Ja öppnar it dumpen blir ju typ surge. Araberna verkar gilla det
Ja de där är Tyyyyyp samma ljud fast ditt hade ganska hög frekvens, min pulsar typ 1-2ggr/sek. De är
nog luften som åker ut bakvägen. Jag förstod nästan att det inte var aktuellt prova men
kommer man åt WG stagen så vare rätt lätt. Satte fast wirehöljet med ett slangklammer runt
klockan & drog ur sprinten ur armen på avghuset. Trädde genom wiren där & satte på en liten
wireände med spårskruv.
Finns sätta i olika "Stiffness" på fjädrarna i dumpen ja beställde så ja kommer nog
köra mjukast möjliga ist för att spöa kompressorerna i onödan Har inte hört fenomenet
på 242an nått trotts massa års nötande på den. Haft 3 olika agg på den, Hx35 54/60 #12. H1E 54/64 #14.
HX40 60/64 14#.
Har aldrig hört en 940 surgea faktiskt
Nu snickrar jag ett momentstag på motorn så jag slipper dunka nedre agget i ramskenan när ja clutchkickar
//R
Ja de där är Tyyyyyp samma ljud fast ditt hade ganska hög frekvens, min pulsar typ 1-2ggr/sek. De är
nog luften som åker ut bakvägen. Jag förstod nästan att det inte var aktuellt prova men
kommer man åt WG stagen så vare rätt lätt. Satte fast wirehöljet med ett slangklammer runt
klockan & drog ur sprinten ur armen på avghuset. Trädde genom wiren där & satte på en liten
wireände med spårskruv.
Finns sätta i olika "Stiffness" på fjädrarna i dumpen ja beställde så ja kommer nog
köra mjukast möjliga ist för att spöa kompressorerna i onödan Har inte hört fenomenet
på 242an nått trotts massa års nötande på den. Haft 3 olika agg på den, Hx35 54/60 #12. H1E 54/64 #14.
HX40 60/64 14#.
Har aldrig hört en 940 surgea faktiskt
Nu snickrar jag ett momentstag på motorn så jag slipper dunka nedre agget i ramskenan när ja clutchkickar
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban