7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
negativt
du får riva och kolla vad som hänt.

du får riva och kolla vad som hänt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det är så här.
Startade den imorse utan vattenpumpen med kylarlocket öppet.
det bubblar i kylaren.
okej..
hällde i någon skum kylartätning för att se om resultatet blir något bättre, tror inte det..
Kollade ettan och tvåans cylindrar, båda finns det vatten i.
Men det konstiga är att det finns tryck i kylsystemet flera dagar efter man kört.
det pressar väll ut vatten till ett visst tryck så orkar det inte läcka mer.
Men när man kör så måste den dragit i sig mycket vatten för den missade och levde fan när jag körde..
hade samma tid vid 201m som i säve fast sämre tid.
det var mycket sämre fäste här samt att jag kluddade till det i starten hela tiden så den bognade.
funderar på att detta funnits ett tag, för det märks inte så väl fram till 201 strecket men sedan så tappar den all ork och går kasst helt enkelt..
kanske byggt så mycket tryck i kylsystemet efter 201 så att det sprutar vatten hej villt i cyllarna..
Men frågan är om det är Block? Topp? Packning?
En sak som jag inte gjort är att glödga kopparpackingen när jag monterade den, kan det ha något med detta att göra?
Den har tagit vatten nästan hela tiden och jag har inte tänkt på det förrän för några åk sedan då vatten pumpen plötsligt släppte, trodde mycket rann ner i motorn för det är ju kluddigt som bara den där nere.
Hmm, man vet endast genom att riva toppen..
En annan tråkig grej är att det hade samlats mycket konstigt i spridarna som dom flödade lite olika.. kanske har spikat sönder nått för ett tag sedan..
men den går fint, låter fint på komp och är helt okej i registret fram tills idag då jag körde första 402 racet, då märkte jag det...
vad tror ni det kan vara:)
Startade den imorse utan vattenpumpen med kylarlocket öppet.
det bubblar i kylaren.
okej..
hällde i någon skum kylartätning för att se om resultatet blir något bättre, tror inte det..
Kollade ettan och tvåans cylindrar, båda finns det vatten i.
Men det konstiga är att det finns tryck i kylsystemet flera dagar efter man kört.
det pressar väll ut vatten till ett visst tryck så orkar det inte läcka mer.
Men när man kör så måste den dragit i sig mycket vatten för den missade och levde fan när jag körde..
hade samma tid vid 201m som i säve fast sämre tid.
det var mycket sämre fäste här samt att jag kluddade till det i starten hela tiden så den bognade.
funderar på att detta funnits ett tag, för det märks inte så väl fram till 201 strecket men sedan så tappar den all ork och går kasst helt enkelt..
kanske byggt så mycket tryck i kylsystemet efter 201 så att det sprutar vatten hej villt i cyllarna..
Men frågan är om det är Block? Topp? Packning?
En sak som jag inte gjort är att glödga kopparpackingen när jag monterade den, kan det ha något med detta att göra?
Den har tagit vatten nästan hela tiden och jag har inte tänkt på det förrän för några åk sedan då vatten pumpen plötsligt släppte, trodde mycket rann ner i motorn för det är ju kluddigt som bara den där nere.
Hmm, man vet endast genom att riva toppen..
En annan tråkig grej är att det hade samlats mycket konstigt i spridarna som dom flödade lite olika.. kanske har spikat sönder nått för ett tag sedan..
men den går fint, låter fint på komp och är helt okej i registret fram tills idag då jag körde första 402 racet, då märkte jag det...
vad tror ni det kan vara:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
16v, är det ju liksom..
det vet man aldrig, men förbränningsutrymmena är gjorda för att motverka hydralock.
vi får ju antagligen se imorgon
det vet man aldrig, men förbränningsutrymmena är gjorda för att motverka hydralock.
vi får ju antagligen se imorgon

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Dalmasen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 367
- Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
- Ort: Ludvika Dalarna
Tråkigt
Du kommer väl igen till Mariememorialrace i Dala-järna?
Vad hade du för sluttid vid 402? Jag hann ju aldrig se dig då jag va tvungen att åka efter 1 1/2 runda...

