Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// 8.35 270,68km/h!!!!!!

Inlägg av Toffe »

Kökarmicke skrev:Tack ska ni ha jörgen och hasse för vägning, hjälp, tips och råd med chassiet i helgen!

Har varit ner till kjula och åkt lite, blev två repor på fredagen,
8.59 265km/h 1.49 i 60fot
8.52 264km/h 1.33 i 60fot

En repa på lördagen, justerade lite smått å gott å åkte
8.43 256km/h 1.33 i 60fot

Tyvärr började motorn ta vatten i sista repan igen, antagligen därför toppfarten gick ner.. Måste ta en lite djupare analys av motorn nu å se vad som är pågång.

Vi hittade lite grejjer som måste/ska ändras i chassiet innan det är dags att åka igen, vi har konstaterat att utfjädringen på bakstötdämparna är för kort, så när stegarna är så aggressiva och bakvagnen vill fjädra ut så tar fjädringsvägen slut å bakaxeln följer med upp i utfjädringsrörelsen. därav börjar det stutsa så mycket å börjar spinna. Sen måste jag bygga till ett hål neråt på stegarna så jag får en lite lugnare reaktion.

Ang. vikten som jörgen skrev vi skulle kolla upp så fick jag en positiv överraskning :D Den väger 1203kg på startlinjen :thumbright:

lika som min.. ja tror min är nått kilo tyngre med, men ja e fetare än dig med :doh:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// Rullande chassie till sal

Inlägg av Kökarmicke »

Nu är chassiet till salu, komplett för utom motor med tillbehör, låda och kardan.
Så bara att plocka i en volvo, bmw eller v8 om man vill göra det enkelt för sig och åka snabbt redan nästa säsong.
Säljes för att det är ett riktigt pränt projekt på gång, så nu bör ni hålla er framme å handla denna, både för er skull och min skull :thumbright:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=69667
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// Rullande chassie till sal

Inlägg av Kökarmicke »

Nu är vi påväg mot kjula för att köra skiten ur chassie en sista gång för i år innan det är vinter. Bakvagnen är lite ombyggd med omflyttade stötdämpare för längre fjädringsväg utåt och stegfästena i framkant är nerbyggda ett pinnhål till för att lugna ner bakvagnsreaktionen lite. Som grädde på moset har vi krönt det hela med en 80 borgwarner nu :twisted:
Se om vi kan få 60foten att gå ner lite nu och sen lite mer effekt så kan de nog gå fort i helgen:)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir kul att höra en rapport på sen :thumbright: det gick inte att ställa returen på dämparna mer?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Kökarmicke »

Dom e så hårt ställa de går:)
Motorn verkar svara bra på turbon under vår lilla provtur på flygfältet här hemma, dock spann det hejdlöst, men insugstempen låg stadigt på 39gr efter några hundra meters powerburnis på fyran på 2.77bars ladd. Kanske en dålig gämförelse i sammanhanget, men lillturbon hade över 80gr insugstemp uppe vid mål på 2.6bar.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Daniel 850 »

de kommer gå fort om de laddas på:)

lycka till!!

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det?
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av cossie_demon »

???
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Kökarmicke »

Hade precis skrivit världens racerapport klar när datorn får nåt fel å tar bort all text...Suck! :thumbdown: Bilen e iaf hel å jag blev runnerup i 4-6 på kjula i helgen.

Ska försöka skriva en ny rapport imorrn!
Bjuder på lite fräna bilder istället :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Var tvungen att tejpa huven i framkant så den börjar visa tendenser att lyfta runt 270km/h :hihi: Måste kompletteras med en dzus till i framkant :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Christer J »

Det går bra nu! Hur blev det med toppackningen?
/Christer
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Kökarmicke »

Det går bra nu jo! Kommer inte gå att åka fortare med chassiet nu utan en riktig koppling i bilen, det känns som att motorn svarade bra på större turbo, men den blev värre att komma iväg med än tidigare då den fick mer effekt. Spinner ettan, skakar tvåan, så den går lika fort nu med ordentligt drag på trean å fyrans växel som den gick på alla tidigare :hihi:
Tyvärr dog kopplingen i finalen, då orkade inte fyrpuckarn hålla emot längre när laddtrycket kröp upp mot 2.94bar :thumbright:

Bästa 60fot i helgen blev ändå 1.30, men det var på en av dom sista reporna, så då hade nog kopplingen börjat slira en del redan.
I 8.30 repan hade jag 1.44 i 60fot..

