Jensas B18 comp Vega.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tack till alla som följde med till åmsele i dag och hjälpte till att tunea på vegan
vi vart mycket klokare och kom fram till mycket än om vi inte riktigt fick till nå rökar tider.
att man inte är där och kör oftare
jäkligt kul och lärorikt och man kan köra hur mycket som helst. tror jag kört fler repor i dag än på hela säsongens 4 tävlingar tillsammans
mattias har lite film tror jag och jonas W har data från raceloggen.
bästa repan på 1.45 bar va nog 7.1/162km/t och 11.1 195km/t.
repan på ca 1.8bar mot saab gustav blev 0-100 2.7sec, 7.0sec/138km/t då jag släppte en liten bit in på tvåans växel då jag inte ville riskera nått då vi hadde lite problem med triggern (mattias och jag ska forska i det så fort som möjligt)

vi vart mycket klokare och kom fram till mycket än om vi inte riktigt fick till nå rökar tider.
att man inte är där och kör oftare


mattias har lite film tror jag och jonas W har data från raceloggen.
bästa repan på 1.45 bar va nog 7.1/162km/t och 11.1 195km/t.
repan på ca 1.8bar mot saab gustav blev 0-100 2.7sec, 7.0sec/138km/t då jag släppte en liten bit in på tvåans växel då jag inte ville riskera nått då vi hadde lite problem med triggern (mattias och jag ska forska i det så fort som möjligt)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror den här mätaren tar 60 foten från stilla stående inte 20-30 cm roll-ut som det blir i värkligheten? jag skulle gissa jag 60 fotar på ca 1.55sek mot saaben om jag ska gissa??-TLM- skrev:Hehe coolt.. Min bil gick på 1.64sek 60fot. Då borde inte min 0-100tid vara mycket sämre.. = )
jag behöver inte växla före 100km/t det hjälper nog en del, det har man märkt när man förut kört med 142:an mot bilar med automat de hinner minst en bil längd var växling.
men jag skryter inte direkt heller med den tiden, rätt kass för en dragrace-bil, ska gå mycket fortare då allt stämmer i starten (flera stora fel på chassit ännu som tyvärr inte hinner fixas före helgen)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons sep 29, 2010 9:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag och gustav med saaben körde en test repa mot varandra där man ser fördelarna med automat även om gustav inte fick till nån optimal start eller växligar så så ser man hur han får svettas lite innan han tar sig om den trötta men jämt slitande prutt kudde B20 vegan.
gustav har nog 400hk mer i motorn än jag men det är inte förens på trean han har nån större nytta av den. vi var rätt lika på ettan men när tvåan och trean ska i så får han börja jaga ikapp igen.
jag hörde knappt min motor än fast jag kör raka rör, ruskigt fränt ljud i saaben
om det är ok för gustav kanske mattias kan lägga upp filmen på youtuben?
gustav har nog 400hk mer i motorn än jag men det är inte förens på trean han har nån större nytta av den. vi var rätt lika på ettan men när tvåan och trean ska i så får han börja jaga ikapp igen.
jag hörde knappt min motor än fast jag kör raka rör, ruskigt fränt ljud i saaben

om det är ok för gustav kanske mattias kan lägga upp filmen på youtuben?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons sep 29, 2010 5:05 pm, redigerad totalt 2 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tror det kvittar, här är test-repan mellan Jens Vega och Gustavs Saab 4wd :
http://www.youtube.com/watch?v=1mtQCHVixAE
http://www.youtube.com/watch?v=1mtQCHVixAE
Senast redigerad av mattias den ons sep 29, 2010 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mattias jag fick feber i går och mår som skit men jag har släpat mig omkring i garaget och bytt trigger grej och ställt om rotor vinkeln. sen har jag skimmsat om fördelar glappet också.
jag tog fördelar kontakten och ca 40cm kabel från skroten och den va skärmad och jordad mot styrenheten. skulle kännas rätt att göra så även på veganen, blir det omständligt eller? tänkte då har man varit så kompromiss lös man kan iallafall.
fungerar det inte då så bygger jag om till Gt1 givare som du och vems emil har sagt hela tiden
jag tog fördelar kontakten och ca 40cm kabel från skroten och den va skärmad och jordad mot styrenheten. skulle kännas rätt att göra så även på veganen, blir det omständligt eller? tänkte då har man varit så kompromiss lös man kan iallafall.
fungerar det inte då så bygger jag om till Gt1 givare som du och vems emil har sagt hela tiden

