RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Kirre »

Ja den var faktiskt helt okej. Kör med den dagligen fortfarande men med bulig bakskärm och dörren har jag bytt.
Passaten fick nästan bärgas från platsen då intercoolern blev platt.
Ja de kan funka med tonade blinkers och backljus då dom är alldeles för ljusa nu
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av tzanek »

Skylines från 90talet har bekymmer med exakt det där pga utformningen av tryckrör.
Japanerna löste det såhär.

Bild
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Fan ska ni ha mig att bygga om allt ja nyss gjorde! Vet ni hur pillrigt det är att möta alla rör & få små spalter?? :doh: :hihi:

Jag TROR inte att "sugröret" är ett problem, det är bara under 3kprm det trillskas. Vid 4-5000rpm verkar
allt lira bra & då har vi ju betydligt högre flöde överallt? :|


Wirerna (nämen!) får vi ge Fredde_vit_pv credden för :thumbright:


Tzanek. En kompis påpekade detta förut då ja posta några bilder på fejjan på de ja byggt. Jag hade ju gjort en styrning
likt den du visar men de kan ju ändå vara O-bra. Nya versionen måste ju vara nära perfekt kan ja tycka?


DP är en liten kompromiss, min initiala plan var att dra ned 2x2.5" men det är lite trångt redan med 1st 3" i bredd så 5" blir trixig
minst sagt. De "går" nog men jag hade lite brottom få ihop den som vanligt :) Har ju ingen annan bil köra med så man blir
som lite låst när den står sönderskruvad :)


Jag återkommer med resultatet efter provkörningen senare :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av The »

Bestämd form plural bör bli wirarna
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av MatsN »

Håll dig över 4000 då bara;)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Mats då hade ja ju kunna häkta dit en hx52a ist :lol:

Jag har funderat & grubblat lika mycket över wirerar i olika meningar som varför den Surgeat.
Men nu har den iaf slutat med det så det behöver jag inte fundera lika mycket på :thumbright:

Så de nya tryckröret verkar ha gjort sitt. Däremot om jag gasar så jag får tex 170kpa & släpper
lite på gasen så kommer ljudet igen när laddet sjunker till säg 140kpa. men bara 2-3 små pulser.
Så det får nog gå. Allt som var tidigare vid segdragning är borta iaf :) Släpper jag gasen kvickt
vid en växling så dumpar de som de ska.

Däremot berättade wirarna att aggens wgs inte jobbar i synk. Övre agget öppnar före det nedre & det blir inte mer
ladd än 210kpa ca. Håller jag emot på wiren så laddar den lite till.

Jag har suttit å parerat sladd i 140km/h med vänster han & hållt höger hands pekfinger över ändarna
på wirarna så jag kännt hur dom öppnar. Eftersom den övre öppnar före så öppnade den undre inte alls
& dom börjar vibrera janne innan dom börjar öppna så inte konstigt axlar etc. nötts! :shock:


Ska synka om dom imorn & se hur de blir :)



Mats, du slapp svarva kolvar åt mig då en polare fixar de till veckan åt mig, så när
jag får tillbaka dom åker nya bottendelen ihop & motorbyte börjar :mrgreen:

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Steve »

Kanske blir så man får göra ett sånt där test sen på min bil också, ser intressant ut :)

Just nu är största problemet att få nån sorts fäste även utan laddtryck :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Haha ja de är inte lätt hitta gräpp! 97an mellan Luleå & boden hade blivit lite grippigare så
jag kunde dra några repor där iaf :)

Visst körde du BT/KL wgs på din va? Borde ju gå göra nån vinkelfliffa så de går få på en wire inne
i klockan?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Daniel-635 »

Robert Markström skrev:Däremot om jag gasar så jag får tex 170kpa & släpper
lite på gasen så kommer ljudet igen när laddet sjunker till säg 140kpa. men bara 2-3 små pulser.
Så det får nog gå. Allt som var tidigare vid segdragning är borta iaf :) Släpper jag gasen kvickt
vid en växling så dumpar de som de ska.
Så har min 635a också gjort, när jag hade Garrett GT17 aggregaten, när man släppte av lite på gasen visslade det stereo i piporna.

Precis som du beskriver har ju aggregatet bra fart på 170kPa och när man släpper lite till 140kPa, så går kompressorn in i Surge.
Dumpventilen jag hade öppnade inte på så liten tryckdifferens, den krävde säkert en hel del vakuum för att öppna.

Detta borde ske på många turbo bilar, men jag tror att det kan låta ganska annorlunda när två aggregat på gemensamt tryckrör Surgear.

Nu har jag de inbyggda dumpventilerna i mina Mitsubishi snurror, och detta "Problemet" har nästan helt försvunnit.

Skönt att det nya tryckröret verkar hjälpa !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Ja jag verakar ligga nära surgeline men funkar det under vanlig last/gaspådrag borde man inte mörda aggen.
Jag har de inbyggda bovarna på aggen men jag kör ledning till dom med backventil just nu. Tänkta skruva på
bov delete plattor & köra bättre dump.

Typ en sånhär i bästa kinesversion :)

https://www.aliexpress.com/item-img/201 ... 7.2.KERKhl
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Jag beställde just den i länken :hihi:


Funderat på prova med wirar på bimmern något?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av dsimila »

Kan du inte ha en gemensam wg för båda turbosarna så du slipper fippla med wiresen?
En standard volvo 940 kan surga under 2000 rpm om man segdrar och lyssnar riktigt noga.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Steve »

Kom på att jag har nåt konstigt ljud i min när jag släpper gasen ibland. Minns inte exakt men kan va att de tystnar till den börjar det vissla igen

Har då alldeles för styva fjädrar i mina dumpar, vet inte ens om dom öppnat nån gång
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Daniel-635 »

Robert Markström skrev: Funderat på prova med wirar på bimmern något?
Det är så trångt på min bil, vilket effektivt dämpar alla sådana idéer :hihi:

Här är ett tubklipp på min bil med gamla GT17 setupen, man hör det jag menar vid 3min12sek typ ssssshhhhhh-iiihuhu när jag släpper gasen lite.

https://www.youtube.com/watch?v=VZ46Xk88U9U

Är det liknande ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 8/1

Inlägg av Robert Markström »

Ja öppnar it dumpen blir ju typ surge. Araberna verkar gilla det :hihi:

Ja de där är Tyyyyyp samma ljud fast ditt hade ganska hög frekvens, min pulsar typ 1-2ggr/sek. De är
nog luften som åker ut bakvägen. Jag förstod nästan att det inte var aktuellt prova men
kommer man åt WG stagen så vare rätt lätt. Satte fast wirehöljet med ett slangklammer runt
klockan & drog ur sprinten ur armen på avghuset. Trädde genom wiren där & satte på en liten
wireände med spårskruv. :thumbright:

Finns sätta i olika "Stiffness" på fjädrarna i dumpen ja beställde så ja kommer nog
köra mjukast möjliga ist för att spöa kompressorerna i onödan :) Har inte hört fenomenet
på 242an nått trotts massa års nötande på den. Haft 3 olika agg på den, Hx35 54/60 #12. H1E 54/64 #14.
HX40 60/64 14#.

Har aldrig hört en 940 surgea faktiskt :shock:


Nu snickrar jag ett momentstag på motorn så jag slipper dunka nedre agget i ramskenan när ja clutchkickar 8)

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar