Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Ok,tur man aldrig provade med turbo då.Verkar jobbigt :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

alltid jobbigt att utveckla saker mer än någon annan har gjort då händer sånthär men om man ser på vad turbon ger så är det billiga och enkla hk då motorn nu ger nästan som 3 st fulltrimmade sug B20 :) jag är imponerade av de som trimmar sugmotor men har man bara 2l så blir det lite för klent att åka med för min smak.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Då är ju ditt mål 702hp då! :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

? hur menar du? den dagen kommer säkert men det är långt borta än :)
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

3xfulltrimmad B20 sugis :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

lite konstigt du kräver så höga tryck..
Känner juh på sakerna i onödan anser jag.

En vanlig flattappet kamaxel till en Chevy smallblock rekomenderas juh ligga kring 105-125lbs i sätestryck, detta då till en street/strip applikation.
125x0.454=56.75kg
Det är väl närmast jämnförbara i storleksjämnförelse, ändå är dina B20 grejer mindre.

En Fuelmotor enligt Cranecams ska ligga kring 340-370Lbs
alltså upp till 168kg
Men då på 61mm ventiler på insug (i och för sig titan, men de är juh STORA).
Och då på en motor som har skapligt höga cylindertryck långt ned i cylindern och varvar upp mot 10k ibland över.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast så går det sönder mer saker då man har för låga tryck istället för för höga..... inte så lätta saker i en B20 heller om man jämför mot en cheva350? bara ventilen i sig som är lite lättare skulle jag tro?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: får ha det som mål med rullkammen i framtiden med större turbo och värre topp mm.
Linkansg1 skrev:3xfulltrimmad B20 sugis :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:oftast så går det sönder mer saker då man har för låga tryck istället för för höga..... inte så lätta saker i en B20 heller om man jämför mot en cheva350? bara ventilen i sig som är lite lättare skulle jag tro?
Därav jag jämnförde mot just smallblock.
Och med hårda fjädrar kan man rädda saker i själva ventilmekanismen.
Men du tar död på drivningen, dra runt kammen utan vevaxeln i ska du se.
Då givetvis med allt annat monterat.
med mjuka fjädrar drar du runt den för hand i stort sett.
Men med typ 100kg+ i sätestryck lär du nog ta hjälp av ett dragskaft.

Du ska inte jämnföra här med en V8maskin, de har dubbelt så många nockar att de komemr närapå konstant gå tungt runt varvet.
En 4cyl kamaxel märker du går lätt lite sen trögt lite sen lätt lite sen trögt lite.. (upprepa hur länge du vill ;) )

Problemet blir värre på en Dohc maskin, där om man drar runt ena kammen kommer man märka problemet VÄLDIGT tydligt.
Därav det fladdrar i kamremmen så elakt på en del maskiner.


Som sagt, närmast att jämnföra med en muttermaskin.
vilket gjutet matrial ogillar betydligt mera änhomogent matrial.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av jacobson_se »

Vad har du i sätestryck och öppettryck nu på fjädrarna?

Hade varit intressant att sätta i en tryckmätare i en stötstång på avgas sidan och se vad den utsätts för.


/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 60/125kg på avgas och 60/128 på insug då den lyfter mera.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av norrback »

jacobson_se skrev:Vad har du i sätestryck och öppettryck nu på fjädrarna?

Hade varit intressant att sätta i en tryckmätare i en stötstång på avgas sidan och se vad den utsätts för.


/Christer
i labb miljö på stora motorer som varvar lite kan man ha strain gauge tape, dvs. en tejp som har töjningsgivare sen trådarna ut genom ventilkåpan, lite svårare att förverkliga i en motor som varvar mycket.

/Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jarmo Y »

Kadett4wd skrev:Kanske sätta en remdriven oljepump på utsidan?.. torrsump,, och tjäna nån hk till.

Jag tycker 100kg är otroligt mycket i inspänningstryck, det blir tungt på höga varvtal för kamaxeln att trycka på.
det är juh inte bara en ventil som öppnar per kamaxelvarv.
Det är juh alla 8
ett par samtidigt mer eller mindre också.
Mycket torsionsvridningar i kammen blir det.
Jämnförelsevis likt en muttermaskin i rörelsen.

Knackar sönder ett gjute direkt.

Jag hittar nu inte var står att inspänningstryck var 100kg? Du kanske blandade 100kg/max. lyft ska vara i futuren, alltså läste för snabbt :)
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Hur gör norskarna med dragstern?Vet du något om deras grejjer Jens?Kan ju inte kännas skoj att kosta på en motor med dyra prylar i med vetskapen att kammarna knäpper av lite hursom...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jarmo vet inte om kadetten misupfattade mina data? det ska va ca 45kg säte och 100kg öppen ventil med nya kamaxeln.

norrmännen är nog nära första kamaxel brottet.... de har inte laddat lika mycket som jag tror jag sen har de framförallt inte kört mer än några repor med sånna tryck (jag har kört ca 20 pull på +2.2bar och +7800rpm innan det har smullit båda gångerna).
Skriv svar