Sida 52 av 72

Postat: ons dec 03, 2008 7:55 pm
av Golfmange
Jävla go inkörning!! :thumbright: :thumbright: Fint att den går nu iaf!

Postat: ons dec 03, 2008 8:18 pm
av j björk
FMR skrev:Jag svetsade dit ett rör 26mm ner som trycker ner olje pumpsdrevet !!



Blir för övrigt en grymm pv!!
Tack för kommentarer :thumbright:
Du menar tidigare i tråden, ang. vevhusvent. antar jag?

Postat: ons dec 03, 2008 8:24 pm
av Daniel-635
Kul att det är lite liv i luckan igen :thumbright:

Hoppas allt klaffar bättre denna gång.

Postat: tor dec 04, 2008 8:24 am
av * * * NXJ * * *
Härligt Björken :thumbright:

När du ska ut å sladda i snö-gloppen så ta lite bilder :hihi:

:arrow: /NXJ

Postat: tor dec 04, 2008 11:35 am
av j björk
He he, jag tänkte försöka få dit ett par andra bakhjul innan jag ska provköra..

Postat: tor dec 04, 2008 1:01 pm
av * * * NXJ * * *
j björk skrev:He he, jag tänkte försöka få dit ett par andra bakhjul innan jag ska provköra..
Varföööör :hihi: :hihi: :hihi:

:arrow: /NXJ

Postat: tor dec 04, 2008 9:27 pm
av j björk
Handlat en "ny" mappdator.
Lite för ny egentligen, men kunde inte låta bli när priset var rätt :thumbright:

Kan nog ha att göra med att den var trasig :hihi:
Vis av tidigare erfarenheter sprättade jag genast upp den. :wink:
( min gamla mappdator blev aldrig riktigt sig själv igen sist jag var där och fixade)

Bild

Problemet, plåten som sitter fast i gångjärnet har spruckit av.
Bild
Plåten sitter fastskruvad i skärmen.
Det är en för vek konstruktion från början, gångjärnen går ganska tungt för att hålla skärmen i läge.
Plåten sviktade lite när man öppnar och stänger, klart det ger sig till slut.

Det var bara att gå ut till garaget och tända upp tigen.
Byggde på en liten förstärkning när jag ändå höll på.

Bild
Sådär, fungerar dessutom allderles utmärkt :thumbright:

Postat: tor dec 04, 2008 9:33 pm
av ergu
ja det är enkelt när det är "mekaniska" fel på datorn :lol:

trevligt att bilen funkar nu igen :)

Postat: tor dec 04, 2008 9:46 pm
av j björk
Japp, går det skruva isär och laga ska det ju inte vara så svårt :hihi:

Värre när man inte får skiten att göra som man vill :roll:

Postat: fre dec 05, 2008 5:32 pm
av Göte
Där jag grattis till uppstart. hoppas vi den håller ihop bättre denna gången :oops: .

Så du får några repor när sommaren sveper in

Postat: lör dec 06, 2008 4:28 pm
av LarC
Jag tycker att du har gjort ett sånt fint jobb på den gammle pvn. Jag var ju hemma hos dig och köpte av dig lite b20 saker när du just hade börjat kapa i den.
Då trodde jag inte att den någonsin skulle lämna pallbockarna.
Men jag är glad att du motbevisade mig :thumbright:
Riktigt frän! Hoppas jag får se den igen på nån träff framöver.

Postat: lör dec 06, 2008 10:53 pm
av j björk
Tackar :thumbright:
LarC, du kallade dig något annat då vad :scratch:

Idag har det varit mycket mätande.
Bild
Mycket överlapp blev det med 106 graders nockvinkel.

Ett snyggt protokoll :hihi:
Bild

Vore man inte datorinkompetent hade man nog ritat upp det där istället..

Toppen är nu efterdragen, naturligtvis blev det gängpaj i toppen där en pinnbult till kamcarriern sitter när jag skulle dra kammarna :doh:

Det är i alla fall fixat nu.

Nu har jag ställt 112 grader nockvinkel på insug, och 113,5 på avgas.
Det innebär insug öppen 3mm och avgas 2,7mm vid öd i överlappet mot 3,85 vid 106 graders nock.

Kanske skulle öka mer?

Postat: sön dec 07, 2008 8:39 pm
av j björk
Jaha, idag har man varmkört en gång till, försökt få till tomgången och lite sådant.
Det gick inte så bra, ska kolla igenom mappen och se så det inte kan vara någon motorbroms inställning eller något som bråkar, men tror inte riktigt det.
(vandrar på tomgång)

Mätte även upp oljetrycket med en kalibrerad mätare.
Det stämmer med vad jag såg på mätaren i bilen, ca 3bar på låga varv, 4bar, kanske lite över från 2-3000varv och uppåt.

Rev bort tråget och chimsade pumpen ytterligare.
Kollade samtidigt lagren, tänkte nästan strunta i det efter 2 varmkörningar utan belastning men..

Bild
Bild
1:ans vevlager.
Det ska vara en svart hinna på hela, någon slags coating som skulle vara bra..
Det finns lite rester kvar.

Bild
4:ans vevlager
Har inte tagit bort 2:an och 3:ans.
Syns även lite på mitten ramlagret, hade visst ingen bild på det.

Stakarna uppmätta innan mont, perfekt runda.
Lagren uppmätta.
Veven nyslipad och uppmätt.
Körde nu med 4hundringar extra spel, har för mig det blev 9 hundringar på vevlager och 1 tiondel på ramlager.

Körde 20W50 mineralolja, var inte speciellt spädd av bränsle.
Pumpade upp oljetryck innan start.
Blåst genom alla oljekanaler.

Allt förstås draget med rätt moment.
Förut körde jag helsyntet 5W40 och orginal lagerspel, då var det bara 1:ans vevlager som gick åt, men det rejält.


Vad gör jag för fel?!

Kanske skulle prova virkning, eller samla på frimärken :roll:

Eller heroin kanske vore något :?

Nya mappdatorn fungerar i alla fall bra..

Postat: sön dec 07, 2008 10:21 pm
av knotan
tom.heroin måste vara billigare än våran hobby :doh:

hur mycket otur kan man få med en volvospis??har aldrig nånsin brytt mej om att mäta nått anat än ventilspel på nån motor som jag nånsin byggt, å jag har aldrig vart med om nått liknande :?
jag har tom råkat varmköra en nybyggd motor utan oljepumpen :doh: märkte efter en 10-15minuter att det lät märkligt, kom på i samma veva att jag inte satt i drevet melan mellanaxel å oljepump :hihi: satte i drevet å startade , den motorn gick en hel sommar utan strul innan den såldes vidare :shock:

jag lider med dej, men se till å få ihop motorn innan våren bara :roll:

Postat: sön dec 07, 2008 10:48 pm
av Driddler
Ja fy fan vad tråkigt :thumbdown:

Det verkar ju som det inte kommer riktigt med olja til lagren?