Volvo C30 Rallycross
Re: Volvo C30 Rallycross
1. Trodde FIA märkning skulle vara någon form av tecken på kvalitet men efter vintern så håller jag med dig Per i att plasten krymper med tiden.
2. Glass är nästan godare när det är kalt, då smälter den ju inte lika fort och man kan njuta lite längre.
2. Glass är nästan godare när det är kalt, då smälter den ju inte lika fort och man kan njuta lite längre.
Anders J
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Daniel!
Tack för det fina omdömet!
Min våta tonårsdröm, vid sidan av Samantha Fox förstås, var en BMW 635. Med nyvunnet körkort svinade jag runt byn på bredsladd i farsans M535:a av -85 års modell. Den gick med dåtidens mått väldigt hårt, men idag har jag ju mer mos i Volvo dieseln...
Det är mest surr och fika i mitt garage, varför det mesta sker off topic...
Brukar förresten kolla din tråd varje gång du uppdaterat!
Drakir!
Kul att du finner den intressant. Tveka inte att fråga om du undrar över något. Jag delar mer än gärna med mig av mina tankar kring projektet.
Många verkar rädda att fråga om något är oklart, men det går att skicka PM om man inte vill fråga öppet.
Expat!
Vad fan, hon måste ha lockat med en fi..a av guld? Var hon värd resan, eller tog hemresan en timme mindre än uppresan?
Liknelsen med förgasarmotorer var klockren. Tänker direkt på gräsklipparen...
Springmask i ett helt år?
Låter som att det är lättare att bli av med den inneboende i så fall...
Den där Murphy har jag lärt känna, så jag vet att man inte kan förbereda sig nog mycket.
T ex inför en tävling tyckte jag att jag inte behövde kolla hjulinställningen. Hade ju inte kört på något, så den var nog ok. Bilen var hispig och sjukt nervös i framändan, så jag höll på att fara av vid minsta rattrörelse. Då hade jag över 10 mm toeut och alldeles för mycket kompression på framdämparna. Brukade vanligtvis åka med mellan 3 och 5 mm toeut. Lossade 5 klick på kompressionen fram och sedan blev bilen körbar igen.
Amders!
1. Det där FIA är bara ett sätt att lura oss aktiva på pengar. Fattar inte att man ska ha åldersbegränsning på stolar etc....
2. Du har helt missuppfattat det hela med glass. Man kan bara äta på ett visst sätt, nämligen så fort man kan. Sedan beror tiden att njuta på hur mycket man lassar på. Det funkar alltså ungefär som ett elverk. Det går så länge det finns soppa...

Har varit ute med dom här två dagar i rad nu. Igår släpade jag dom runt i Sundsvall. Förvånades över hur många tjejer som rörde sig runt i mina kvarter i tights. Det var svårt att inte snava då... Idag tog jag ett varv i Timrå med dom. Hittade en hundring på marken, men trots att jag idag kom ett steg närmare den där växellådan lockar nog tightsen i Sundsvall mer... Dom där jävla skorna kan alltså bli slutet på mitt bilbygge...
Tack för det fina omdömet!
Min våta tonårsdröm, vid sidan av Samantha Fox förstås, var en BMW 635. Med nyvunnet körkort svinade jag runt byn på bredsladd i farsans M535:a av -85 års modell. Den gick med dåtidens mått väldigt hårt, men idag har jag ju mer mos i Volvo dieseln...
Det är mest surr och fika i mitt garage, varför det mesta sker off topic...

Drakir!
Kul att du finner den intressant. Tveka inte att fråga om du undrar över något. Jag delar mer än gärna med mig av mina tankar kring projektet.
Många verkar rädda att fråga om något är oklart, men det går att skicka PM om man inte vill fråga öppet.
Expat!
Vad fan, hon måste ha lockat med en fi..a av guld? Var hon värd resan, eller tog hemresan en timme mindre än uppresan?
Liknelsen med förgasarmotorer var klockren. Tänker direkt på gräsklipparen...
Springmask i ett helt år?
Låter som att det är lättare att bli av med den inneboende i så fall...

Den där Murphy har jag lärt känna, så jag vet att man inte kan förbereda sig nog mycket.
T ex inför en tävling tyckte jag att jag inte behövde kolla hjulinställningen. Hade ju inte kört på något, så den var nog ok. Bilen var hispig och sjukt nervös i framändan, så jag höll på att fara av vid minsta rattrörelse. Då hade jag över 10 mm toeut och alldeles för mycket kompression på framdämparna. Brukade vanligtvis åka med mellan 3 och 5 mm toeut. Lossade 5 klick på kompressionen fram och sedan blev bilen körbar igen.
Amders!
1. Det där FIA är bara ett sätt att lura oss aktiva på pengar. Fattar inte att man ska ha åldersbegränsning på stolar etc....
2. Du har helt missuppfattat det hela med glass. Man kan bara äta på ett visst sätt, nämligen så fort man kan. Sedan beror tiden att njuta på hur mycket man lassar på. Det funkar alltså ungefär som ett elverk. Det går så länge det finns soppa...

Har varit ute med dom här två dagar i rad nu. Igår släpade jag dom runt i Sundsvall. Förvånades över hur många tjejer som rörde sig runt i mina kvarter i tights. Det var svårt att inte snava då... Idag tog jag ett varv i Timrå med dom. Hittade en hundring på marken, men trots att jag idag kom ett steg närmare den där växellådan lockar nog tightsen i Sundsvall mer... Dom där jävla skorna kan alltså bli slutet på mitt bilbygge...
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Som jag sagt förut... dom där skorna är för stora, stl 36 är bättre, då snavar du inte!!!
Det där med tights... det går att fixa med RayBan's/ från / à la 50'talet / Blues Brothers... dom är tillräckligt mörka!
Det där med tights... det går att fixa med RayBan's/ från / à la 50'talet / Blues Brothers... dom är tillräckligt mörka!
Re: Volvo C30 Rallycross
Problemet jag har är att jag tänker med fel huvud ibland, och så pratade hon en så sjungande norrländska.
Hon var jättetrevlig, men lite långt att pendla.
Brudar är fan i mig en trafikfara på våren, när dom fått av sig vinterkläderna
Bygga bil är ett jobb, tänker man på det som en hobby lär man få inspirationsproblem med tiden
Så lite thights på fritiden är bara bra
Hon var jättetrevlig, men lite långt att pendla.
Brudar är fan i mig en trafikfara på våren, när dom fått av sig vinterkläderna
Bygga bil är ett jobb, tänker man på det som en hobby lär man få inspirationsproblem med tiden
Så lite thights på fritiden är bara bra
Better to be over the hill than under
Re: Volvo C30 Rallycross
Du vet att pisshålet även funkar som andningshål för den hjärnan va? Man måste plocka fram den och ge den gott om syre ibland... annars finns risken att dom dåliga besluten fattas just av ren syrebrist...Expat skrev:Problemet jag har är att jag tänker med fel huvud ibland
Patrik Dahlström
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
fugazi!

Jaså, det skulle ha varit tonat glas? Nåja, hälften rätt i alla fall...
Beträffande pjucken så är dom i storlek 40, så problemet är snarare att jag lägger krokben på mig själv!
Expat!
Fel huvud?
Det problemet har jag också. Problemet är att det huvudet har börjat uppmana mig att ta en korvmacka istället. Det är alltså därför jag gått upp i vikt....
Igår var jag ut med dojorna igen. Den här gången var jag ivrig redan då jag vaknade, så jag gav mig iväg strax efter 10. Den tiden på dygnet var det bara pensionärer ute. Så man kan vara glad att slippa se tights alltså.
Idag har dojorna fått vila, men då jag blåste hem en snabbis vid halv två, var tighstjejerna ute. Vid den tiden var det stadiga tjejer i farten, så nu är frågan vid vilken tid puddingarna är i farten?
dahla!
I ungdomen försökte jag dränka den så fort jag fick chansen, så det var alltså på dessa grunder jag fattade alla dumma beslut. Jag hade kanske blivit violinist om jag doppat mindre?

Slet isär torrsumptanken idag. Tanken var att bränna in en till anslutning. Då jag såg konstruktionen invändigt ändrade jag mig. Röret i mitten gör att bara den anslutningen går att använda som avluftning utan att man får med alltför mycket olja ut till spytanken. Antar att en sån här motor ventilerar en del då ringarna blivit lite trötta efter 3-4 tävlingar. Därav hade jag en tanke på dubbla slangar ut till spytanken, för att få upp arean och därmed ned hastigheten på luften. Förhoppningsvis följer det inte med lika mycket olja ut då. Nu kommer jag istället köra med en dubbelbanjo och köra dubbla slangar i den mittre anslutningen. Den vänstra anslutningen kommer jag använda till att returnera separerad luft från pumpen och sidoanslutningen (som inte syns på bilden) till olja som vanligt.

Botten på tanken.

Joxet i tanken.

Nisse har svetsat på ett oljetråg åt Micke Frisk.

Själv har jag tillverkat en list som ska punktas fast på bågen. På listen ska den ruta som kommer gå ända upp i taket fästas. Utöver det har Sundsvalls Crosscartkung varit på besök. Han fick styrarmarna förstärkta på de nya spindlar han ska montera på sin 650-värsting.

