whilliam skrev: ↑mån jun 07, 2021 11:08 pm
Avhandlingen som Erland länkade till, har inte
jag klagomål på, inte heller sättet som används för att ta fram den. Så pass långt som jag orkade läsa den så visar den dock inte mycket som är överförbart till en hårt trimmad motor (i mitt tycke, du kanske har nån annan input)
Jag ställde frågan till Erland: "vem tror du kan mest om motortrimning" (avhandlingsskribenten, Erland själv eller David Vizard) det enda jag tycker mig urskönja från hans svar är att han själv kan mer än Vizard
Vad jag tycker mig skönja i det som kadett4wd skriver så verkar han undra lite samma som jag, vem ska skriva avhandlingen/boken (om det nu handlar om trimning) är det den som har den längsta akademiska utbildningen eller är det den som jobbat praktiskt i många år och verkar kunna "få fart på" alla möjliga ekipage som hamnar i hans händer?
Förbränningshastighet är en sak. Hur man ändrar förbränningshastighet är ju rätt fint med diesel, då det är lite av en begränsande faktor så att säga. Om får man undersöka bara det. Hitta maximalt antal hästar? Oviktigt. Om man bara ska prata förbräningshastighet. On topic.
Brutal motortrimning är ingenting som tas upp i den doktorsavhandligen. Har aldrig någonsin stått så i den, påståtts eller vidare. Läs igenom. Lång är den, kan verka rätt tradig. Men beror på. Trimning i vår fri värld, för att vara styggast på gatan är en sak. F1? Nått annat. Nascar? Annat. 24h Le Mans? Pro Stock? Andra gränser.
Frågeställningen måste vara specifik. Precis som han är i avhandlingen.
Olika förhållanden, ger olika svar. PV = nRT.
Låga varv? Höga varv?
125cc per cylinder? 4 liter per cylinder? Diesel? Bensin? 2V eller 4V?
Skulle vilja säga en grej, att få ut effekt genom att prova är helt enkelt vägen. Spelar ingen roll. Ändrar man en sak i taget och vad man vill ha mer av och vart, och får positivt eller negativt utslag från den teorin man hade, då har man kommit framåt. Forskning. banan. Nu slant det ordet ur min mun igen.
MEN! Teorin kan vara fel endå. Så har man jobbat inom kemin, som är ett väldigt gammalt ämne, precis som matematik och Newtonsk fysik. Att man fick rätt utfall men fel slutsats om vad som händer. Hur vet man att det var fel? Forskning. Kom detdär ordet igen.
Så om Vizard. Vem som helst får släppa en bok om precis vad som helst. Kolla på kokböcker, kostböcker med mera. Granskas av ingen. Släpper boken sen kör man. Med det säger jag inte att karln är okunning eller så. Utan konstatera skillnaden mellan böcker och rapporter/avhandlingar/examensarbete/forskningsresultat. Ska man till exempel publicera sin forskning, då granskas det. Finns krav. Som tidigare nämnt, ska vara folk med kunskap.
Han kan säkert sitt, och om Erland har testat mer, utmanat sina tankegångar, expanderat sin kunskap. Varför skulle han inte kunnat vara det?
Nu säger jag inte att så är fallet, inte fan vet jag.
Om du har akademisk bakgrund, men som fått sluppit jobbiga pantade studenter ( Jag ), och bara fått trimma motor hela dagar. Bara testa saker. Inte behövt gjort kundjobb. Utan bara fokuserat sig på det? Kanske han kan lösa det. Drömma kan man ju.
Jag skulle satsa den som trimmar motorer hela dagarna.
Men då vill jag vända på frågan. Snarare.
Om du bedömer en apa på dess förmåga att flyga, eller tycker att ubåtar är dåliga, eftersom det finns fler flygplan i havet än ubåtar i luften? Är det så?
Avhandling? Men vad är motortrimning? Vilka former? Vad söker man? När söker man? Frågan är för ospecifik.
P.s Förlåt förmulerar mig raljant, besserwissrigt eller som att jag attackerar eller förlöjligar. Men så är inte tanken, privata händelser under kvällen

Ds
Studerar Kemiteknik med fysik ( Vi kan låtsas att jag är smart, smeka egot ), formelbilar är riktiga racebilar.
// Christopher Persson