Sida 58 av 82

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons jul 13, 2016 9:58 am
av Jens Gustavsson
typ ett sånt här skulle göra jobbet bra https://shop.klracing.se/sv/artiklar/78 ... slutn.html

du kan köpa dem via mig så får du flödes pappar på dem och jag tryck testar dem och går in med kamera och kollar att de ser bra ut för bara ett par hundrigar extra.

borde rymma sidorna om du monterar 90 graders rör på dem? om man inte bygger om dem så kan man ha med sig reservare också på tävlingar.

de flödar bra med de gavlarna och kyler helt ok och har liten volym. lägg mer tid på att få in väldigt kall luft in i turbon med största möjliga filter det är viktigare!

mvh jens

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons jul 13, 2016 1:20 pm
av HenrikE

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor jul 14, 2016 4:56 pm
av Per Ohlsson
Jens!
Det är ett alternativ, men eftersom jag måste ha nät framför IC och vid dåligt väder kan det bli tätt av lera och annat. Därför vill jag försöka få dit en så stor IC som ryms. Tror säkert att den du visade där skulle funka fint om vädret är bra, men jag skulle vilja ha något större. Det skulle funka att köpa tre och bygga ihop till två större. Dock känns det närmare till hands att köpa lösa cellpaket i så fall om man ändå måste kapa sönder grejorna.

Henrik!
Det där såg ut att vara en fin IC. Dock skulle jag helst vilja ha något större...
Har en släkting som jobbar på ett företag här i Sundsvall som sysslar med trimning av motorer samt med avgasrening. På deras företag har tester gjorts med olika intercoolers. De har testat både dyra märkesprodukter och billiga kineser. Resultatet är att det är svårt att motivera merkostnaden för en dyr IC.
Det ska tydligen gå att köpa cellpaket för en femhundring per styck i kina, så om man köper tre borde det gå att få till två IC. Ska bara få tag på någon som importerar såna.
Vill helst ha en bar and plate IC, men i värsta fall får det bli en lastbilsvariant med tube and fin...

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis aug 02, 2016 5:00 pm
av Per Ohlsson
Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu, men inget har hänt på C30:n ändå. Alltså har ingen missat något. Håller på att byta turbo på en arbetskamrats Volvo 940, vilket är föga upphetsande... Behöver ju arbetsträna lite i garaget nu och då är det ett lämpligt projekt.


Bild
Idag låg det dock ett trevligt paket i brevlådan. Det var fler Borgesonhylsor från Jocar.

Bild
De hade även vänligheten att skicka aluminiumleder till det där arrangemanget.
Planen ser ut enligt följande: De svindyra aluminiumlederna ska förhoppningsvis passa på Volvo 940s nedre rattstång som är i aluminium. I andra änden av leden hoppas jag att den nedre delen av krockhylsan från en Volvo 240 ska passa, för den passar i alla fall utmärkt i den hylsa som ska fästa över splinesen på styrväxeln.
Antar att några undrar över varför jag köpt tre satser av allt? Svaret är att allt jag får i händerna, har en tendens att gå sönder. Såna gånger är det bra att ha reservdelar.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 03, 2016 8:46 am
av Wikimoe
Undra hur många delar från gamla 240 som de andra supercarteamen använder!

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons aug 03, 2016 9:51 pm
av Per Ohlsson
Wiktor!
Intressant att du skulle ställa den frågan. Faktum är att mellanaxeln från växellådan till den främre diffen har Volvo 240 medbringare ofta om man använder Sellholms grejor. ;)
Varför jag valde att använda 240delar till rattaxeln var främst att axeln passade perfekt samt att den var ihålig och därmed lätt.


Bild
Ungefär så här. Delarna ska längdjusteras så att knuten hamnar närmare medbringaren och även närmare styrväxelns pinjong. Blev lite sugen att göra klart styrningen, men måste först göra klart den där 940:n som jag håller på att uppgradera.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis sep 20, 2016 10:31 pm
av Per Ohlsson
Det har inte hänt mycket på C30-fronten. Har i alla fall varit i garaget två kvällar på raken och arbetstränat, dvs plockat lite bland verktygen. Tyvärr har inget sug infunnit sig, så inget blir gjort annat än städning.