Igår var jag på Biltema och köpte en oljekanna och olja till luftverktygen. Tänkte att de små rackarna kunde behöva lite kärlek även dom...

...Då jag skulle fylla olja i kannan förvånades jag över att den var trasig direkt från fabrik. Biltema frångår alltså inte sina kvalitetskrav mot leverantörerna. Den kostade 40 kr, så det är inte ens värt att åka tillbaka dit med den, men man ska inte köpa saker där som inte kostar mer än en hundring....

Jaså, det skulle ha varit tonat glas? Nåja, hälften rätt i alla fall...
Beträffande pjucken så är dom i storlek 40, så problemet är snarare att jag lägger krokben på mig själv!

Expat!
Fel huvud?
Det problemet har jag också. Problemet är att det huvudet har börjat uppmana mig att ta en korvmacka istället. Det är alltså därför jag gått upp i vikt....
Igår var jag ut med dojorna igen. Den här gången var jag ivrig redan då jag vaknade, så jag gav mig iväg strax efter 10. Den tiden på dygnet var det bara pensionärer ute. Så man kan vara glad att slippa se tights alltså.
Idag har dojorna fått vila, men då jag blåste hem en snabbis vid halv två, var tighstjejerna ute. Vid den tiden var det stadiga tjejer i farten, så nu är frågan vid vilken tid puddingarna är i farten?
dahla!
I ungdomen försökte jag dränka den så fort jag fick chansen, så det var alltså på dessa grunder jag fattade alla dumma beslut. Jag hade kanske blivit violinist om jag doppat mindre?

Slet isär torrsumptanken idag. Tanken var att bränna in en till anslutning. Då jag såg konstruktionen invändigt ändrade jag mig. Röret i mitten gör att bara den anslutningen går att använda som avluftning utan att man får med alltför mycket olja ut till spytanken. Antar att en sån här motor ventilerar en del då ringarna blivit lite trötta efter 3-4 tävlingar. Därav hade jag en tanke på dubbla slangar ut till spytanken, för att få upp arean och därmed ned hastigheten på luften. Förhoppningsvis följer det inte med lika mycket olja ut då. Nu kommer jag istället köra med en dubbelbanjo och köra dubbla slangar i den mittre anslutningen. Den vänstra anslutningen kommer jag använda till att returnera separerad luft från pumpen och sidoanslutningen (som inte syns på bilden) till olja som vanligt.

Botten på tanken.

Joxet i tanken.

Nisse har svetsat på ett oljetråg åt Micke Frisk.

Själv har jag tillverkat en list som ska punktas fast på bågen. På listen ska den ruta som kommer gå ända upp i taket fästas. Utöver det har Sundsvalls Crosscartkung varit på besök. Han fick styrarmarna förstärkta på de nya spindlar han ska montera på sin 650-värsting.

Igår var jag på Biltema och köpte en oljekanna och olja till luftverktygen. Tänkte att de små rackarna kunde behöva lite kärlek även dom...

...Då jag skulle fylla olja i kannan förvånades jag över att den var trasig direkt från fabrik. Biltema frångår alltså inte sina kvalitetskrav mot leverantörerna. Den kostade 40 kr, så det är inte ens värt att åka tillbaka dit med den, men man ska inte köpa saker där som inte kostar mer än en hundring....
Där du har seglat, där har jag rott!
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
När jag handlar på diverse billighets affärer likt biltema tar jag aldrig kvitto, för pajar saken vill jag inte ha en ny dålig så då förbannar jag mig själv som snåljåp och köper en riktig istället!
Re: Volvo C30 Rallycross
Spelar ingen roll vilket fabrikat man köper på oljekannor idag...
Vi har provat flera olika på jobbet
Ställer man ifrån sig kannan så är det en pöl
En gammal 50-60tals kanna läker inte
Så nån auktion eller loppis kanske ?
Vi har provat flera olika på jobbet

Ställer man ifrån sig kannan så är det en pöl
En gammal 50-60tals kanna läker inte
Så nån auktion eller loppis kanske ?

Re: Volvo C30 Rallycross
Exakt likadant skruvstycke som jag har, och det ser minst lika misshandlat ut som mitt.
Gamla oljekannor ska man va rädd om. Har en gammal mässingskanna som jag använder hela tiden, dom andra står neroljade i ett hörn.
Så det är inte din sump då?
Har glasögon överallt, behövs eftersom man förlägger dom hela tiden. Kostar iofs inte så mycket här, 20-30kronor bara på 7-11
Gamla oljekannor ska man va rädd om. Har en gammal mässingskanna som jag använder hela tiden, dom andra står neroljade i ett hörn.
Så det är inte din sump då?
Har glasögon överallt, behövs eftersom man förlägger dom hela tiden. Kostar iofs inte så mycket här, 20-30kronor bara på 7-11
Better to be over the hill than under
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo C30 Rallycross

Failsafe...... nästan

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Johan!
Håller med dig om att man blir sned på billigt skit som inte funkar. Kannan råkade välta idag och innehållet rann ut. Å andra sidan har vi ett företag här i Sundsvall som säljer bra skit, men där hade samma kanna förmodligen kostat 795 kr.
Expat!
Skruvstycket är arvegods. Dom får rätt mycket smisk då man ska byta bussningar. Då man inte orkar dra åt hårdare, kan man ju ge på en feting med släggan. Då brukar bussningarna hoppa in en bit.
Även jag önskar att jag fått ärva fler gamla verktyg. Dom var liksom bättre förr. Du ska bara veta hur många skruvstäd som jag knäckt. Det har påståtts vara smidesgods i städen, men ytan i sprickan har alltid vittnat om gjutgods.
Nej, tråget ska sitta på en Kieth Black. Du vet, en sån där med periskop på huven.
Patrick!
En sån där vill jag ha!
Var finns dom att köpa?

Crosscartkungen kom idag igen. Han behövde få hjälp med att laga det han körde sönder förra året. Sedan antar jag att den ska lackas också.
Nisse har svetsat vidare på Micke Frisks tråg och jag har inte fått ett skit gjort på mina egna grejor, annat än att jag kostat på svetsskärmen nya batterier och nya skyddsglas..
Håller med dig om att man blir sned på billigt skit som inte funkar. Kannan råkade välta idag och innehållet rann ut. Å andra sidan har vi ett företag här i Sundsvall som säljer bra skit, men där hade samma kanna förmodligen kostat 795 kr.
Expat!
Skruvstycket är arvegods. Dom får rätt mycket smisk då man ska byta bussningar. Då man inte orkar dra åt hårdare, kan man ju ge på en feting med släggan. Då brukar bussningarna hoppa in en bit.
Även jag önskar att jag fått ärva fler gamla verktyg. Dom var liksom bättre förr. Du ska bara veta hur många skruvstäd som jag knäckt. Det har påståtts vara smidesgods i städen, men ytan i sprickan har alltid vittnat om gjutgods.
Nej, tråget ska sitta på en Kieth Black. Du vet, en sån där med periskop på huven.
Patrick!
En sån där vill jag ha!
Var finns dom att köpa?

Crosscartkungen kom idag igen. Han behövde få hjälp med att laga det han körde sönder förra året. Sedan antar jag att den ska lackas också.
Nisse har svetsat vidare på Micke Frisks tråg och jag har inte fått ett skit gjort på mina egna grejor, annat än att jag kostat på svetsskärmen nya batterier och nya skyddsglas..
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo C30 Rallycross
ahh,, va bra.. då slapp jag leta =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Ska köpa en sån där, för det är bara en tidsfråga innan Biltemas skitgrej går sönder.
Patrick!
Visst är det bra när andra gör saker åt en?
Den principen brukar jag tillämpa då det gäller disk och städning. Alltid kommer det väl någon som förbarmar sig...


Så här blev Crosscarten. Hela mittendelen hade gått av, men efter lite handpåläggning blev det skapligt. Tyvärr var tejpen helt värdelös och ville inte släppa i ordning, men allt ska slipas och kanske spacklas lite innan lack. Således gör det inte så mycket.

Igår var jag på Micke Lugnös jobb (SIAK) där vi klippte och bockade lite plåt till något som ska bli en tank för spolarvätska. Den är uppochner på bilden, så vecket ska vara nedåt.
Ska köpa en sån där, för det är bara en tidsfråga innan Biltemas skitgrej går sönder.
Patrick!
Visst är det bra när andra gör saker åt en?
Den principen brukar jag tillämpa då det gäller disk och städning. Alltid kommer det väl någon som förbarmar sig...


Så här blev Crosscarten. Hela mittendelen hade gått av, men efter lite handpåläggning blev det skapligt. Tyvärr var tejpen helt värdelös och ville inte släppa i ordning, men allt ska slipas och kanske spacklas lite innan lack. Således gör det inte så mycket.

Igår var jag på Micke Lugnös jobb (SIAK) där vi klippte och bockade lite plåt till något som ska bli en tank för spolarvätska. Den är uppochner på bilden, så vecket ska vara nedåt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Måste säga att det här är en grymt häftig tråd! Kollade på torrsumpstanken du har, såg lite och välgjord ut, antar att du kommer köra en pump med inbyggd centrifug med tanke på att din tank ser såpass liten ut som den gör? Jag kör vanlig verdipump utan centrifug och fick problem med skum/bubblor i oljan förmodligen pga att min förra tank var för liten
0708960667