Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jo tänkte väl göra något sådant typ....
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Inte vidare snyggt med allt som hänger ner under bilen, jag börjar få en idé om att bocka till någon slags insynsskydd enligt bilden och bara dra ut slutröret där, enligt bild (ursäkta det lite slarviga slutröret men ni fattar principen i alla fall)...

Frågan är om det kan vara en förbättring för att slippa se all skit, eller om det blir som en hängbuk... :P
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Kadett4wd »

om du sänker bilen blir juh vinkeln man ser allt lite sämre.
Och man måste bort på håll för att se det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av blackadder »

Fanns det inte en liknande gummiflärp på dom äldre pv:arna?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kadett4wd skrev:om du sänker bilen blir juh vinkeln man ser allt lite sämre.
Och man måste bort på håll för att se det.
Mjo, men aktern skall inte ner så mycket från denna nivå ändå.
blackadder skrev:Fanns det inte en liknande gummiflärp på dom äldre pv:arna?
Fanns som tillbehör en ful stänklapp som tog upp hela bilens bredd som mest liknar något från en trailer, ja.
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av silversurfaren »

Lägger min röst på en orginal liknande gummi flärp :) (även om du gör den i plåt)
Funderar på nått liknande själv,dock har jag dubbla 4" dieselkröks dämpare att gömma :hey:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Kadett4wd »

tänkte den blir juh lägre med lågprofilsdäcken mot de som sitter där nu iaf.
sen kanske en cm till på fjädrarna då allt är monterat
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Förvisso kommer man ju gå ner i profil men detta är ju för att kompensera för bredare sulor så i slutänden blir det väl som ingen skillnad?
Det är klart, diagonaldäck har ju 100-profil eller på vissa "modernare" typer 90, och 60-tals vinterdäcksmönster gör ju inte saken bättre, sen går ju fjädringen ihop lite.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

http://gasolinemagazine.se/volvotavling/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sugen att ställa upp här faktiskt...tror ni skrotet platsar utan att man behöver skämmas?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av The »

Do it!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av sabaton91 »

Kör på! :)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ser ut att kunna bli B234 i den här nu.... :cool:
16v kompressor kan bli halvkul känns det som.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av jonas landin »

Trevligt!
Personligen tror jag att en "lagom" turbomotor blir roligare än en kompressormotor med samma effekt, dessutom lättare att uppgradera när behovet kommer!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mja, turbo passar inte riktigt in i ett bygge som detta känns det som, och något gigantiskt uppgraderingsbehov...nah, jag är inte den som behöver 800 hk och kör som Stig Blomqvist på uppåttjack när jag är på väg till Konsum...men visst förstår jag tanken.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av jonas landin »

E förståss helt upp til dig, men en 16v turbomotor behöver ju faktiskt inte ha 500+hästar, med en "lagom" turbo och moderat laddtryck kan du ju ha 200-250hk rolig körbarhet med fint register.
Det kan du givetvis få med rätt kompressor och installation också, men jag tror det är smidigare med en lagom "knut på avgasröret"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar