7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har kikat på toppackingen nu och funderar på att fräsa små spår runt varje vattenkanal och lägga i med packingsmaterial.

Feelpro packingar har så till vinkel 8or..

det blir block byte och ringbyte under vintern verkar det som, eller om man kan nöja sig med ringar kanske..


ja det du säger med bensin är ju inget ljug direkt..

Är mycket jobb med denna sörjan metanol måste jag säga.

men men jag skall nog komma på något fint angående bensin krångelt:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

volvo140turbo skrev:har kikat på toppackingen nu och funderar på att fräsa små spår runt varje vattenkanal och lägga i med packingsmaterial.

Feelpro packingar har så till vinkel 8or..

det blir block byte och ringbyte under vintern verkar det som, eller om man kan nöja sig med ringar kanske..


ja det du säger med bensin är ju inget ljug direkt..

Är mycket jobb med denna sörjan metanol måste jag säga.

men men jag skall nog komma på något fint angående bensin krångelt:)
Ser lite tråkit ut det dära, men lite lagning för att köra i år borde ju inte vara några bekymmer.

Ang packningen, så körde min polare (745an) med en "utklippt" packning för kompressionsringar i koppar. Funkade för han innan iaf.
Nuke performance har något liknande.
http://www.nukeperformance.com/
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det var en bra ide faktiskt. funkar nog kanon bra om man inte gjort oringar..

får för mig att det kan vara svårt att centrera allt.

Men men jag skall fräsa lite och pyssla lite med packningen så skall vi nog se att det blir åka av sen hehe...

det blir ju aldrig svårare än vad man gör sig:)

skall se om jag får till lite bilder på det imorgon :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

jag skulle satsa på en skärkantspackning istället för origning.
skärkanten fungerar nästan likadant som en pyramidring gör.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det blir en gotze packning. kollat noga på kopparpackningen och den är ju sämmre än sämst. läckt komp på alla cylindrar.
hoppas inte toppen slagit sig bara..

skall smida ihop den imorgon tänkte jag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

så då har det hänt en del med bilen igen då.

Slipat ur cylindrarna så gott det gick men dom är tyvärr för dåliga för att åka mycket med.

Sen har jag gått igenom toppen och slipat in ventiler igen!

såg att min fina jbweld lagning av kanalerna hade släppt så jag fick rycka bort den och skaffa hiperformance avfettning som löser allt.

Avfettade och slipade ur alla stygga hål och sådant som jag visste om sen roterande stålborste och sist rödsprit.

så nu kanske det sitter bättre än sist.

slängde ihop den med std packning fast blocket är ju oringat.

lackade lite olika detaljer på motorn tillbaka till nyskick och lagade och dolade lite med en del barnsjukdommar.
Typ så vill spridarna i fuelrailen i den undre raden hoppa ur vid mycket laddtryck.
Jag gjorde en lösning på det

Bild

kollade lite på tryckarna och det börjar bli lite glappt i camcarriern så det blir ett byte av den till vintern.

annars är det inget udda och speciellt som hänt.

Det är ju race imorgon torsdag och då skall vi sikta mot stjärnorna:)

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Om det inte håller nu med packningen så prova en skärringspackning som pillevan la på förslag.
Adeen åker med en sån på mettis ca 1040hk å 7,446 som bäst.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kört idag då. tror att std packningnen gav vika faktiskt.

bludrade som fasiken på slutet och gick inget vidare.


åkte 6,40 den repan.

sen fifflade jag i starten så jag gled ur stage så jag fick en 60foot på över 2 sek men det fattade inte jag och stog på launch fortfarande, då åkte jag på bakhjulen ganska långt och högt och kändes ganska bra faktiskt men då blev tiden 6,70 haha


funderar på att riva hela motorn och kolla över allt så det är i topptrim.

chassiet och låda fungerar kanonfint iaf:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu har jag funnit felet till att den bluddrade och gick konstigt.

Slangen från turbon till ic röret hade visst hoppat av hehe, oops.

Körde 6,40 ändå hehe

Men men, det är en satans blowby i motorn med trasiga cylinderlopp men det får jag ta tills jag får i ett fräschare block.

Får ta och göra större vevhusventilation hehe.

Nu är allt på topp igen hehe.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp nu gick jag ner till garaget för att kolla så att allt stog okej till, vet inte varför för jag brukar inte göra så.

Men men nånting sa mig att jag skulle gå ner i garaget iaf.

Stod och tittade lite på all röra som jag ställt till med allt skruvande sista tiden.
sen att jag portade en topp idag utan att sopa gjorde ju inte saken bättre.

gick fram och kollade på racebilen som stog utan motorhuv och vilade.

Kollade om den byggt tryck i kylsystemet som den gjorde med kopparpackning, nepp det hade den inte gjort och allt vatten var kvar.

Sen så bara fick jag för mig att kolla kammarna så att det stod rätt till med drivningen och alla remmar.

Men döm av min förvåning när jag såg att alla skruvar i det ställbara drevet hade gängat upp sig på insugningskammen.

Kammen stod i ändläge (efter blir det då) och jag har säkert haft 120graders nockvinkel om inte mer.

Vet inte riktigt hur det har påverkat motorn men den har garanterat inte gått bättre!

sätte rätt kammen och drog loctite på alla bulten!

Men vad underligt att nånting sa mig att jag skulle gå ner i garaget och kolla!

Nästan på gränsen till skummt tycker jag.

Var halvägs in i duschen och var på väg till sängen men jag var liksom tvungen.

Kanske har en skyddängel som tycker jag haft på tok för mycket krångel med alla bilar så nu fick det vara bra.

hehe!

Ja ja så är det.

Med löst hängande tryckrör ca 1cm och insugningskam åt satan förstår jag om den bluddrar lite:)

Men att den gick 6,40 på klistrad start är ju då riktigt bra

---------------------------------------------
räknade lite på slutfarten som var 175km/h
har använt 412hk endast på det åket

räknar man på et så har jag använt 436hk


Räknar man ännu mer på det så skall det gå att åka 5,35sek på 201meter

det är ju mer avlägset men det vore kul att köra mer femmor:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Oj det kan man kalla tur de..

Så nu kommer volvon att gå än snabbare :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har funderingar jag.
hur mycket gas måste man mata motorn med för att köra en 7a på 402 meter.

svar ca 100hk lustgas.

för att teoretiskt köra en 7,99sek med en 2200lbs tung bil behövs 850hk


Det skulle jag kunna fixa, gasen alltså.

Men undrar hur man tunar in det till max optimalt.


Sen så har jag en fundering

Kör med en tändning på 14grader vid 2,5bars ladd med metanol

Skulle man inte egentligen kunna ligga på 20grader?

Personligen tror jag det men vågar nog inte testa.
Har gjort en tändnings mapp på 16 grader ifall det skulle behövas lite extra pulver under nått race hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:har funderingar jag.
hur mycket gas måste man mata motorn med för att köra en 7a på 402 meter.

svar ca 100hk lustgas.

för att teoretiskt köra en 7,99sek med en 2200lbs tung bil behövs 850hk


Det skulle jag kunna fixa, gasen alltså.

Men undrar hur man tunar in det till max optimalt.


Sen så har jag en fundering

Kör med en tändning på 14grader vid 2,5bars ladd med metanol

Skulle man inte egentligen kunna ligga på 20grader?

Personligen tror jag det men vågar nog inte testa.
Har gjort en tändnings mapp på 16 grader ifall det skulle behövas lite extra pulver under nått race hehe

lustgas är lite som rysk rolett vid dessa liter effekter om man inte har 110% koll och en massa kringutrustning och även om man har det så är det inte nå bra tycker jag.

satsa på en större turbo och mer tuning i bromsbänk så har du lätt 100 driftsäkra hk till.


jag har ingen direkt koll på vad det skall va för tändning med mettanol och sånna laddtryck men jag håller med att det låter lite.

bäst är nog att testa att höja tändningen 2 grader åt gången i en bromsbänk när allt annat är stabilt och se hur och hur mycke effekten ökar. (är man feg och smart kan man till en början sänka tändningen lite till tex 14grader)

ökar effekten tex 15-30 hk så vet man att det var bra men sen när 2 grader bara ökar effekten med säg 10 hk så kanse det börjar bli bra.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja de tär lite som du säger Jens!

lustgas är ett instabilt moment för en trimmare.

körde 70hk på en annan motor med en singel nozzel innan spjället.

vore fint att ha ett system att snappsa igång motorn med när den är kall (utan gas givetvis)


Ja det får nog bli en bromsning i vinter till istället tror jag.

Du har inget aggregat att sälja jens?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hua.. en dedikerad mettis motor har juh massor med kompression och hög tändning.
Oktantalet är väl typ skyhögt på metanol?

hittade den här texten som kan vara läsvärd:

We have a hypothetical engine. It's a 2.0L, 4 valve per cylinder, 4 cylinder type with a 9.0 to 1 compression ratio and it's turbocharged. On the dyno, the motor puts out 200hp at 4psi boost with the timing at the stock setting of 35 degrees on 92 octane pump gas with an air/fuel ratio of 14 to 1. We retard the timing to 30 degrees and can now run 7psi and make 225hp before detonation occurs. Now we richen the mixture to 12 to 1 AFR and find we can get 8psi and 235 hp before detonation occurs. The last thing we can consider is to lower the compression ratio to 7 to1. Back on the dyno, we can now run 10psi with 33 degrees of timing with an AFR of 12 to 1 and we get 270 hp on the best pull.

We decide to do a test with our 9 to 1 compression ratio using some 118 octane leaded race gas. The best pull is 490 hp with 35 degrees of timing at 21 psi. On the 7 to 1 engine, we manage 560 hp with 35 degrees of timing at 25psi. To get totally stupid, we fit some larger injectors and remap the EFI system for126 octane methanol. At 30psi we get 700hp with 35 degrees of timing!

While all of these figures are hypothetical, they are very representative of the gains to be had using high octane fuel. Simply by changing fuel we took the 7 to 1 engine from 270 to 700 hp.

-------------------------------------------------------------------------------------

De körde alltså 7,0-1 i komp med 35 grader före.
dags vi slutar vara fega =)

eller som Erland sagt åt en kompis med en ruskigt vass sugmotor opel(260hk), betongfyll skiten och kör mettis och turbo.

kompisen har 12,5-1 i komp och Erland tyckte att ca 700-800hk inte skulle vara omöjligt på samma komp.

ladda o var glad =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Låst