Sida 52 av 68
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tis okt 20, 2015 8:29 pm
av Toni
Vet inte varför pumparna inte ville.
Kan vara att jag har en Sierra kuggstång som inte funkar med Audi's pump...
Fick ett varningens ord av en som håller på med rallycross att det kan vara svårt att få elektriska pumpar och elservo att lira.
Nä, nu blir det manuellt, bra för bicepsen!!!
Anmärkningarna är åtgärdade, kvarstår bullerprovet, men det får bli när allt är lackat och klart.
Volvo V70's växelspak med wirar är nu monterade, förlängda med 60cm rostfria stänger och funkar kanon! Bilder Commer senare.
Nedmonteringen börjar så smått, har köpt zippåsar och smålådor så att något finns kvar när hopmonteringen blir av...!
Må vintern bli lång!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tis okt 20, 2015 9:21 pm
av knotan
jag vill väldigt gärna få en samling bilder på växelspaken och vajjermonerring bak på lådan då jag samlar lite inspiration till mittmonterad likadan motor till ett eget projekt
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons okt 21, 2015 10:53 am
av Love
Toni skrev:Vet inte varför pumparna inte ville.
Kan vara att jag har en Sierra kuggstång som inte funkar med Audi's pump...
Fick ett varningens ord av en som håller på med rallycross att det kan vara svårt att få elektriska pumpar och elservo att lira.
Nä, nu blir det manuellt, bra för bicepsen!!!
Anmärkningarna är åtgärdade, kvarstår bullerprovet, men det får bli när allt är lackat och klart.
Elektriska pumpar kan funka lite si&så när man åker rallycross,vissa hänger inte med och det går tungt när man behöver ratta fort. Elservon som man sätter på rattstången kör vi på rallycrossbilen och den funkar bra,jag har inte hört någon som haft problem med dom,men finns säkert nå'n det inte funkar för!
Vår elservo kommer från Opel,liten smidig sak med justerbar servoverkan.
Och det där med lång vinter,vill du ha lång vinter kanske du får flytta uppåt mina hemtrakter eller längre upp ändå!

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons okt 21, 2015 10:42 pm
av Toni
Nu vill ju jag ha "old style" på rattstången och då blir inte Opelservot så snyggt, men det hade förmodligen funkat bra.
Ska man vara fin...osv. Tack i alla fall.
Knotan, this is for you:

Volvo V70 -07(?), vänd framochbak. Trots skarpa vinklar på wirarna går de lätt.

Kortade sidrörelselänken ca 6-7mm för att få kortare slag på min långa spak. Ståltråden som ligger runt wirefästet är en kraftig fjäder som ger ett motstånd i spaken för backväxelläget.
Här slutar wirarna i Volvo's orginalfäste som sitter på deras låda. Jag har vänt min uppochner för att gå fri från motorfästet.

6x1,5mm rostfria rör med påsvetsade förlängningsmuttrar för justering.

Kopplat till Ajden's förnämliga växel... mojäng!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor okt 22, 2015 7:35 am
av Emil Sundquist
Så jäkla häftig! Har sträckläst 77 sidor nu och är mäkta imponerad! Vilket kunnande och hantverk! Vill se den färdig så må vintern bli lång
Opel omega 3.2v6 turbo
Opel kadett c18xe weber
Pegga partner 1.4i aka gröna faran
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor okt 22, 2015 7:44 am
av Love
Nu vill ju jag ha "old style" på rattstången och då blir inte Opelservot så snyggt, men det hade förmodligen funkat bra.
Ska man vara fin...osv. Tack i alla fall.
Opel servon är rätt så liten,hur lång rak bit har du mellan knutarna före styrväxeln,den kanske kan sitta där? Kan mäta hur lång/bred den är om du vill.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor okt 22, 2015 8:00 am
av Toni
Love, jag har ca 40cm mellan sista knuten (längst nere vid rattröret) och hardyskivan.
Vet inte exakt, för jag har inte den manuella kuggstången än. Den har kortare "hals" än servovarianten.
Du får gärna mäta Opelservot tack.
Emil, tack så mycket!
I Skåne har vi ju inte vinter mer än i kalendern, men det är ändå en bra ursäkt för att grotta ner sig i garaget.

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: tor okt 22, 2015 8:02 pm
av knotan
tack för bilderna, jag hade faktiskt med tänkt beställa "växelmojängen" från ajden så det blir ju bra, äntligen förstår jag lite bättre hur det funkar , hade inte riktigt vant mig med tanken att som ajden använda omvänd växelordning men med din lösning så blir det vanliga växellägen iallafall??
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre okt 23, 2015 10:29 am
av Toni
Knotan, helt rätt, jag har helt normala 6 växellägen med backen vänster om ettan och uppåt.
Bara blev så direkt... Tack Volvo!

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre okt 23, 2015 12:17 pm
av knotan
Riktigt schysst
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: lör okt 24, 2015 11:32 am
av maghen
Ditt bygge är en stor inspirationskälla för mig, även om det inte direkt märks på mitt bygge.
Vilken Volvo kommer växelspakslådan ifrån? Jag måste ha missat det
edit: sorry, Volvo v70 var det ja!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: lör okt 24, 2015 11:37 am
av Toni
V70, osäker på årsmodell, gissar på -07.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: lör okt 24, 2015 11:43 am
av Toni
Jo, enl. Bildelsbasen.se är det från en -07:a.
Jag plockade den själv och kollade inte så noga vilket skrot den satt på...!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: lör nov 07, 2015 1:47 am
av johan501
angående att den går dåligt, har du provat läsa ut felkoder?
// Johan
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: lör nov 07, 2015 9:05 am
av Toni
Saknar diagnostikuttaget.
Tyvärr var inte den delen av kablaget med i köpet av motor.