Lönnmördarcupén
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
varför kör du inte upp oljetrycket med en borrmaskin?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har gjort det förut, men jag var så sjukt osugen på att montera bort insug mm. då.
Det är en hel del pill+att jag inte var speciellt nöjd för tillfället.
Tänkte inte på att plocka bort kamremmen och köra direkt på mellanaxeln då, men det tänkte jag prova nu.
Det är en hel del pill+att jag inte var speciellt nöjd för tillfället.
Tänkte inte på att plocka bort kamremmen och köra direkt på mellanaxeln då, men det tänkte jag prova nu.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
de där me läckage vid oljetrycksröret tror ja är ett vanligt fel.. testa dubbla packningar? jag hade problem med min b20 motor oxå och har läst om fler som haft strul, visste inte då att många kör me dubbla, aldrig testat dubbla själv & sett om det blev nån skillnad men nu har jag inte tid skruva heller men tror det kan göra stor skillnad..
får kika förbi nångång kul att du jobbar på
får kika förbi nångång kul att du jobbar på

Får inte dit dubbla nu när jag har en svarvad hylsa+tätring.
Hylsan är lite konisk och trycks fast i koningen på blocket, så det känns inte så troligt att tätningen ska kunna krypa bort nu.
Jag har haft bort insuget och vevhusburken och svetsat på en kant som hindrar om drevet skulle vilja vandra upp nu med.
Har förhoppningsvis fått ordning på ett oljeläckage också.
Hittade även ett fel till som nog kan ha inverkat på gången, en spridarkontakt satt löst
Har även pumpat upp oljetryck..
I morgon blir det uppstart
Har tänkt provköra och mappa lite, men det kan nog bli spännande..
Ligger 1 dm. snö här
Hylsan är lite konisk och trycks fast i koningen på blocket, så det känns inte så troligt att tätningen ska kunna krypa bort nu.
Jag har haft bort insuget och vevhusburken och svetsat på en kant som hindrar om drevet skulle vilja vandra upp nu med.
Har förhoppningsvis fått ordning på ett oljeläckage också.
Hittade även ett fel till som nog kan ha inverkat på gången, en spridarkontakt satt löst

Har även pumpat upp oljetryck..
I morgon blir det uppstart

Har tänkt provköra och mappa lite, men det kan nog bli spännande..
Ligger 1 dm. snö här

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Nja, ska nog hålla mig hemmikring..
Har ingen front eller lysen på, dessutom blir det långt att gå hem och hämta dragbil och biltransportkärra
Har ingen front eller lysen på, dessutom blir det långt att gå hem och hämta dragbil och biltransportkärra

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Japp bättre bilderj björk skrev:Förresten, ett par bilder blev väl lite bättre än vanligt i alla fall?
Mattias, Daniel?

När jag startade min hade jag värsta oljetrycks nojan och pumpade i med en manuell pump via oljekylarens anslutningar.
På vissa bilar kan man ju inte köra upp tryck via borrmaskin eller annat....
Hoppas att allt ordnar sig för dig nu !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Inte så dumt faktiskt..LarC skrev:Gör som jag gör när jag mappar nu mera. Jag har ju dragkrok på min bil så jag hänger på ett cykelställ och en cykel så jag kan ta mig hem iaf. väldigt smidigt.
Men annars hänger man på biltransportkärra med dragbil på, så är det bara skifta bil när det är dags att åka hem

En tredje lösning är att inte åka så långt:

(notera fläcken nertill, lite åt höger)
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg..
Såhär ser 7L olja ut på ett garagegolv:

Tjock smet, tog det värsta med en skyffel

Såhär kan ett oljefilter se ut som har fått nog:

Ingen stor sak kanske, och inte så svårt att räkna ut varför, men alla motgångar börjar kännas rätt jobbiga

I alla fall fick det en ganska tydlig förklaring när jag fick ihop den och startade igen.
Jag har bara oljetrycksmätare i motorrummet just nu, en stor kalibrerad sak som är graderad till 16bar.
Jag kan säga att med kall olja hade jag 8-10bar på tomgång, lite beroende på vilket varv tomgången behagade hamna på.
Antagligen gasade jag till för att generatarn skulle börja ladda+att jag höll lite högre varv gången innan.
Nu fick den helt enkelt gå utan laddning tills den blev varm.
Så här såg det ut när jag stått utanför garaget och gasat:

Det var vevhusburkrn som var full..
Med min konstruktion kastar den förstås lätt over olja i burken.
(Inget speciellt fall tillbaks till motorn, och väldigt kort väg till burken)
Jag får helt enkelt ha återcirkulering på oljan i burken igen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
du måste ha glömmt att offra nått till motortrimmnings gudarna
Det blir så då.
Men det var ju inget farligt fel.
Men mycket klet blir det hehe

Det blir så då.
Men det var ju inget farligt fel.
Men mycket klet blir det hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169