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens, en bra manuell låda och rätt koppling åker ifrån vilken automat som helst...
Jens Gustavsson skrev:jag och gustav med saaben körde en test repa mot varandra där man ser fördelarna med automat även om gustav inte fick till nån optimal start eller växligar så så ser man hur han får svettas lite innan han tar sig om den trötta men jämt slitande prutt kudde B20 vegan.
gustav har nog 400hk mer i motorn än jag men det är inte förens på trean han har nån större nytta av den. vi var rätt lika på ettan men när tvåan och trean ska i så får han börja jaga ikapp igen.
jag hörde knappt min motor än fast jag kör raka rör, ruskigt fränt ljud i saaben![]()
om det är ok för gustav kanske mattias kan lägga upp filmen på youtuben?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
så sant men jag har köpt det bästa jag hade råd med, sen vill vi inte behöva sjustera koppling heller på tävligarna då vi oftast kör väldigt få i teamet och vi är lata i depån också.jp skrev:Jens, en bra manuell låda och rätt koppling åker ifrån vilken automat som helst...
sen ska man köra tävligar där inte banan är klistrad så är det frågan vad som är bäst? alla vinnare i stockholm open mm sista åren har nog haft PG eller liknande. nu ska jag inte köra sånna race men jag gillar så kallade flygplats race som liknar street race

men en liberty med slir koppling skulle säkert göra denna trötta/sluta 430hk/10.80sec B20 bil till en nio sek maskin på klistrat underlag

men de mest kostnads effektiva för mig är mer effekt och mer tuning på chassi då den inte orkar 60 fota i starten och som du ser så är dämparna fram slappa (ej sjusterbart) och framvagnen har får kort slag för o klistrat underlag.
målet är att bli först med nio sec tider med B20 bil nästa år, blir nog svårt men man måste ha mål

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Imorrn ska vi ta en ordentlig kabel med skärm och dra triggern till fördelarn med så vi ger den nya Hall-givaren en bra chans.
Jag ska ordna lite mer film från test'n'tune-dagen i Åmsele i söndags (26/9), några singel-repor med Jens och Gustav.
Jag ska ordna lite mer film från test'n'tune-dagen i Åmsele i söndags (26/9), några singel-repor med Jens och Gustav.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bra strategi

Jens Gustavsson skrev:så sant men jag har köpt det bästa jag hade råd med, sen vill vi inte behöva sjustera koppling heller på tävligarna då vi oftast kör väldigt få i teamet och vi är lata i depån också.jp skrev:Jens, en bra manuell låda och rätt koppling åker ifrån vilken automat som helst...
sen ska man köra tävligar där inte banan är klistrad så är det frågan vad som är bäst? alla vinnare i stockholm open mm sista åren har nog haft PG eller liknande. nu ska jag inte köra sånna race men jag gillar så kallade flygplats race som liknar street race
men en liberty med slir koppling skulle säkert göra denna trötta/sluta 430hk/10.80sec B20 bil till en nio sek maskin på klistrat underlag
men de mest kostnads effektiva för mig är mer effekt och mer tuning på chassi då den inte orkar 60 fota i starten och som du ser så är dämparna fram slappa (ej sjusterbart) och framvagnen har får kort slag för o klistrat underlag.
målet är att bli först med nio sec tider med B20 bil nästa år, blir nog svårt men man måste ha mål


Mer film från test'n'tune i helgen :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50161
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50161
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tack mattias för filmerna jätte kul att se
ska tömma loggen från sista repan mot gustav om en stund.

ska tömma loggen från sista repan mot gustav om en stund.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/