Sida 6 av 11
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: tis feb 11, 2020 8:33 am
av nkro
Jag har ett grenrör som jag funderar på att sälja. Kan vara för högre effektmässigt än du tänkt.
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: tis feb 11, 2020 1:23 pm
av AlbinC
therealpinto skrev:Jag håller med, 12.9 är sällan bästa valet i hjulupphängningar och anledningarna har ni fått ovan. Men i vissa fall (när man använder en mutter eller gängad del där man dra till rätt moment, till exempel) är det vettigt.
Kolla gärna vad som används i produktionsbilar.
10.9 är ofta lämpligt, lite beroende på tillämpning där också, och det är ju grejen, allt "beror på". Vikt på bilen, vilken del av hjulupphängningen vi pratar om, hur den belastas (bussning/hårdhet/länklager/geometri) osv. - och om det är kritiskt om skruven går av respektive kröker sig.
Har man dessutom tänkt använda bilen på riktigt kan det vara bra att ha lite koll på ytbehandling och korrosionsbeständighet.
Gustaf
Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?
Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: ons feb 12, 2020 7:45 am
av therealpinto
Men frågan är då, skulle du få in denna på SFRO besiktning, skulle du säga åt honom att åka hem och byta skruv på bakre bärarmsinfästningarna?
Tråden är lite för rörig (eller lång) för att jag ska hitta bilder eller uppgifter om var/hur de används så det blir ett generellt svar - "det beror på".
Vid en byggbesiktning skulle det nästan säkert bli en kommentar om att byta till annan skruv, i alla fall där man drar med mutter eller på annat sätt har svårt att dra med rätt moment för 12.9.
Att byta ut några skruvar i ett liknande bygge är verkligen ingen "big deal" och om det blir ett formellt besiktningskrav eller inte beror på var de sitter. Är det kritiska grejer där jag bedömer att risken för haveri är stor (klen skruv, hög belastning osv) och dessutom följderna av ett haveri är allvarliga (man tappar helt styr/bromsförmåga till exempel) är det en sak. Handlar det bara om att en stötdämpare släpper eller liknande kan det vara mindre kritiskt.
Alla liknande saker har man en dialog runt vid SFRO-besiktningen.
Gustaf
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: tor feb 13, 2020 12:09 am
av CCRobin
Får tacka för all input i projektet, måste dock säga att av allt jag la upp så trodde jag faktiskt inte att framvagnen skulle vara det som det hamnade så mycket fokus på

Vi får se helt enkelt när (om) byggbesiktningen görs vad jag får för dom på den.
Kommer gå lite långsammare det här projektet då jag väntar mitt första barn nu i april.
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: sön feb 16, 2020 8:48 pm
av CCRobin
Hängde upp en turbo för att mäta lite och få tankarna att snurra, förvisso en för liten turbo men tanken är ju att det ska I större sen, bara kul att kolla lite.
Tog en ovandel till instrumentbrädan som redan såg lite tråkig ut och började kapa lite för att få plats runt buren, blir väl kanske inte skitsnyggt, får se lite hur det blir I slutet men kul att komma lite vidare. Tanken är att flicka den sen.
Ska bygga ihop nederdelen sen när jag har byggt färdigt kardantunneln.
Började kapa upp lite mer av kardantunneln, har en idé om hur jag ska bygga den så det känns ju skönt

Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: lör feb 22, 2020 11:01 pm
av CCRobin
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: mån feb 24, 2020 11:18 am
av David Herbertsson
Kul projekt

Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.
/David
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: mån feb 24, 2020 11:23 am
av jonas w
Vattenpumpen blir åt rätt håll, men det blir fel med remmen runt sträckaren sådär.
Kolla här så ser du att den ska ner till generatorn först sedan upp till sträckaren.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: mån feb 24, 2020 10:14 pm
av CCRobin
Ja visst f*n, och då har jag ändå åkt saab tidigare. Borde ju haft koll på det

tack för att du sa till
David Herbertsson skrev:Kul projekt

Jag har likadan motor i en Kadett C.
Bara en fundering angående din remdragning, nu kommer väl din vattenpump snurra baklänges?
Hur ser det ut med plats för downpipe för dig? Jag fick sätta min turbo på tvären "framför" motorn pga. platsbrist, men iofs så har jag flyttat tillbaka motorn en hel del.
/David
Tack! Jo det blir rätt tajt, kanske får kapa lite i golvet men det ser faktiskt ut att kunna gå att få ner en downpipe på något sätt på den här. Var inne på att sätta turbon på tvären framför först men hoppas att slippa det, motorn sitter ju som sagt inte så långt bak i den här
Och på tal om downpipe och turbo så kom den här hem idag så nu är viljan stark för att bygga ett nytt grenrör
Hx40 från mr tuning. Ska ju hållas på budgetnivå men borde räcka till för att ge mig mitt mål med 400 på hjulen tycker jag.
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: ons feb 26, 2020 2:56 pm
av CCRobin
Remdragning klart!
Började plocka bort bromsservo och huvudcylinder.
Sen försvann pedalstället i kupén.
Som fäste till stolen tänkte jag lägga två fyrkantsprofil mellan tröskeln och kardantunneln. Kan vara bra att få upp den lite.
Eftersom jag mest väntar på grejer så började jag klippa upp kabelhärvan för att vända den åt rätt håll.
Får se om jag får till det skapligt iallafall

Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: fre feb 28, 2020 9:32 pm
av David Herbertsson
Kul att det går framåt
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.
/David
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: lör feb 29, 2020 12:50 pm
av CCRobin
David Herbertsson skrev:Kul att det går framåt
Ja, jag såg ju när jag tittare lite noggrannare på bilderna att du har en vattenpump som SKA drivas av baksidan på remmen, på min motor har jag tvärtom.
Skönt om det går att få till downpipen någorlunda smärtfritt.
/David
Tack ja det känns som att det rätt många saker börja hamna på plats nu faktiskt

Ska nog minska tråget en aning på den sidan för att få ner downpipen ordentligt men det nog inga omöjligheter efter närmare mätning igår.
Kör du med bröstkåpan och allt från 9000? För dom har väl så. Måste vara smidigare på ett sätt att slippa sätta ett extra löphjul som jag gjorde

Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: lör feb 29, 2020 10:17 pm
av David Herbertsson
Japp, min motor är från en 9000, har bara monterat insuget från en 900.
/David
Re: Opel Manta B CC Saab
Postat: sön mar 01, 2020 8:42 pm
av CCRobin
Fick ett paket i fredags från L-M-R
Innehöll ett stående pedalställ och lite behållare, ska ha den fjärde till hydraulisk handbroms som ska dit sen.
Byggde en ställning med en profil i framkant och två plåtar som går bakåt.
När det va gjort så kunde stolen börja måttas in och profiler svetsades I golvet för att ha som fäste. Måste bara ha två plattjärn för att sätta i stolen nu.
Sorterade ut kablarna och är nästan klar med kabelmattan, garanterat en av Sveriges snyggaste

Re: Opel Manta B CC
Postat: tis mar 03, 2020 5:53 pm
av CCRobin
Idag tog jag en nedre del till instrumentbrädan och kapade bort lite för att få dit runt buren. Tyvärr hade jag inte täcklocket över säkringarna men det går säkert att få tag på, blir att måla i enhetlig färg senare när allt är på plats, nu ville jag mest ha den där för att se hur högt man kan gå med kardantunneln
