Sida 55 av 55

Postat: ons jun 09, 2010 9:07 am
av mattias
Huvudorsaken till att det aldrig gick vägen tidigare var att ni dels inte ryckte ur spridarna (eller säkringen till dom) när ni skulle stroba fram var tändningen stog. När man inte vet var tändningen är och man dessutom kör med kalla stift, och sen försöker "starta" upp och det aldrig stämmer, då släcker man stiften vilket ni lyckats göra (dom var helt svarta) så därför blev stroblamporna lurade, det blir inte någon riktig gnist-energi.
Batteriet är trött, men det var inte orsaken till dålig gnist-energi men det gav ju ett för lågt startmotor-varvtal som snabbt blev lägre så vi hade aldrig kommit någon vart utan lite starthjälp-ström från en annan bil.

Ni lyckades ju ruppa igång motorn tidigare, men då ska man se till att den på brukslaster aldrig går fett, det är lambda 1.0 som gäller om motorn klarar av det (standard kamaxel) så inte stiften sätter igen av det istället. Man kan köra för fett i korta stunder på belastning, det sotar inte sönder stiften för en. Det borde inte varit problemet, men jag misstänker att alla stunder på startmotorn utan liv inte var så bra för stiften.

Är man inte bäst på att mappa in bränslet eller bara vill minska strul-risken vid uppstart när man inte vet hur berikningar och mappning ser ut, så kan det vara svårt att få till "lambda 1.0" på brukslasterna. Då kan man köra på rena original-stift till att börja med, för att sen byta när allt stämmer och man kan börja belasta motorn som det var tänkt. I det här fallet är NGK B5ES ett bra original-stift och 7/8 ett bra val senare.

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll var det nån som sa, och som Nicke säger så är det väl inte nödvändigt att man själv måste kunna allt utan bättre att få bra hjälp av någon som kan. :thumbright:

Postat: ons jun 09, 2010 11:09 am
av Nicke Nyman
chellquist skrev:Grymmt! va bra. Du fick det bäst

Vi grävde plintar igår och myggen grävde på oss :twisted:
Ja, o inte svarade ni heller när man ringde och skulle ge en rapport!

Bra info Mattias! Jag tror de skulle sitta fint i en liten guide här på Sävar Turbo om uppstarter av bilar, saker att tänka på osv. De tror jag många skulle bli hjälpta av.

// N.

Postat: ons jun 09, 2010 11:12 am
av Jens Gustavsson
här är lite tipps men det skulle va bra med ett inlägg riktat till motorstyrnigs sidan också. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46540

Postat: ons jun 09, 2010 6:58 pm
av Jonny Karlberg
Så det rullar på nu för dig?
Du lät lite less då du ringde i förrgår.
Började söka den där grejen du ville ha men ska fortsätta imorron.
Dom verkar då inte växa på träd iaf :P

Postat: ons jun 09, 2010 8:06 pm
av Nicke Nyman
Bilen är igång, men soppaslangar är inget att lita på när de inte snurrat bränsle i dem på några månader. Så dessa ska bytas samt tändkablar. Sen bör vi vara hyffsat på banan! :)

// N.

Postat: tor jun 10, 2010 8:04 am
av larsat
de gör man på en pisskvart!! ut o bööörna nu!! :twisted:

Postat: tor jun 10, 2010 8:40 am
av Nicke Nyman
larsat skrev:de gör man på en pisskvart!! ut o bööörna nu!! :twisted:
Du vet inte hur de ser ut under locket i skuffen, så en pisskvart va o ta i. De är trångt! :P

Ut och mappa! Sen får vi se om de blir nå börna! ;)

Blev en extra garagekväll den här veckan ser de ut som då Norge-resan är skjuten på en dag. Så de blir nog att fixa med detta ikväll.


// N.

Postat: tor jun 10, 2010 8:54 pm
av Nicke Nyman
Efter ett snabbmek i garaget så sitter iaf nya tändkablarna på plats samt remmen till servopumpen. Den gamla remmen gick dit, va bara lite tight. Köpte en längre idag men den visade sig vara på tok för lång.

Bränsleslang är inhandlat men de får vänta tills efter helgen, nu väntar Sommertreff i Norge, Arctic Circle Raceway, Mo I Rana! :)

// N.

Postat: fre jun 11, 2010 8:04 am
av chellquist
Perfa. När är det matchrace! :lol:

Postat: fre jun 11, 2010 8:27 am
av Nicke Nyman
chellquist skrev:Perfa. När är det matchrace! :lol:
När vi gett min bil lika mycket kärlek som din de sista 3 månaderna! ;) ;) ;)

// N.

Postat: mån sep 06, 2010 9:22 am
av Nicke Nyman
Bilen är såld och jag önskar nya ägaren lycka till med bilen!

MVH