Sida 57 av 60

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre jul 20, 2012 7:42 pm
av Steve
Ska du ha flammor så tycker jag att en flamma i stort sett alltid ska sluta med en utåtböj, gillar inte långa "enbenta" flammor heller...men annars så blir placeringen och längden bra sådär

Är grymt svårt att göra dom runda och fina, och sen få det vettigt vid böjar och skarvar

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre jul 20, 2012 8:10 pm
av Jonas gotland
Nice med lite oldschool flammor! ett litet tips köp 3Ms fineline eller motsvarande och dra upp linjerna, med dom är det ganska enkelt att få till ett bra flyt i linjerna. ta en titt i senaste gasoline magasin ifall du vill ha lite inspiration, där är det ett riktigt bra reportage om watson mannen bakom "Sjögräs" och "Krabb" flammorna.

Lycka till
/Jonas

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre jul 20, 2012 9:56 pm
av Cpt Tuttle
Steve skrev:Ska du ha flammor så tycker jag att en flamma i stort sett alltid ska sluta med en utåtböj, gillar inte långa "enbenta" flammor heller...men annars så blir placeringen och längden bra sådär

Är grymt svårt att göra dom runda och fina, och sen få det vettigt vid böjar och skarvar
Är inte riktigt säker att jag håller med där, men det är väl en fråga om tycke och smak.
Dock är ju det här bara en grov skiss på bakplåtspapper och när jag väl drar upp dem kommer det nog läggas lite mer tid på dem.
Jonas gotland skrev:Nice med lite oldschool flammor! ett litet tips köp 3Ms fineline eller motsvarande och dra upp linjerna, med dom är det ganska enkelt att få till ett bra flyt i linjerna.
Precis så jag kommer att göra sedan. :wink:
Men detta är bara en skiss då det kändes billigare göra så här än att dra om tejpen 1000000 gånger och slänga 1 kilometer av den då den är ganska dyr.
ta en titt i senaste gasoline magasin ifall du vill ha lite inspiration, där är det ett riktigt bra reportage om watson mannen bakom "Sjögräs" och "Krabb" flammorna.
Har redan den tidningen. :)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön jul 22, 2012 8:27 pm
av Cpt Tuttle
Bild
Rätt ratt på plats...visst är banjoratten snygg men tycker bara den passar ihop med 444ans bräda. Dessutom är den för stor.
Bild
Provisoriska konsoler till stolarna..... :lol:
Bild
Cortinafästena ombockade för att passa Escortstolarna.
Bild
Första konsolen bockad av fyra till framstolarna...lite svetsa och borra kvar och sen är det bara de övriga... :roll:

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön jul 22, 2012 8:36 pm
av silversurfaren
Cirka årsmodell på stolarna? PV orginal är snygga men går inte sitta i,letat men svårt att hitta så smala säten

PS blir coolt med flammad PV 8)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön jul 22, 2012 8:48 pm
av Cpt Tuttle
De är från en Escort Mk1 i alla fall, så någon gång mellan 1968 och 1975 lär de ju härstamma från. ;) Jag har för mig jag fick uppgifter om att de skulle plockats ur en 73a, men kan inte garantera något.

Men inte är det ju något fel på originalstolarna heller tycker jag, men nu hade jag inga fräscha och så råkades jag byta till mig dessa stolar mot en Opelväxellåda så jag tänkte "varför inte?".

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: tor aug 02, 2012 9:37 pm
av Cpt Tuttle
Bild
Tändningslås från Painless inköpt...får hoppas det är något som liknar kvalitet på det också...Hecho en Mexico, jaja. Snyggare än nåt plastigt universaljox från OK eller Biltema iaf.
Bild
Konsoler till framstolar klara.
Bild
Målat upp stolsfästena.

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: lör aug 04, 2012 12:22 pm
av Cpt Tuttle
Känns som att jag har kommit till ett läge då det känns extremt dumt att ha kapital uppbundet i grejer...

Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?

För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.

Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.

Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön aug 05, 2012 10:48 am
av Kadett4wd
sälj av alla andra projekt som står på gårn din.(tycker mig sett ett par)

Sen plöjer du i de stålarna i pv´n
efter detta tar du beslutet om pv´ns framtid.

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön aug 05, 2012 10:04 pm
av Cpt Tuttle
Har rannsakat finanserna lite mer noga och jag har nog råd ha kvar lite nöjen här i livet med, dessutom kan det vara bättre att ha grejer att sälja som en nödraket när det krisar sig på riktigt än att sälja för några sura ören när penningbristen inte är så stor. Så det lutar åt att Volvon stannar...

Bild
Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.
Bild
Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.
Bild
Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.
Bild
Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: mån aug 06, 2012 12:47 pm
av Toni
Helt rätt!
Alla orginaldelar är egentligen bara ett utgångsmaterial för vidare bearbetning... annars hade de ju passat direkt, eller hur? :wink:

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön aug 19, 2012 8:59 pm
av Cpt Tuttle
Bild
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: sön aug 19, 2012 10:11 pm
av anglia-61
Gillar stötfångar lösningen. Blir bra.

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: mån aug 20, 2012 5:59 am
av sqrewdriver
nice

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: mån aug 20, 2012 6:11 am
av Kadett4wd
Ljuddämparen kommer bli ett störmoment hur än du målar den svart eller så.
Kanske mattsvart med en kromad makaron?