Sida 57 av 100

Postat: tis aug 14, 2007 10:04 am
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:ja de tär lite som du säger Jens!

lustgas är ett instabilt moment för en trimmare.

körde 70hk på en annan motor med en singel nozzel innan spjället.

vore fint att ha ett system att snappsa igång motorn med när den är kall (utan gas givetvis)


Ja det får nog bli en bromsning i vinter till istället tror jag.

Du har inget aggregat att sälja jens?
jag har inget lämpligt till salu men jag har nåra du skulle kunna få låna om du vill testa i bänken :twisted:

Postat: tis aug 14, 2007 10:26 am
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:ja de tär lite som du säger Jens!

lustgas är ett instabilt moment för en trimmare.

körde 70hk på en annan motor med en singel nozzel innan spjället.

vore fint att ha ett system att snappsa igång motorn med när den är kall (utan gas givetvis)


Ja det får nog bli en bromsning i vinter till istället tror jag.

Du har inget aggregat att sälja jens?
jag har inget lämpligt till salu men jag har nåra du skulle kunna få låna om du vill testa i bänken :twisted:

finns det nått som är runt 70-80mm in?

Elle om man skall sänak ribban och fråga efter eff som är mellan 65-70mm

måste snart ha en annan vev, vet inte vad en std b23vev tycker om allt mos

Postat: tis aug 14, 2007 10:36 am
av Jens Gustavsson
du skall börja på en holset 75mm tycker jag(har nåra olika HX60), kommer du mot 950hk med den så ska du testa en 81mm switser S4 som jag ska göra iårdning till peppes nya M5 turbo musse (samma sort som han har på volvo 850).

B23 veven ska hålla om du inte varvar över typ 9000rpm, den är kraftig!

Postat: tis aug 14, 2007 1:17 pm
av Robert Ågren
Ett sånt här kanske:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Borg-War ... dZViewItem

75mm in, fin kompressormap för höga tryck och till bra pris.
Finns även med 80mm hjul (och större) om det skulle behövas

Postat: tis aug 14, 2007 1:26 pm
av Jens Gustavsson
är det en exakt sån som fredde har?

Postat: tis aug 14, 2007 1:35 pm
av Robert Ågren
Det är nog en likadan, har en liggandes också. Den är nog nästan stor för Fredrik just nu men då mycket aldrig är tillräckligt så är den nog lagom till nästa år :lol: 75mm är kompressorinloppets dia, hjulet är 74mm

Såg att s400 finns med 72,74,76,78,80,82,85,88 och 91!!mm kompressorhjul

Postat: tis aug 14, 2007 2:34 pm
av Klabbe Persson
En sådan snurra jag ska åka med fast med 76mm inlopp! Riktit fina snurror och ger mer luft än en hx60. Plus att den är mycket lättare och smidigare, går iof att lätta ännu mer om man vill. Min väger ca 21 kg med fläns, istället för en hx60 som väger närmare 27 kg.
Polaren satte en hx60 i sitt nya bygge och han lättade den x antal kg så de går ju också om man vill.

Postat: tis aug 14, 2007 2:49 pm
av Kadett4wd
här är en frän :
http://www.zatzy.com/attachment.php?att ... 8162&stc=1

lillis med vipern ska ha två sådana custombyggda.

Postat: tis aug 14, 2007 3:56 pm
av Tommy Luhr
jädrar vilket fint pris det var på ebay aggregatet.

Skulle vekligen vilja ha ett sådant.

får nästan se om inte jag kan fixa fram nått sådant.

Då märker man ju vart det tar stopp i motorn.
Har ju fortfarande kvar std ventiler i toppen och den högsta siffran jag vet med std ventiler är ju stenströms 140 när den bromsade 790hk


En ny fundering:

Måste ju göra om ett block till nu till denna motorn.

funderar på att lägga igen hela vatten manteln med betong och bygga stöd gördel under till lagren.

Vad tror ni om det?
en hel kopparpacking utan vattenhålen och en igensvetsad topp med bara vatten i toppen!

Då blir det ju lite topfuel system.
Dom har ju dock inget vatten alls i dom motorerna men packningarna verkar ju hålla fint.


Egentligen skulle man kanske satsa på en ny vev ganska omgående men det är nog så svårt att ha råd som det är med sakerna till bilen.

Postat: tis aug 14, 2007 4:29 pm
av Jens Gustavsson
en fördel med att svetsa igen toppens vatten kanaler och gjuta upp hela blocket är att man minskar risken att få vatten på däcken vid haveri och vatten på däcken på en sån bil som du har kan mycket väl sluta illa. (kolfiber pv har ju kepsat 2 gg tror jag då de skutit toppackningen :( )

Postat: tis aug 14, 2007 7:19 pm
av Tommy Luhr
okej det var ytterligare en anledning till att inte köra med kanalerna.

Tänkte mest på att det håller ihop toppen bättre och så slipper kopparpackningen hålla tätt där så den bara har cylindrarna som uppgift

Postat: tis aug 14, 2007 8:25 pm
av JK
Ang kopparpackning så måste jag säga att även cometic MLS packningen som bla parner säljer verkar hålla tätt oxå. Cylinderväggen sprack före packningen gick, suck. Ett enkelt alternativ mot koppar

Postat: tis aug 14, 2007 9:11 pm
av Klabbe Persson
volvo140turbo skrev: En ny fundering:

Måste ju göra om ett block till nu till denna motorn.

funderar på att lägga igen hela vatten manteln med betong och bygga stöd gördel under till lagren.

Vad tror ni om det?
en hel kopparpacking utan vattenhålen och en igensvetsad topp med bara vatten i toppen!

Då blir det ju lite topfuel system.
Dom har ju dock inget vatten alls i dom motorerna men packningarna verkar ju hålla fint.


Egentligen skulle man kanske satsa på en ny vev ganska omgående men det är nog så svårt att ha råd som det är med sakerna till bilen.
Polaren som körde med 745an innan har fyllt sitt block hela vägen, de gjorde han efter att blocket sprack i en cylinder i fjol, dock vet jag inte om han har svetsat i toppen, tror inte det. Men vet att han grejat en del med kylningen ändå.

Postat: ons aug 15, 2007 8:27 am
av j björk
Jag hade precis för mig att du redan körde med någon eftermarknadsvev?

Postat: ons aug 15, 2007 4:45 pm
av Tommy Luhr
nej jag har en billig b23vev i bilen

har sneglat på parners vevar men dom finns ju för en spottstyver i andra länder och så vet jag inte om dom är nått att ha än