Sida 58 av 97

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: lör maj 26, 2012 3:30 pm
av Robert Markström
kit autobody experience :thumbright:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: lör maj 26, 2012 3:44 pm
av FMR
jag tillverkade bara formar så vet inte så mkt mer.. dom skulle vara väldigt stbila för dom kör in dom i en gasolungn o det blev gärna skevt annars.. man la på nån form av matta kanke 5mm tjock om bygge tex med fyrkanstprifilrör för att göra olika radier så glaset blev slätt o fint dom har gjort alla mina rutor till mina byggen där det inte gått o använda orginalrutor..


Prova o sök du hittar säkert nåt företag i närheten som håller på kommer du med en färdigt form blir det inte så dyrt.. ja pmar dig om firman vi har här..

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: mån maj 28, 2012 7:06 pm
av Mikael_jo
Halloj,

Undrar lite om vilken väv du använde till karossen?
läste lite tidigare i tråden att du hade 2 lager väv | distansmaterial | 2 lager väv, men vad är det för tjocklek? 280gram?

tänkte ta o beställa hem lite väv till mitt projekt, och lutar åt 280gram och 86gram.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: tis maj 29, 2012 10:05 am
av Ajden
har för mig det var 300g väv jag köpte.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: fre jun 22, 2012 8:41 pm
av Ajden
Jag har hållit på med en massa småjobb som inte direkt syns något, därför blir det inte någon vettig uppdatering i dag.

Men jag har en liten fråga om ljuddämpare och X-rör på en V8a.
Kan man kombinera de båda i ett? Se bilen jag ritat.
En kompis han satte dit ett X-rör på sin Audi v8a och det blev stor skillnad på ljudet. Men jag har inte någon plats för både X-rör och dämpare därför tänkte jag bygga en kombinerad, kan det fungera eller ska jag göra det på något annat sätt?

Ska vara perforerade rör, men det hade jag inte tid att rita det
Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: fre jun 22, 2012 10:53 pm
av Kadett4wd
Känns spontant som att du kan få bekymmer med ull som brinner upp.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: lör jun 23, 2012 12:17 am
av Steve
Jag har H-rör på min v8, inte direkt optimalt, men sparar en massa plats.. Låter inte ens i närheten av en trött fiskebåt som dom flesta andra v8:or

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: lör jun 23, 2012 2:11 pm
av Cassius
Hur noga är det med att få maxeffekt ur motorn? Det borde väl gå bygga ett "flatplane" grenrör likt ford gt40. Rören kommer bli i längsta laget, men ljudet kommer passa bilen ;) sök på gt40 spin på tuben så finns det ett klipp ed en jänkeåtta och sånt system som sjunger riktigt argt ;) fördelen är ju att du slipper x-röret.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: lör jun 23, 2012 6:55 pm
av Hemigunnar
Helt fantastiskt bygge!! Längtar efter fortsättningen...!!

Ang. grenrör a la GT40... Hur tänker man där? Är det varannan avgaspuls i varannan collector?

1-4-6-7 till ena och
8-3-5-2 till andra (på vanliga amerikanska motorer)??

http://www.youtube.com/watch?v=sOCVoTp1 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: sön jun 24, 2012 1:05 pm
av Cassius
Det är för att få exakt 180 vevgrader mellan varje puls i headern vilket ger jämnare flöde i hadern. Ljudrt blir ungefär som en flatplane motor, likt ferrari :)

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: sön jul 01, 2012 9:29 pm
av Ajden
Det sket sig med den där dämparen med X i för då skulle den bara bli ca 3dm lång och då tror jag det kan bli tungt att få ned ljudet. Nu får det bli två 7dm raka ljudämpare med löstagbara insatser så det går att justera dämpningen efter behov och två resonansdödar rör eller vad det nu kallas.

Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: mån jul 02, 2012 6:37 pm
av Ajden
Då var dämparna klara, hade en klump med ren alu som knappt gick att svarva i än mindre göra något vettigt av det tyckte jag var lämpligt att göra de bakre gavlarna av det. Får se hur det blir med galvaniska reaktionen mellan alun och det rostfria, men det borde gå ganska långsamt så länge jag håller mig från saltade vintervägar.

Förra gången jag gjorde egna dämpare köpte jag dämpar ull, de brann ur ganska fort, nu fick det bli riktig keramisk duk istället som tål en hel del värme.
Bild

Satt dit två skruvar för att kunna skruva fast en extra insats ifall det behövs, dessutom tror jag att 3" kan vara ganska onödigt justnu på en 1.8 liters sugmotor på 125hk. men i framtiden kan det nog bli nödvändigt :)
Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: tis jul 03, 2012 4:26 am
av Kadett4wd
cool... ett tips är juh att dra stålull nåt varv först runt det perforerade röret sen ullen.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: ons jul 11, 2012 9:40 pm
av Ajden
Då har jag äntligen hunnit fått ihop avgasrören. Blir nog att linda dom sen för att klara värmen runt rockern.

Bild


Bild


Inte ofta i den händer att jag lägger ut en bild på något jag köpt, kanske mest av anledningen att jag sällan köper några klara saker, men i dag får det bli en bild på senaste maskinen jag handlat.
En Värnamo VMA 630 R en liten smidig fräs på 4 ton och bord storlek på 630*1600mm, har egentligen haft den i lite drygt en månad men inte fören nu i veckan som jag hunnit med att lärt mig köra den och fått till en fungerande postprocessor.
Bild


Min gamla cnc fräs kommer snart vara till salu om någon är intresserad.
Mach3 stysystem, stegmotorer, kulskruvar på X och Y, iso 40 kona på vertikala spindeln och iso 30 på horisontala. Slag på axlarna X 650, Y 190, Z måste jag mäta men ca 300, extra utgång för 4e axel och kylvattenpump.
Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat

Postat: tis jul 17, 2012 9:23 pm
av Ajden
I dag har jag bockat nya kylvattenrör, de förra var gjorda med "ryssböjar" pga att för 4 år sedan när jag gjorde de andra hade jag ingen rörbock, fan vad tid det här bygget tar :doh:


Värmer rören först för att göra alun mjukare, sprutar först på sot med bara acetylenen och sen värmer med vanlig låga tills sotet försvinner då är det bra värme sen är det bara låta det svalna och bocka.
Bild

Bockar.
Bild

Klara rör ser betydligt bättre ut än de som var där tidigare.
Bild