Första repan ut på lördag morgon var vi nästan första klass ut endast ETpro före, så banan var värdelös. Gick ut lite lugnt på 2.5bars ladd å fett som fan, spann rejält å åkte in på 8.87 261 nånting tror jag. Väl i banslut konstaterade jag att det rann vatten från bilen.
Snabb felsökning visade att temostathuset spruckit, så bort med det fort som fan å leta svets! Fanns ingen på kjula... In till Eskilstuna å åka runt planlöst i industriområdena å leta nån svetsfirma som var öppen, når Ärtan säger åt jimmy över telefon att vi ska ringa Pro-mille.
Gör de å han ringer vidare till BMW-bosse som råkar va i garaget å har tid å svetsa åt oss :thumbright: Tack för hjälpen alla!

Missar andra rundan p.ga termostathuset, men tredje kommer vi ut igen å åker 8.47. Laddar på runt 2.7 då.
nästa runda går på 8.44 å sista för dan 8.37. Kvalfemma på den tiden! Börjar gå fort i 4-6 klassen nu :thumbright:
Åker runt 1.36 i 60fot hela dan.
Har lite problem att få upp mer ladd, men jimpa gräver runt lite i sprutet å kommer på att tabellerna inte räcker till varken till varvtalet vi måste åka på nu när de börjar gå så fort å laddet vi vill åka.
Bakvagns ombyggnationen vi gjorde för att lugna ner chassiereaktionen funkade bra, men den vill spinna ut istället för att hoppa å stutsa som den gjorde tidigare, men det skulle behövts en slirkoppling för att portionera ut kraften.

Elemeneringsdag på lördagen, möter en 10sec bmw i första så vi bestämmer oss för att flytta upp stegarna ett hack igen å få den aggressivare, vi flyttade om stötdämparna oxå då vi gjorde om bakvagnen för att få längre utfjädring å motverka det tidigare stutsandet.
Men de gjorde ingen större skillnad då motorn nog ger åt helvete för mycket effekt för denna bilen nu.
Skickade hem den danska Bmw:n i första rundan å åkte in på 8.35, sen mötte jag Johnny Färjegård i andra. Han Gick runt å dryga å sku skicka hem mig sa han, men jag lyckades lura han i starten så han inte fick upp laddet innan de var grönt, så han fick packa efter rundan :hihi: Åkte in på 8.30då.
Mötte Tota med blå 240in i semin efter att Åhlman lyckades med konststycket att plocka bort sig själv i en solorunda i kvarten. Tack för det! :D
Sen var det totte från kalmar i 142an i finalen, var först ut i starten å låg före upp till 201m, men sen orkade inte kopplingen hålla emot å jag fick slå av... Slött!

Nåja, motorn fungerar skitbra nu å vattnet hålls i den, jag riktplanade toppen sist jag hade av den å körde reciver grooves i den så o-ringarna får pessa upp packningen i toppen. Åker fortfarande med 850packningen Crister, stålpackningen kommer jag montera sen när jag gjort om kylsystemet så det funkar med den hålbilden :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av ogge »

låter som det fungerar bra.
hur funkar motorblocket nu, blev det bara betong efter raset?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Kökarmicke »

Blocket funkar bra nu, 01ans block med betong upp till undre kant på vattekanalen från pumpen. :thumbright: 82.30 borr
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Ken-1 »

Kökarmicke skrev:Blocket funkar bra nu, 01ans block med betong upp till undre kant på vattekanalen från pumpen. :thumbright: 82.30 borr
D5 block eller från bensinare? Några andra förstärkningar gjorda på blocket för att det ska hålla? Tittade lite i tråden, men rätt många sidor =)

De flesta med vitmotor verkar ju schimma, pressa i stavar och fräsa plattor till toppdecket såfort de ska över 80-90 hk/cyl. Kanske detta inte är så nödvändigt?

Roligt att motorn verkar fungera som den ska.

/Kenneth
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico// mot kjula, med ny turbo!

Inlägg av Kökarmicke »

Åker med bensinblock från -01, betong å shims, sen gör motorplåt å stumma fästen sitt för hållfastheten tror jag :) Men denna går ju bara på strippen, jag vet ju inte hur det skulle hålla på bana med 1000+hk. Men man behöver ju inte de heller på banan :hihi:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar