Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av Elias_ »

blir riktigt fint :thumbright:

ett tips bara, oljeslangen till turbon skulle nog må bra av någon sorts värmesköld, annars har hydroscand stålomspunnen teflon slang som är grejt.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Lite Single Malt inspirationsvätska i motorrummet, ser det ut som...! :hey:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Elias_ skrev:blir riktigt fint :thumbright:

ett tips bara, oljeslangen till turbon skulle nog må bra av någon sorts värmesköld...
Och batteriet... :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

ett tips bara, oljeslangen till turbon skulle nog må bra av någon sorts värmesköld, annars har hydroscand stålomspunnen teflon slang som är grejt.
jag får dra på något värme skydd på slangen.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Toni skrev:Lite Single Malt inspirationsvätska i motorrummet, ser det ut som...! :hey:
ja det är fint med insperationsvätska då går det lite lättare.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

fugazi skrev:

ett tips bara, oljeslangen till turbon skulle nog må bra av någon sorts värmesköld...
Och batteriet... :thumbright:
battetiet ska stå på en hylla som inte sitter på bilden men det kanske skulle nog inte skada med ytterligare lite skydd.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Förövrigt har jag fixat det sista nu bla bytt termostathus samt motorvärmare som läckte.
samt fått fingrarna ur...och beställt det sista nu.större spridare samt styrsystem samt lite smågrejor. :)
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

så där nu är allt färdigt, allt i kopplat, det vart ett maxecusprut så det är nu bekymrena börjar..
jag har mappat in alla värden före start ,
jag har bara kört på startmotorn än och ej aktiverat spridare och spolare och då har jag redan problem..
problem 1
jag får felkod på för få triggertänder innan synksignal.
och när jag går på triggerlogger så får jag bara 57 tänder mellan dom höga staplarna,hur är detta möjligt och vad gör jag åt det?jag har provat att flytta vevaxelgivaren(vr) närmare triggerskivan till 0,25 och 0,6 och 0,8 men ingen skildnad
problem nr 2 är
när jag går på trigger/homeoscilloscope så går volten bara upp till 2v och ner till -2 medans på bilden i instruktionsboken så går det till över 10v och ner till -10v

är det någon som vet vad problemet är och vad jag ska göra åt det?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Bilen är startad :) :)
jag ändrade trigger arm voltage och fick ändra kamsynken då startade den direkt.den går jämt och fint inga felkoder.
dock säg den lycka som varar.turbon snurrar knappt knappt
den skulle vara renoverad (hx35)den gick tungt redan när den låg på bänken men jag tänkte att den ska väll vara så men den börjar inte snurra förrän vid 1500varv och inte speciellt fort så den är vell körd.den går runt när man snurrar den med fingrarna men den fortsätter inte snurra om man tvärsnurrar med fingrarna,dock inga missljud.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

härligt att det går framåt :thumbright:
fyllde du upp turbon med olja innan du startade? har du någon form av restriktor på olja in i turbon?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Elias_ skrev:härligt att det går framåt :thumbright:
fyllde du upp turbon med olja innan du startade? har du någon form av restriktor på olja in i turbon?
Jag fyllde inte upp turbon före uppstart men jag tror inte det var det den gick tungt redan före.
men det är nog löst nu, jag plockade isär den och det var några småskador på det platta stora lagret som jag putsat till och sen skruvat ihop den igen och nu går den lätt och det ryker inte.
det vart dock jäkligt varmt i motorrummet. så idag har jag gjort värmeskydd till kablar och batteriet samt lindat downpipen så nu vart det svalare och säkrare.
Förövrigt så går bilen skitbra :) har kört en timme idag och känt på mappningen men jag måste få tag på någon som kan mappa bilen ordentligt nu..
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Bilen är i alla fall färdig för tillfället bara små fix kvar för att få mer effekt lite småläckage främst i spjällhuset och slangarna till tomgångsventilen.
Jag var nyss och mappade den i dyno hos robert på dynotech riktigt duktig och trevlig kille,han verkar kunna det han håller på med
jag fick bara ut 330hk på hjulen det var mest wastegaten som inte funkade en (skitkinakopia)så jag ska köpa en bättre så kan jag ladda lite till.det borde göra 50-100 hk till enligt expertisen.
sen är visst turbon proppen (hx35)särskilt avgashuset som är för litet (12ans)så jag behöver en större för högre effekter.
Jag har även konverterat till etanol så nu har jag en miljöbil :-D
Bilen går kanon nu men jag har ett jätteproblem som någon kanske kan hjälpa mej med.

Jag kör ju med automat och den funkar bra(inget slir)och den höll för massor av timmar i bromsbänken .men den växlar inte som den ska.
gör jag kick down så går den till varvstoppet utan att växla och växlar inte upp förrän jag släpper gasen .kör jag hyfsat lugnt så växlar den som den ska.men inte på kickdown,
vad ska man göra åt det?finns det någonstans att justera när den ska växla på kickdownen.
det är ju vacum till automaten men har man vacum i motorn på högre varvtal eller är det bara på lägre varv? och styr vacumet något på kickdown? eller är det laddtrycket som ställer till det?
Jag provade plocka bort vacumslangarna men då växlar den så hårt och ingen skillnad vid kickdown.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Bild

Funkar videon för er?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

jag laddar bara 0.45bar i videon (mätaren går exakt har kalibrerat den med gps)den är mappad till 0,95 i dyno.
Men det hände det hände en liten incident efter mappningen..
Efter mappningen så laddad jag 0.8 allt var frid och fröjd bilen gick som en kanonkula  men sen började den bara ladda 0.3 jag hittade ett fel att kablarna till ladtrycksstyrningen åkt lös.fixade det samt något småläckage sen var jag jag ut och plågade den igen och då gick den stenhårt  ett tag...Den råkade ladda 1,1-1,2 utan att jag han märka det (pojken kollade på laddtrycksmätaren)Och gick snålt  den smälte tre tändstift, samt en bit av en ventil for så jag tappade kompet i en cylinder.god nattt..Så jag gjorde iordning en ny motor och bytte. Och har nu plågat den hela helgen och den verkar gå finfint.laddar 0,45.Dock så har jag inte vågat koppla in laddtrycksstyrningen utan kör bara med wastgaten, jag ska prova byta till hårdare fjäder i den till helgen eller byta hela wastgaten (eftersom den krånglade vid mappningen) så kanske jag får upp ladtrycket lite till.jag vill ha 0.8 bar nu.Längre fram i höst så ska jag byta turbo til en hx40 förmodligen och mappa en gång till men nu vill jag bara använda bilen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

gottlieb skrev:Bild

Funkar videon för er?
Japp, videon funkar för mig.
Herrejösses vad den går!!! :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar