7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

amazing skrev:Det är nog en likadan, har en liggandes också. Den är nog nästan stor för Fredrik just nu men då mycket aldrig är tillräckligt så är den nog lagom till nästa år :lol: 75mm är kompressorinloppets dia, hjulet är 74mm

Såg att s400 finns med 72,74,76,78,80,82,85,88 och 91!!mm kompressorhjul

vart såg du dom andra storlekarna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

du glömde att jag åker med orginal ventiler :D
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: volvo pv53 16v

Inlägg av Tommy Luhr »

johan johansson skrev:du glömde att jag åker med orginal ventiler :D
hmm vart fick du det ifrån? eller är det jag som har för mycket metanol i blodet hehe

Jag åker med std ventiler i toppen jag med, dock coatade för att tåla värmen.

Har för mig att din topp var lindrigt omgjord Johan!

Eller mins jag fel då?


Hursom hellst så är jag max imponerad av din motor att ge sådan effekt.

Du är säker på att ni inte körde 2sek pull i bänken :) hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

du skulle ha flödat din topp ... kul å se va den lämnar. Har hört rykten om uppemot 360-380cm2 28" med större ventiler. Men frågan är om det verkligen behövs.

Har tjuvkikat på en topp som gått 7,40 ... det va inte som man trodde iaf :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjernell skrev:du skulle ha flödat din topp ... kul å se va den lämnar. Har hört rykten om uppemot 360-380cm2 28" med större ventiler. Men frågan är om det verkligen behövs.

Har tjuvkikat på en topp som gått 7,40 ... det va inte som man trodde iaf :D
jag har sett en sådan topp som gett dom flödena :)
komme inte ihåg exakt värde men det står någonstans i denna tråden..

Har försökt kopiera den toppen så gott minnet var med mig.

Men jag har ju standard ventiler i min topp så något värre räknar jag inte med. kanske inte ens blev bättre hehe.. men skall låte jens få flöda den åt mig i vinter(japp Jens du skall få ta den en sväng:) )

7,40 på 201m :) hehe Vet vilken du syftar på

nej jag tror inte man behöver göra mycket med topparna faktiskt, dom flödar ju helt enormt bra std.
Men tycker inte om den innbuktningen som är i långradien på insug.
Men med större ventiler så kan man porta bort den buktningen och då tror jag faktiskt det går att optimera endel.

Någon som vet mer om den "mongobuktningen" ?

Personligen tror jag att topparna räcket till 1400hk med överladd portade "the right way"

det gör inte blocken kanske hehe
Sen är frågan, vad är den rätta vägen att porta en topp på..

Vet ingen som testat att plasta upp botten på insugningskanalen på en 16v topp, tror att man kan tjäna lite på att ha en mindre kanal fast mer upprätt.

iaf med standard ventiler..

har sett en volvo 16v ombyggd ventildelning upp till packningskanten, tror inte det heller vart någon succe!

Vad kör du med för mods på ditt lock Tjernell?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

7.40 / 402 :thumbright:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Det e bara portat med std ventiler å osvetsad , flödar ju över 300 / 28" in :D flödes värden står i min tråd.

Topptrim.se som gjort den , otroligt trevlig och duktig.
JoakimR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 23, 2006 5:35 pm
Ort: rælingen, norge

Inlägg av JoakimR »

60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

JoakimR skrev:585$ för S475 : http://majesticturbodallas.com/specials1.html
jag tittade på övriga aggregat på deras sida.. det stinker Kina..
akta er!
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kadett4wd skrev:
JoakimR skrev:585$ för S475 : http://majesticturbodallas.com/specials1.html
jag tittade på övriga aggregat på deras sida.. det stinker Kina..
akta er!
Jag vet inte exakt, men det är riktit många på turbomustangs.com, som handlat s400 snurror av den killen, och dom verkar nöjda iaf. Men som sagt jag vet inte.

Men kolla här på www.miketurboinc.com/ det är där lillis handlat sina agg vet jag.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det var inte s475 agget jag fick den känslan på..
det vara alla andra konstiga kk03 tjosan åt alla håll,

så det kan vara värt att akta sig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kadett4wd skrev:det var inte s475 agget jag fick den känslan på..
det vara alla andra konstiga kk03 tjosan åt alla håll,

så det kan vara värt att akta sig.
Helt rätt! Fanns liksom inget direkt märke osv på dom andra.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad tror ni om denna?
Features the Borg Warner Extended tip technology compressor wheel. This design feature promotes greater airflow through the turbo by making a small low inertia wheel perform like a larger and heavier compressor wheel. This smaller wheel enables the turbo to spool up faster and provides a larger surge margin. Moreover this helps create a wider map and the increased efficiency of a larger compressor wheel.
An often overlooked and key aerodynamic component is the turbine wheel. Borg Warner turbine wheels are optimized for blade shape and thickness in order to efficiently convert thermal exhaust energy into kinetic energy. This energy drives the turbo and converts incoming air into boost energy for your engine.

Turbo Specs:
Compressor Wheel Inducer - 80mm
Compressor wheel Exducer - 109mm
Turbine Wheel Inducer - 87
Turbine Wheel Exducer - 96
Turbine Outlet - V-Band
Turbine Inlet - T6
Turbine A/R - 1.32
Weight - 46 lbs
Horsepower Rating - 550-1300
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

blir antagligen ett sådant agg som är ovan. finns med 87 ut och 1,10 a/r

Väntar på lite info angående avgashus storlek från Phredde om han vill säga vilken kombination han åker med.

Sen får vi se vilket agg som kommer på posten!

Har nog köpt mig nytt insug till racebilen tror jag.

58mm spjäll från unikracing

Bild
Bild
Bild

inte för att det behövs kanske men :roll:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

vad kör du för kammar och annat godis ?

Kompisen bromade 641hk med originalkammar, originalventiler, 98 oktan, stor turbo :thumbright:
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Låst