Motorfunktion för trimmare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Hva er effekt/effektregister 46/38 267/264 vs 48/40 275/274 ?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Min 2360cc med 46-38 topp hade först en omgjord variant av AGAP 267.15,3 in med större nosradie. Lyfte 14.6mm.
Ut hade jag en 33 tryckarprofi, 264-14. Den motorn gav 248 hästar och ca 275 Nm, Drog från 2500 till 8500.
Bästa varianten av den motorn hade 267-15,3 in och 267-14,6 ut 105 i lobsep. 255 hästar.
Nästa motor bråkade jag med länge innan jag fick den att fungera.
Annan bil, det nyare elektroniska tändsystemet. 2540cc, samma motor med 86 i slag istället för 80 och annan topp.
Kom inte över 250 hästar och 280Nm förrän jag monterade MSD 6AL tändning, då hoppade effekten upp 20 hästar.
48-40 topp, 275-16 in och 33 tryckarprofil ut 274-14,5-105 i lobsep.
Över 250 hästar mellan 6300 och 8300 varv, 270 hästar vid 7200 varv och 294Nm som bäst.
Drog riktigt bra från 4000 varv.
Inte direkt snabbare än 248 hästars motorn på bana. Den gick på 3:an hela banan utan att växla.
107,5 som snabbast. Den senare fick jag ner till 1,07.12 men jag kör bättre hela tiden.
Erland
Ut hade jag en 33 tryckarprofi, 264-14. Den motorn gav 248 hästar och ca 275 Nm, Drog från 2500 till 8500.
Bästa varianten av den motorn hade 267-15,3 in och 267-14,6 ut 105 i lobsep. 255 hästar.
Nästa motor bråkade jag med länge innan jag fick den att fungera.
Annan bil, det nyare elektroniska tändsystemet. 2540cc, samma motor med 86 i slag istället för 80 och annan topp.
Kom inte över 250 hästar och 280Nm förrän jag monterade MSD 6AL tändning, då hoppade effekten upp 20 hästar.
48-40 topp, 275-16 in och 33 tryckarprofil ut 274-14,5-105 i lobsep.
Över 250 hästar mellan 6300 och 8300 varv, 270 hästar vid 7200 varv och 294Nm som bäst.
Drog riktigt bra från 4000 varv.
Inte direkt snabbare än 248 hästars motorn på bana. Den gick på 3:an hela banan utan att växla.
107,5 som snabbast. Den senare fick jag ner till 1,07.12 men jag kör bättre hela tiden.
Erland
Re: Motorfunktion för trimmare
Har du Erland provat någon kam liknande det Jens säger nu med mera avgasduration tex 267-15,3 på insug och 274-14,5 på avgas eller liknande.
Jag är ju i sammanhanget inte så erfaren men har aldrig sett det på någon volvo sugmotor iaf oftast samma profil in och ut på b20 och samma eller ett steg mindre på avgas på b230 (äldre volvo turbomotorer var det mer vanligt )
Jag är ju i sammanhanget inte så erfaren men har aldrig sett det på någon volvo sugmotor iaf oftast samma profil in och ut på b20 och samma eller ett steg mindre på avgas på b230 (äldre volvo turbomotorer var det mer vanligt )
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Amerikanske V8 har ofte eksosventil som er 74-75% av innsugsventil og da blir det nødvendig med mer eksosdurasjon. Hvis du har 46mm inn og 38mm ut vil du mest sannsynlig tape en del dreiemoment med mer eksosdurasjon, men muligens vil du tjene litt på høge varv.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Jag har råkat ut för en sån motor som en annan trimmare byggt och som bromsades hos Matti Johansson.CÅ skrev: ↑ons sep 24, 2025 4:07 pm Har du Erland provat någon kam liknande det Jens säger nu med mera avgasduration tex 267-15,3 på insug och 274-14,5 på avgas eller liknande.
Jag är ju i sammanhanget inte så erfaren men har aldrig sett det på någon volvo sugmotor iaf oftast samma profil in och ut på b20 och samma eller ett steg mindre på avgas på b230 (äldre volvo turbomotorer var det mer vanligt )
En 2360cc rallymotor som bara gav ca 205 hästar.
jag portade om topp och insug och fick ut ca 20 hästar mer med samma kam.
Vridet på den motorn är för dåligt.
Generellt vill man ju få in så mycket som möjligt men man kan inte få ut mer än man har fått in.
