Sida 58 av 60
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: mån aug 20, 2012 4:30 pm
av Cpt Tuttle
Jo tänkte väl göra något sådant typ....
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 7:46 am
av Cpt Tuttle

Inte vidare snyggt med allt som hänger ner under bilen, jag börjar få en idé om att bocka till någon slags insynsskydd enligt bilden och bara dra ut slutröret där, enligt bild (ursäkta det lite slarviga slutröret men ni fattar principen i alla fall)...
Frågan är om det kan vara en förbättring för att slippa se all skit, eller om det blir som en hängbuk...

Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 9:06 am
av Kadett4wd
om du sänker bilen blir juh vinkeln man ser allt lite sämre.
Och man måste bort på håll för att se det.
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 9:14 am
av blackadder
Fanns det inte en liknande gummiflärp på dom äldre pv:arna?
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 10:00 am
av Cpt Tuttle
Kadett4wd skrev:om du sänker bilen blir juh vinkeln man ser allt lite sämre.
Och man måste bort på håll för att se det.
Mjo, men aktern skall inte ner så mycket från denna nivå ändå.
blackadder skrev:Fanns det inte en liknande gummiflärp på dom äldre pv:arna?
Fanns som tillbehör en ful stänklapp som tog upp hela bilens bredd som mest liknar något från en trailer, ja.
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 10:29 am
av silversurfaren
Lägger min röst på en orginal liknande gummi flärp

(även om du gör den i plåt)
Funderar på nått liknande själv,dock har jag dubbla 4" dieselkröks dämpare att gömma

Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 11:06 am
av Kadett4wd
tänkte den blir juh lägre med lågprofilsdäcken mot de som sitter där nu iaf.
sen kanske en cm till på fjädrarna då allt är monterat
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: lör okt 13, 2012 2:14 pm
av Cpt Tuttle
Förvisso kommer man ju gå ner i profil men detta är ju för att kompensera för bredare sulor så i slutänden blir det väl som ingen skillnad?
Det är klart, diagonaldäck har ju 100-profil eller på vissa "modernare" typer 90, och 60-tals vinterdäcksmönster gör ju inte saken bättre, sen går ju fjädringen ihop lite.
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: sön nov 04, 2012 9:27 am
av Cpt Tuttle
http://gasolinemagazine.se/volvotavling/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sugen att ställa upp här faktiskt...tror ni skrotet platsar utan att man behöver skämmas?
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: sön nov 04, 2012 6:36 pm
av The
Do it!
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: sön nov 04, 2012 7:04 pm
av sabaton91
Kör på!

Re: Volvo PV 544 1965
Postat: ons nov 21, 2012 8:53 am
av Cpt Tuttle
Ser ut att kunna bli B234 i den här nu....

16v kompressor kan bli halvkul känns det som.
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: ons nov 21, 2012 11:08 am
av jonas landin
Trevligt!
Personligen tror jag att en "lagom" turbomotor blir roligare än en kompressormotor med samma effekt, dessutom lättare att uppgradera när behovet kommer!
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: ons nov 21, 2012 11:53 am
av Cpt Tuttle
Mja, turbo passar inte riktigt in i ett bygge som detta känns det som, och något gigantiskt uppgraderingsbehov...nah, jag är inte den som behöver 800 hk och kör som Stig Blomqvist på uppåttjack när jag är på väg till Konsum...men visst förstår jag tanken.
Re: Volvo PV 544 1965
Postat: ons nov 21, 2012 12:03 pm
av jonas landin
E förståss helt upp til dig, men en 16v turbomotor behöver ju faktiskt inte ha 500+hästar, med en "lagom" turbo och moderat laddtryck kan du ju ha 200-250hk rolig körbarhet med fint register.
Det kan du givetvis få med rätt kompressor och installation också, men jag tror det är smidigare med en lagom "knut på avgasröret"!