Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det va dåliga 60 fot, såg inte det. kommer att bli en sjua nästan om du får till det . 1.36 har jag ju kört med B20 på bara 530hk och 1100kg.

vad händer i starten med chassit? (ska kolla filmen)
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Kökarmicke »

Den sätter sig brutalt på däcken men stötdämparna förmår inte hålla ner bilen så den stutsar rakt upp igen. Rekylen får nästan däcken att lämna asfalten :shock: Jag har såna därna gamla hederliga koni spa1 dämpare bak, men rebounden är ställd på de hårdaste som går men de hjälper inte.
Problemet kan säkert härledas till att jag inte har någon slirkoppling oxå..Så får gå på mer effekt i starten bara å försöka få bilen att spinna lite lätt av linjen, men nu startade jag den på 6800rpm å typ 1.7bars ladd, är väl en bit över 700-750 hjulhäst där å de bara sopar fast slicksen tills den stutsar upp igen, vet inte hur mycket jag kan ladda på i starten innan något går sönder :?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Jens Gustavsson »

(såg inte du redan svarat)
det ser ut som om den chockar däcken för mycket i starten sen lyfter hela bilen tills det släpper bak. fram vagnen hinner inte flytta nå vikt bakåt heller ser det ut som om jag får komma med en amatör komentar men det är svårt att se då det går så fort allt. be han som filmat spela filmen mycket saktare just då du släpper koppligen tills bilen gått iväg 3-5meter minst.

jag tycker du värmer däcken för mycket också, jag tror du bara förstör däcken så? hur ofta behöver du byta däck?


mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Jens Gustavsson »

om dämparna inte går att justera mer kanske de kan skimsas hårdare i grund och botten? annars montera några typ rally dämpare pararellt nånstans :lol:
du kan inte justera ned stagen i stegarna så den blir lugnare i reaktion?

mer däck tryck?

mjukare längre fram fjädrar?

vad säger chassi gurun jörgen? :thumbright:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Nova Jörgen »

Kökarmicke skrev:Den sätter sig brutalt på däcken men stötdämparna förmår inte hålla ner bilen så den stutsar rakt upp igen. Rekylen får nästan däcken att lämna asfalten :shock: Jag har såna därna gamla hederliga koni spa1 dämpare bak, men rebounden är ställd på de hårdaste som går men de hjälper inte.
Problemet kan säkert härledas till att jag inte har någon slirkoppling oxå..Så får gå på mer effekt i starten bara å försöka få bilen att spinna lite lätt av linjen, men nu startade jag den på 6800rpm å typ 1.7bars ladd, är väl en bit över 700-750 hjulhäst där å de bara sopar fast slicksen tills den stutsar upp igen, vet inte hur mycket jag kan ladda på i starten innan något går sönder :?
Har du möjlighet att få dit wheelie bars???

Du skulla kunna prova att låta framfjädringen fjädra ut/upp mera ( för att få mer "viktförskjutning" bakåt i chassit ) och använda wheelie barsen till att dämpa attacken på bakdäcken, för att få ett mer kontrollerat hjulspinn i starten. Det borde kunna funka...

Jens har nog rätt om börnisarna...men det är ju så jävla kul å göra långa rökiga... :mrgreen:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kanske är lite fel ute.. men jag skulle inte vilja låta dämparna låta göra jobbet att hålla ned bilen bak.
Då har juh 'momentet' försvunnit, utan som Jens är inne på,, längre fjädrar fram.
kanske helst djupare fjädringsväg bak om det går?
så du får längre till genomslag bak, då kanske bilen hunit börjat flytta sig riktigt framåt och vill tippa bak på hjulen med rejäl tyngd av accelerationen.

Nu är det juh lite som Åsa Nisse.. Rätt opp å Rätt ner bara... ;) (fast tvärtom)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Nova Jörgen »

Har du vikten på fram och bakaxel???
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Kökarmicke »

Jag har 110lbs fjädrar bak nu, kunde de va en ide att byta till mjukare bak? Har en uppsättning 100lbs oxå som jag tog hem tidigare av nån anledning.
Längre fjädringsväg fram, de e typ längre fjädrar som skulle behövas där isåfall? Kanske jag skulle pröva skruva upp den ett par cm fram
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Toffe »

Kolla med jimmy på PPF, han är ju stötdämpar tekniker i grunden.. han skulle gå över dem nya koni vi hade på pro stocken men Penski dämparna han hem..
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Toffe »

hur lång är fjädringenvägen fram nu? vad är det för dämpare?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Kökarmicke »

Nej jag har inte vikten för jag får ju aldrig tummarna ur å väger den :doh: Skulle behöva ha tag på vågar
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Kökarmicke »

Ska du till kjula jörgen?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Nova Jörgen »

Kadett4wd skrev:Jag kanske är lite fel ute.. men jag skulle inte vilja låta dämparna låta göra jobbet att hålla ned bilen bak.
Då har juh 'momentet' försvunnit, utan som Jens är inne på,, längre fjädrar fram.
kanske helst djupare fjädringsväg bak om det går?
så du får längre till genomslag bak, då kanske bilen hunit börjat flytta sig riktigt framåt och vill tippa bak på hjulen med rejäl tyngd av accelerationen.

Nu är det juh lite som Åsa Nisse.. Rätt opp å Rätt ner bara... ;) (fast tvärtom)
Stötdämparnas jobb på en dragracingbil är att just att dämpa/kontrolera hastigheten på rörelsen i fjädringen. Om jag tolkar det du skrivit på rätt sätt så menar du att att fjädringen trycks ihop i bak??? Det vill man inte att den ska göra i starten ( med några få undantag ).
För då MINSKAR däckets tryck mot underlaget.

Tänk dig att du kan stå under bilen med fötterna på en våg och hålla upp bilen med lätt böjda armar...då har du en statisk vikt när du är stilla. Tryck bilen hastigt uppåt, vikten på vågen blir större än den statiska vikten så länge som du kan fortsätta rörelsen. Samma som att momentsagen trycker karossen uppåt och bakaxeln neråt mot underlaget. Detta kallas för Anti Squat.

Stå likadant igen och dra bilen neråt, då blir vikten lägre än den statiska. Samma som att karossen fjädrar neråt och bakaxeln vill uppåt i chassit, då minskar trycket mot underlaget så länge rörelsen fortsätter. Detta kallas för Squat.

Problemet på Mickes bil är alldeles för mycket och snabb Anti Squat. Vilket får däcken att funka som studsbollar.

Mycket förenklat förklarat. ( Kadett4wd om du redan kan det här, så har vi i alla fall förklarat lite för dom som inte visste :wink: )
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån aug 06, 2012 9:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Nova Jörgen »

Kökarmicke skrev:Ska du till kjula jörgen?
Antagligen... :hihi: Ta med Vågar kanske...????
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Linkansg1 »

Ett tips är att sätta en videokamera i handen på någon som filmar bakhjulet från sidan i starten.Spela sedan upp ruta för ruta.Enda chansen att hinna med att se vad som verkligen händer.Men jag undrar om man bara kan lasta stötarna i det här fallet?
Skriv svar