Avgas är en avvägning så att man fortfarande har effekt så det räcker på lägre varv och en motor som hinner tömma på högre varv.
Generellt sett så funkar en Volvo bra till rally med en negativ split på upp till 8 grader mindre på avgas
om extraktorröret och avgassystemet fungerar bra.
För att öppna avgas tidigt utan att tappa en massa vrid krävs det väldigt hög kompression så att man fortfarande har tillräcklig expansion.
Med 14:1 i komp så har man 7:1 i expansion halvvägs ner medan 7:1 i komp först ger det när kolven är i botten.
På en B20 med en rak H3 kam tjänade jag både toppeffekt och vrid på att byta ut 38,5mm:s avgasventilen mot 35mm.
På en V8 med sämre avgastuning så verkar positiv split fungera bättre.
Jag har en ban Camaro med 355 som hade en standard Camaro cup motor, 392 hästar och 545Nm.
218-228-112 kam och 1.94-1.50 ventiler. Jag bytte mot 235-249-107 kam. Båda med .520" i lyft.
218 in kammen stänger vid 37 grader efter BDC och 235 kammen vid 40,5 grader.
228 kammen öppnar vid 50 grader före BDC och 249 kammen vid 55,5 grader.
Den stora skillnaden ligger i överlappet, att insug öppnar tidigare och att avgas stänger senare.
Med portade toppar och annat insug så fick jag 484 hästar och 645Nm.
Med en förgasarspacer 502 hästar och 665 Nm.
Att låta överlappet hjälpa till med gasväxlingen gör massor.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
38,5 mm avgasventil på B20 må vel være overkill. Hva ble flødebalansen med 35mm avgasventil ?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Jag får gissa lite här eftersom jag inte har flödespappren framför mig. Insug 195-200 och avgas 135-140 så ganska nära 70%
Hade en H3 kam i den med portade 45:or som var för små för max effekt, 257Nm och 213 hästar, 2260cc.
Erland
Hade en H3 kam i den med portade 45:or som var för små för max effekt, 257Nm och 213 hästar, 2260cc.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
På hvilket turtall har denne B20 motoren 2260 cc max moment/effekt ?
Ser at BMW M10 topplokk har eksos/innsug 0,81 på de tidlige 121 topplokket med 46/38 mm ventiler. Dette topplokket kom først med 44/38 mm ventiler. E12 topplokket som kom i 1972 har eksos/innsug 0,74. 46/38 ventiler. Kanalene er ganske like på 121 og E12 topplokk, men forbrenningsrom er veldig forskjellig. Forbrenningsrm blir uansett alltid modifisert.
Some flow numbers in CFM @28inhg
121 head (with large valves) Volum 58cc
Valve lift___intake_____________exhaust
.1________73.5_______________51.5
.2________113.5______________92
.3________146.5______________127
.4________173.5______________145
.5________188.5______________153
E12 head 61 cc
Valve lift___intake____________exhaust
.1________63_______________57.5
.2________105______________98.5
.3________148______________124
.4________179.5____________137.5
.5________193______________143
Ser at BMW M10 topplokk har eksos/innsug 0,81 på de tidlige 121 topplokket med 46/38 mm ventiler. Dette topplokket kom først med 44/38 mm ventiler. E12 topplokket som kom i 1972 har eksos/innsug 0,74. 46/38 ventiler. Kanalene er ganske like på 121 og E12 topplokk, men forbrenningsrom er veldig forskjellig. Forbrenningsrm blir uansett alltid modifisert.
Some flow numbers in CFM @28inhg
121 head (with large valves) Volum 58cc
Valve lift___intake_____________exhaust
.1________73.5_______________51.5
.2________113.5______________92
.3________146.5______________127
.4________173.5______________145
.5________188.5______________153
E12 head 61 cc
Valve lift___intake____________exhaust
.1________63_______________57.5
.2________105______________98.5
.3________148______________124
.4________179.5____________137.5
.5________193______________143
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Jag har bromspappren nånstans men vridet 4500-5000 varv och effekten 6000-6500 varv nånstans.
Men den drog fint till 9000.
Erland
Men den drog fint till 9000.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Kamtiming har ofte stor betydelse for varvtal momenttopp og toppeffekt og for hvor lenge effekten henger på. Lengde på vevstaker har også betydelse for kamtiming. Lange staker retard og korte staker advance.