Vad hade du för sluttid vid 402? Jag hann ju aldrig se dig då jag va tvungen att åka efter 1 1/2 runda...
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Du kan vara lugn...
många rasade i Borlänge.
Åhlman med blåa Audin skrotade topp,turbo och ett par kolvar.
(en ventil som gick av)
Hultberg med svarta audin rasade en kolv och en stake.
Nån bubbla kastade ut en vevstake vid mållinjen.
bara ett axplock... det var säkert 4-5 till som trilla av pinnen.
många rasade i Borlänge.
Åhlman med blåa Audin skrotade topp,turbo och ett par kolvar.
(en ventil som gick av)
Hultberg med svarta audin rasade en kolv och en stake.
Nån bubbla kastade ut en vevstake vid mållinjen.
bara ett axplock... det var säkert 4-5 till som trilla av pinnen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
det var fler som ville skrota ventiler, stefan "sniffen" med en röd chevelle skrotade motorn då en gick av.Kadett4wd skrev:Du kan vara lugn...
många rasade i Borlänge.
Åhlman med blåa Audin skrotade topp,turbo och ett par kolvar.
(en ventil som gick av)
Hultberg med svarta audin rasade en kolv och en stake.
Nån bubbla kastade ut en vevstake vid mållinjen.
bara ett axplock... det var säkert 4-5 till som trilla av pinnen.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
mvh// Jimmy
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja det märks vad det är, det är ju inget som verkar skrot men något har hänt iaf..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre okt 13, 2006 4:48 pm
- Ort: Göteborg
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja med min ekonomi blir det nog inte så mycket långdistans tävlingar.. skall köra klart vcet tävlingen dvs arvika och råda.
men visar det sig att bilen funkar skitbra så skulle en gardemoen resa vora skit fint att få köra då banan är som en kuggstång:)
ja lite fortare än 9,50 borde ju gå, är riktigt missnöjd med det åket.
kass 201m tid, kass 60foot tid, kass 402tid och kass sluthastighet..
men men, det kommer nog gå bättre sen
såg att pirre hade 260 på halvgas eller nått, det är ju lite manligare det:) men det verkade som om dom med har krångel med kopplingen..
min koppling är ju som sagt en promod koppling och funkat riktigt bra..
lite med vikter på centrifugalen och ett varv bastryck bara.
Skulle tro att den låser helt.
men det fattas lite effekt:)
skall riva imorgon då jädrar.
men visar det sig att bilen funkar skitbra så skulle en gardemoen resa vora skit fint att få köra då banan är som en kuggstång:)
ja lite fortare än 9,50 borde ju gå, är riktigt missnöjd med det åket.
kass 201m tid, kass 60foot tid, kass 402tid och kass sluthastighet..
men men, det kommer nog gå bättre sen

såg att pirre hade 260 på halvgas eller nått, det är ju lite manligare det:) men det verkade som om dom med har krångel med kopplingen..
min koppling är ju som sagt en promod koppling och funkat riktigt bra..
lite med vikter på centrifugalen och ett varv bastryck bara.
Skulle tro att den låser helt.
men det fattas lite effekt:)
skall riva imorgon då jädrar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
nu har jag rivit isär motorn..
Såg halvbra ut. inget som direkt gått sönder mer än att koppar packningen har läckt som ett soll.
alla cylindrar har det läckt på och på ettans cylinder har det läckt rakt ut i vatten kanalen.
men nu till mitt problem.
cylindrarna är inge fina efter allt vatten som legat där och med tanke på att den inte är mycket oljefilm kvar efter mettisen så har vattnet gjort stor skada tyvärr...
finns det nått man kan göra för att återuppliva dom här cylindrarna så man får köra klart ett par race i sommar?
tips mottages varmt..
förstår att kolvringarna redan fått sig vad dom tål så att det är ute med dom vet jag men jämt så jag kan köra lite till bara:)


Såg halvbra ut. inget som direkt gått sönder mer än att koppar packningen har läckt som ett soll.
alla cylindrar har det läckt på och på ettans cylinder har det läckt rakt ut i vatten kanalen.
men nu till mitt problem.
cylindrarna är inge fina efter allt vatten som legat där och med tanke på att den inte är mycket oljefilm kvar efter mettisen så har vattnet gjort stor skada tyvärr...
finns det nått man kan göra för att återuppliva dom här cylindrarna så man får köra klart ett par race i sommar?
tips mottages varmt..
förstår att kolvringarna redan fått sig vad dom tål så att det är ute med dom vet jag men jämt så jag kan köra lite till bara:)


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
tja.. du kan väl ta sån här putsduk billackerarna har o gnuggar av det sista med.
ser ut som scotchbrite trissa men som en liten duk.
gnugga av lite lätt.
det ser ut som det är 'lärpengar' iaf.. det är vettigt att köra motorn ren på bensin innan man stänger av den som du redan nämnt
ser ut som scotchbrite trissa men som en liten duk.
gnugga av lite lätt.
det ser ut som det är 'lärpengar' iaf.. det är vettigt att köra motorn ren på bensin innan man stänger av den som du redan nämnt

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