Sida 6 av 6
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 3:35 pm
av whilliam
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 3:41 pm
av whilliam
super7 skrev: ↑lör okt 09, 2021 1:57 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 1:44 pm
Erland, ursäkta för "offtopic" men vet du vad "viskningsleken" är för något? Jag tror att du skulle kunna leka den med dig själv
Ta nedan som exempel, det är tre poster som nästan kommer i rad:
Erland skriver:
Om den här
hastigheten saktar in utan att stoppas abrupt,
Whilliam svarar:
Mer intressant var att du skrev att den
inte skulle stoppas abrupt
Erland svarar:
Jag sa inte att man inte fick stoppa flödet helt abrupt.
Är du lite "osams med dig själv" eller "glömde du" kolla vad du skrev?
Fundera på skillnaden
Kan jag väl göra men oftast är det smart att läsa hela meningen och då ser ju både du o jag vad det står. Menar du att min kommentar/svar innehåller nåt konstigt - jämfört med vad Erland skrev i första skedet?
Det jag mest syftade på med "föreslagen viskningslek" är det röda, det är det som är fantastiskt att han kan "få fram"
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 3:52 pm
av Tjoa
Whilliam är du ett troll? Du har ju inte förklarat eller bevisat dina påståenden. Hör jag nån som säger att dom inte räknar på saker och samtidigt försöker diskutera i avancerad motorteknik så ger jag inte mycket för det. Skriver aldrig här i vanliga fall, men kände att jag måste säga nåt iaf
.
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 6:02 pm
av Erland Cox
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:35 pm
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Hur får du kinetisk energi från ett stillastående objekt?
Var tror du rörelsen är som störst, närmst det som har skapat den eller längre bort?
Men vi kommer nog inte längre här så nu kan du kanske förklara din Kadenacy teori för fyrtakts avgas?
Jag har full förståelse för hur insugningsförloppet sker och känner inte att jag behöver få dig att förstå.
Alla svar på dina frågor har redan avhandlats i tråden.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 8:50 pm
av whilliam
Tjoa skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:52 pm
Whilliam är du ett troll? Du har ju inte förklarat eller bevisat dina påståenden. Hör jag nån som säger att dom inte räknar på saker och samtidigt försöker diskutera i avancerad motorteknik så ger jag inte mycket för det. Skriver aldrig här i vanliga fall, men kände att jag måste säga nåt iaf
.
Man kan räkna fel som Erland gör ibland, blir det bra då?
Men, handen på hjärtat, är det verkligen matte som är viktigt? Förstår man inte ens principen vad är det då för mening med uträkningarna?
Jag tror att de flesta förstår denna enkla sak: Luft i rörelse har en upplagrad energi men inte i form av tryck utan i form av hastighet - ändå försöker Erland få oss att tro att den har ett tryck (vill du svälja den sagan?)
När sedan luften stoppas upp eller saktar in så omvandlas energin till tryck och det är detta vi diskuterat i flera sidor nu (till ingen nytta för Erland verkar inte begripa, eller åtminstone inte erkänna att han begriper)
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 8:51 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑lör okt 09, 2021 6:02 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:35 pm
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Hur får du kinetisk energi från ett stillastående objekt?
Erland
Var har jag skrivit det? (det är ju bara i din fantasi som vi pratar om stillastående)
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 8:55 pm
av Erland Cox
Trycket är direkt proportionellt mot kvadraten på hastigheten.
Ingen hastighet, inget ökat tryck.
Enkelt i min värld.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 9:03 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑lör okt 09, 2021 6:02 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:35 pm
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Var tror du rörelsen är som störst, närmst det som har skapat den eller längre bort?
Erland
Rörelsen i insuget får snabbast hastighet nära ventilen men när cylindern börjar fyllas och ventilen håller på att stänga så är det inte ett dugg konstigt om rörelsen är snabbare vid en mätpunkt längre ut.
Eftersom luft är kompressibel så blir det en liknade våg i luftpelaren av själva partikelförflyttningen som det blir av tryck/ljudvåg. Vilket innebär att den stannar upp först nära ventilen och sedan rör sig det stillastående området utåt mot tratten (detta område har ett förhöjt tryck, på samma sätt som ljud och tryckvågen)
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 9:04 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑lör okt 09, 2021 8:55 pm
Trycket är direkt proportionellt mot kvadraten på hastigheten.
Ingen hastighet, inget ökat tryck.
Enkelt i min värld.
Erland
Det är klart att det blir enkelt om man inte tänker på alla faktorer, men det betyder inte att man tänkt rätt.
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 9:08 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑lör okt 09, 2021 6:02 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:35 pm
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Men vi kommer nog inte längre här så nu kan du kanske förklara din Kadenacy teori för fyrtakts avgas?
Erland
Det är klart vi inte kommer längre eftersom du inte svarar på om något annat än ljud/tryckpuls kan höja amplituden på den vänstra, röda vågen i diagrammet. (du har redan skrivit sånt som antyder att det är så men jag vill ha ett svar som är tydligt, annars har du inte bevisat att du "är med i matchen")
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 9:11 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑lör okt 09, 2021 6:02 pm
whilliam skrev: ↑lör okt 09, 2021 3:35 pm
Det är du som aldrig svarar, på en seriös fråga som är "on topic"!
Den röda kurvan, första positiva vågen i diagrammet, finns det något utöver tryckvågen som kan göra dess amplitud, vid mätpunkten, högre?
När det gäller den kinetiska energin som du frågar om, då får du faktiskt berätta vad hastigheten är några cm före mätpunkten.
Du glömmer ju helt o hållet att det är ett snabbt förlopp som involverar hela luftpelaren.
Att hastigheten vid sätet har stannat av betyder INTE att all potentiell (upplagrad) energi är förbrukad.
Jag har full förståelse för hur insugningsförloppet sker och känner inte att jag behöver få dig att förstå.
Alla svar på dina frågor har redan avhandlats i tråden.
Erland
Ok, fast det tog flera sidor och du "behövde läsa tråden från början" för att förstå, så är det nu plötsligt du som ska få mig att förstå?
Du har inte svarat ja eller nej på om det finns något som kan göra så att den positiva vågtoppen längst till vänster i diagrammet blir högre än
vad tryck- och ljud-våg får den till.
Re: Kadenacy effekt
Postat: lör okt 09, 2021 10:55 pm
av Erland Cox
Det finns det och det är din fantasi.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: sön okt 10, 2021 12:07 am
av whilliam
Så du "sågar" både mig och Pacman fast det är du som tar en hel tråd i anspråk för att förstå de enklaste av saker? (vi andra verkar ha lättare för att haja)
Kan du då berätta vad du menade förut när du skrev att man kunde tillgodoräkna sig 0.06 Bar?
Varsågod o läs tråden igen så du hittar var du skrev det. (vem vet, kanske det trillar ner en till pollett när du läser ytterligare en gång)
Re: Kadenacy effekt
Postat: sön okt 10, 2021 4:43 am
av Steve
Blir det en till liknande tråd kommer det att bli ändringar här.
Vi provade en lösning som funkade för några månader sen.