Sida 59 av 60

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: ons nov 21, 2012 12:20 pm
av Cpt Tuttle
Det handlar om själ med... ;)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: ons nov 21, 2012 12:51 pm
av jonas landin
Jo visst, men det är väl framförallt motorns register som bidrar till körkänslan och därmed själen?
Om du inte vill ha turbo så röstar jag på en vass sugis med separata spjäll/webrar, extraktor mm. Men det är ju min personliga åsikt!

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: tor nov 22, 2012 4:32 am
av Erland Cox
Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: tor nov 22, 2012 5:27 am
av Kadett4wd
Fränt, det är fränt med gammalt skal med nyare teknik under.
pang på bara..

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: tor nov 22, 2012 9:32 pm
av Cpt Tuttle
Erland Cox skrev:Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland
Nä.
Hade jag börjat idag så hade saken kanske varit en annan, men för 10 år sedan så kändes det fortfarande fränt med modernare rödblock i en äldre Volvo, och nu är allting byggt efter det, så att bygga om halva bilen tillbaka till stötstångsbojsänket...nä. :wink:

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 2:03 am
av Erland Cox
Bojsänket passar direkt och mitt med 45:or som visserligen är kraftigt modifierade lämnar 211,7 hästar.
Min polare som har en E 36 M3 3,2 använder nog inte uttrycket bojsänke mer.
Skrattet åt den åttiotals ombyggda 142:an har liksom fastnat i halsen.

Erland

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 9:14 am
av The
Är väl inte direkt något som måste byggas om för att byta mellan b20 och b2x/b23x är ju i princip samma block :-)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 10:52 am
av Cpt Tuttle
Blocket rent fysiskt har ungefär samma dimensioner men i en liten PV så krävdes en del ommöblering för både det ena och det andra runtomkring, och ser heller ingen anledning att bygga tillbaka något. ;)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 1:07 pm
av Ersviken
Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland
+1 :P

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 1:12 pm
av Cpt Tuttle
Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20. ;)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 5:17 pm
av Kadett4wd
det är rätt,, gå DIN väg..
Du bygger juh DIN bil,, inte nån annans :)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 5:51 pm
av kardanknuten
16rappare med kompressor borgar ju helt klart för ytterst vasst motorljud.

B20 med weber är ju häftigt men känns ju som ett steg bakåt när han modernisera kärran.

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 10:01 pm
av Erland Cox
Cpt Tuttle skrev:Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20. ;)

Det står en bara 2 meter från mig så jag håller på.

Erland

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: fre nov 23, 2012 10:11 pm
av Cpt Tuttle
Gut! PV blir det aldrig för mycket av i världen. ;)

Re: Volvo PV 544 1965

Postat: lör jan 19, 2013 8:09 am
av Cpt Tuttle
Bild
Då hade man varit och inhandlat donator till ny spis då......
GLT 16V... :thumbright: