mm.. vi provade såna,, fick inte skärhastighet nog i centrum av fräsen så det vart pannkaka.
Med denna fräs vi hade så körde vi hela skärdjupet i en smäll.
Och vi körde juh vad man kallar det 'tangiellt'?
Principskiss:
Riktning.. om delningsapparaten kan vinklas helt vertikalt, fräs nya mjuka backar som passar din axeln perfekt, kanske nångon tiondel större i diam för mindre klämmärken i axeln.
Mao proba fram centrum helt i delningsapparaten, fräs backar.
Nolla där i Y axeln.
Vinkla ned delningsapparaten så den är 100% i våg, kan kollas av med indikatorklocka om du sätter klockan på frässpindeln och åker fram och tillbaka i x axeln på din axel som du har i delningsapparaten.
Har du stöddubb skall du använda den.
Nu har du noll i y mitt på axeln, funkar perfekt med din minimaster om skären pallar att gräva ett dike.(skärhastigheten på spetsen blir kass så det är lätt det blir skit)
På mitt sätt, så säg du har axeldiam på 40mm så kan du juh i cad snabb ta reda på vars fräsdiam är 'tangiellt' enligt min skiss.
en bit ned på axeln i Z och en bit ifrån centrum i Y, vilket håll i Y beroende på om du vill köra med eller motfräsning.
För att hitta rätt flankbredd på splines så testkör du lite försiktigt, och sedan får du mäta med en splinesmikrometer, eller ha en tolk och sedan köra igen. därav en dummy att testfräsa på.
På detta sätt får du bra skärhastighet nere i 'diket' och ytan blir kanonfin.
Mvh