Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför kör du inte upp oljetrycket med en borrmaskin?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har gjort det förut, men jag var så sjukt osugen på att montera bort insug mm. då.
Det är en hel del pill+att jag inte var speciellt nöjd för tillfället.

Tänkte inte på att plocka bort kamremmen och köra direkt på mellanaxeln då, men det tänkte jag prova nu.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de där me läckage vid oljetrycksröret tror ja är ett vanligt fel.. testa dubbla packningar? jag hade problem med min b20 motor oxå och har läst om fler som haft strul, visste inte då att många kör me dubbla, aldrig testat dubbla själv & sett om det blev nån skillnad men nu har jag inte tid skruva heller men tror det kan göra stor skillnad..
får kika förbi nångång kul att du jobbar på :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Får inte dit dubbla nu när jag har en svarvad hylsa+tätring.
Hylsan är lite konisk och trycks fast i koningen på blocket, så det känns inte så troligt att tätningen ska kunna krypa bort nu.

Jag har haft bort insuget och vevhusburken och svetsat på en kant som hindrar om drevet skulle vilja vandra upp nu med.
Har förhoppningsvis fått ordning på ett oljeläckage också.

Hittade även ett fel till som nog kan ha inverkat på gången, en spridarkontakt satt löst :?

Har även pumpat upp oljetryck..

I morgon blir det uppstart :thumbright:
Har tänkt provköra och mappa lite, men det kan nog bli spännande..
Ligger 1 dm. snö här :wink:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

ja du har nog värsta vinterbilen iaf hehehe :shock:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Javisst :hihi:
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Fränt :thumbright:

Du får väl åka o sladda med alla andra på mobilia parkeringen :hihi: du lär ju vara värst iallafall :P
"Good looking from a far, but far from good looking!"
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nja, ska nog hålla mig hemmikring..
Har ingen front eller lysen på, dessutom blir det långt att gå hem och hämta dragbil och biltransportkärra :roll:
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Jo det är väl bäst, får verkligen hoppas att det går vägen :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

j björk skrev:Förresten, ett par bilder blev väl lite bättre än vanligt i alla fall?
Mattias, Daniel? :wink:
Japp bättre bilder :thumbright:

När jag startade min hade jag värsta oljetrycks nojan och pumpade i med en manuell pump via oljekylarens anslutningar.
På vissa bilar kan man ju inte köra upp tryck via borrmaskin eller annat....

Hoppas att allt ordnar sig för dig nu !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
LarC

Inlägg av LarC »

Gör som jag gör när jag mappar nu mera. Jag har ju dragkrok på min bil så jag hänger på ett cykelställ och en cykel så jag kan ta mig hem iaf. väldigt smidigt. :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

LarC skrev:Gör som jag gör när jag mappar nu mera. Jag har ju dragkrok på min bil så jag hänger på ett cykelställ och en cykel så jag kan ta mig hem iaf. väldigt smidigt. :thumbright:
Inte så dumt faktiskt..
Men annars hänger man på biltransportkärra med dragbil på, så är det bara skifta bil när det är dags att åka hem :hihi:

En tredje lösning är att inte åka så långt:
Bild
(notera fläcken nertill, lite åt höger)
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg..

Såhär ser 7L olja ut på ett garagegolv:
Bild
Tjock smet, tog det värsta med en skyffel :roll:

Såhär kan ett oljefilter se ut som har fått nog:
Bild

Ingen stor sak kanske, och inte så svårt att räkna ut varför, men alla motgångar börjar kännas rätt jobbiga :?

I alla fall fick det en ganska tydlig förklaring när jag fick ihop den och startade igen.
Jag har bara oljetrycksmätare i motorrummet just nu, en stor kalibrerad sak som är graderad till 16bar.
Jag kan säga att med kall olja hade jag 8-10bar på tomgång, lite beroende på vilket varv tomgången behagade hamna på.

Antagligen gasade jag till för att generatarn skulle börja ladda+att jag höll lite högre varv gången innan.

Nu fick den helt enkelt gå utan laddning tills den blev varm.

Så här såg det ut när jag stått utanför garaget och gasat:
Bild
Det var vevhusburkrn som var full..
Med min konstruktion kastar den förstås lätt over olja i burken.
(Inget speciellt fall tillbaks till motorn, och väldigt kort väg till burken)

Jag får helt enkelt ha återcirkulering på oljan i burken igen.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Äre du vi ska ta och börja kalla Motgångarnas herre?
Verkar vara en jämn uppförsbacke i Linköping..
Bara ta nya tag å bloda vidare :thumbright:

Grym bil. Kommer nog att bli grym att åka och puttra runt i skulle ja tro :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du måste ha glömmt att offra nått till motortrimmnings gudarna :hihi:

Det blir så då.

Men det var ju inget farligt fel.
Men mycket klet blir det hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

vad blev det för tryck med varm motor??

blir det till att shimsa tillbaks pumpen nu då??
Skriv svar