Bild
Har fått foder till motor nr2, men har ännu inga kolvar och stakar. Väntar med att skjuta ner fodren tills jag har kolvar så att det går att borra blocket till rätt mått direkt.

Bild
Någon sate hade behov av mina backspeglar från personbilen, så jag har nu haft möjlighet att prova hur försäkringen fungerar...

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons sep 21, 2016 3:21 am
av Kirre
Per Ohlsson skrev:Wiktor!
Intressant att du skulle ställa den frågan. Faktum är att mellanaxeln från växellådan till den främre diffen har Volvo 240 medbringare ofta om man använder Sellholms grejor. ;)
Varför jag valde att använda 240delar till rattaxeln var främst att axeln passade perfekt samt att den var ihålig och därmed lätt.


Bild
Ungefär så här. Delarna ska längdjusteras så att knuten hamnar närmare medbringaren och även närmare styrväxelns pinjong. Blev lite sugen att göra klart styrningen, men måste först göra klart den där 940:n som jag håller på att uppgradera.
Ett tips. Plocka bort krock zons grejen på rattstången. Dom bruka ge sig om du får en smäll

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: ons sep 21, 2016 9:34 pm
av Per Ohlsson
Håkan!

Brukar dom där aluminium-krockzonen ge sig? Jag har byggt några bilar tidigare med elektrisk servo i kupén, men då har det funkat. Har faktiskt bara hört om en som fått sönder en, men det kan ha varit handhavandefel.
En annan inte helt ovidkommande aspekt är att jag inte får smäll. Jag ger dom!!! :))
Det står även i reglementet att en original krockzon ska finnas:

Steering

The steering system and its position are free, but only a direct
mechanical linkage between the steering wheel and the steered
wheels is permitted.
The steering column must be fitted with a retractable device in case
of impact, coming from a series vehicle.

Appendix J – Article 279
FIA Sport

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor sep 22, 2016 2:00 pm
av Kirre
brukar och brukar, dumt att chansa och bli stående, evertsson knäckte sin på solvalla

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor sep 22, 2016 2:35 pm
av Per Ohlsson
Håkan!
Ja om man kör på Solvalla är risken stor att man bankar på någon betongmur också och då är risken stor att även dyrare saker går sönder.
Vad föranledde att Evertssons nedre rattstång gick sönder?


Bild
Har i alla fall längdjusterat delarna men ännu inte svetsat ihop dom.

Bild
Hyresvärden har svarvat och fräst lite åt mig också. Det är en övergång som ska svetsas på det chromemolyrör som ska agera rattstång inne i bilen. Via ett lager ska den sedan anslutas mot den ovannämnda aluminiumdelen.

Bild
Bild
Det har kommit en svindyr tank också. Som synes sticker anslutningarna upp ovanför kevlarlådan som tanken ska vara monterad i, varför jag måste tänka om lite angående monteringen.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor sep 29, 2016 10:57 pm
av Per Ohlsson
Bild
Idag hade brevbäraren vänligheten att komma med en lagerbock i aluminium och...

Bild
...några gummigenomföringar som ska täta runt rattstången där denna går genom torpeden.

Bild
Kapade av CrMo-röret till lämplig längd och passade ihop delarna.

Bild
Ser ut att kunna funka...

Bild
NÅGON har varit överambitiös i jakten på kilon och borrat lite för mycket, så jag blev tvungen att köpa nya balkar. Dessa passar inte mot den nya tunneln, så det blir till att rondella lite...

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: fre sep 30, 2016 8:02 am
av GustafsMats

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: fre sep 30, 2016 5:12 pm
av Wikimoe
I brist på något konstruktivt så fäller jag in ett hejja!

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis okt 04, 2016 1:13 pm
av Per Ohlsson
GustafsMats!
Rejäl balk ni har. Vad jagar ni med den, grävling? ;)
Vi får faktiskt ha rör i fronten på rallycross också, så ett CrMo-rör kanske kommer hamna i fronten. Annars är det ju enkelt att muttra dit en originalbalk också.

Wiktor!
Ja, nu när både inspirationen och pengarna tryter, uppskattar jag alla glada tillrop jag kan få.


Bild
Har i alla fall tagit sista slantarna jag hade och köpt en pump.