Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.

Inlägg av Painlake Racing »

Underhållande film :thumbright: Är ju som en dröm att kunna ta sitt bygge på en sån resa.

Jag har ett par frågor som du säkert har svarat på 100 gånger ang buren, som jag tycker är väldigt snygg. Vad tycker Bilprovning om den? Får du ha folk i baksätet? Vad säger SFRO, duger den till att köra nior?

(blev en ny sida, sorry. gick inte att quota ditt senaste inlägg)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.

Inlägg av Pro-Mille »

SFRO? Du menar väl SBF?
Chassietaggade den i helgen godkänd ner till 8.50 nu :)
Mekat rätt mycket hela veckan med bilen, fick den körklar i fredags.

Det var avfärd till Kjula lördag morgon, åkte till macken och tankade upp bilen först, bromsskärm på såklart :hihi:
Bild

Tog ner laddtrycket till 1.4bar, ville logga växellådan och se hur den lirade.
Tyvärr så håller inte lockupen i för 1.4bar ens, runt 5-7procent slir i den vid mål.
Annars vart växellådan väldigt bra med nya planetväxeln, körde pers.bästa :)
Kapa ner 60foten till 1.45 fick till och med hjullyft i starten :)
Bild

Film på repan.
https://www.youtube.com/watch?v=rXRwBoc ... e=youtu.be
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat :thumbright:
BubbaEliasson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön sep 21, 2014 6:37 pm
Ort: Kalmar

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av BubbaEliasson »

Kan inte mer än säga tumme upp åt både bygget och ägare! Resan var klockren
Daniel Eliasson
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :)

Logfil från VEMSet.
Bild

Logfil från TCI växellåds styrbox.
Gula linjen är converter sliret, lockupen körde jag in på 3ans växel (rosa linjen)
Lila är växellådsslir, den stämmer inte helt pga ändrade utväxlngar på 1an och 2an, visa 10procent slir på 1an och 5procent på 2an.
Växlarna är just så mycket lägre.
Grå motorvarv, grön hastighet, ljus blåa oljetemp, den turkosa växel som är i.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Pro-Mille »

Har inte varit lika dött i garaget som det är i min tråd.

Efter 9.32 repan på Kjula så tyckte jag att motorn vevhuskompade rätt mycket.
Tog loss stiften på söndagen, på 7ans stift hade sido-elektråden smältit ner.
Tog leakdown på cylindern, visade 90%.
Då såg Marko att spridarkontakten på 7an satt löst, hade tydligen glappat under repan.
Lyfte toppen, mycket riktigt hål vid ringlandet, cylindern verkar ha klarat sej.
Bild

Beställde direkt hem ny kolv och kolvringar till alla 8burkar.
Blev även en Summit beställning ikväll, ramlager, packningar, kamdrivning, CompCams rull-lyftare med extra oljespår.

Beställde även en ny converter härom veckan, blev en 265mm multidisc lockup, från Circle D Specialties
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Performance_seeker »

Ojojoj...ser inte billig ut den där convertern... :hihi: :thumbright:
Inte billigt heller att ha glappa kontakter...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av T-27 »

Snygg Turbin :)
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.

Inlägg av blackadder »

[quote="Pro-Mille"]
Bild
[quote]

Inte ofta man ser bromsskärmar på bilar vid tappen :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av fugazi »

T-27 skrev:Snygg Turbin :)
Eller stygg kanske?

Och förstasidan på garaget.org också, det var ju f--n på tiden!!! :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Pro-Mille »

Ja turbinen vart inte den billigaste, men förhoppningsvis så fungerar den bättre.

Var kul att "äntligen" hamna på första sidan där, där funkar det bättre euro/japs bilar :hihi:
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h

Inlägg av Pro-Mille »

Julklapp till Chevan kom lagom före julen :)
Se dom klarade av att stava rätt. :hihi:
Bild

Sålde ACen från bilen, tog en hel del plats.
Bättre kylning lär det bli utan kondensorn framför ICen.
Bild

Har knåpat ihop en större spridarbänk, mest för spridare från 5-600cc uppåt och längre öppningstider.
Blev en 13liters tank med två styck Aeromotive 340liters pumpar.
Kör pumparna via ett bilbatteri, spridarna styrs av den mindre bänken.

1000ml mätglas.
Bild

Tanken.
Bild

Sopparör och stänkskydd.
Bild

Bild

Bild

Soppapumps lock och hållare, +12v matning genom locket.
Bild

Blev Volvo soppafilter, slangar, kopplingar och tryckmätare från Torques.
Regulator hade jag hemma, en fast 3bars.
Bild

Har provkört litegrann, måste fixa till bättre stänkskydd över mätglasen, vid fullt öppet med mina Bosch 2200cc spridare
vill det stänka över mätglasen lite.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Spridarbänk.

Inlägg av Performance_seeker »

Fint jobb du gör. Det är mycket pyssel med alla detaljer om man vill ha det bra...och vill ha motorn att hålla... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Spridarbänk.

Inlägg av Pro-Mille »

Går segt med mekandet, men har fixat lite.
Körde spridarna i bänken för att kunna tuna in öppningstiden på dom, skiljer lite på just öppningstiden.
Beställde ny "core" för att kunna tillverka en bättre laddluftkylare.
Blir med stående celler.
Ungefär denna design blir det.
Bild
Blir även ny vattenkylare, gamla mässings 4raders får ge vika för en lättare alukyl.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.

Inlägg av Tjoffe »

Blir nog inte något tryckfall över ic,n nu ;) jäklar vilken area ökning! smutt.
Skriv svar