Sida 60 av 76
Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)
Postat: tor mar 31, 2011 4:51 am
av Kadett4wd
Fredde Holmgren skrev:Kadett4wd skrev:Det gör väl alla?
Men bäst är juh att köra med rätt

Vad anser du är "rätt" kolvspel för en motor som min? Helbetongad med JE-kolvar som kan bli rätt så varm ibland.
det kan jag inte svara på,, det får man ta med kolvfabrikanten.
Jag har till exempel på wiseco´s inrådan gått upp 0.02mm i kolvspel på moppen då den är luftkyld istället för vattenkyld som kolven är till för.
Mao,, jag tog kontakt med tillverkaren, det var det jag ville förmedla med moppestoryn.
Men spontant,, ska en kolv ha 0.1mm spel vid 'normal' driftstemp måste man juh tänka lite..
Normal drifttemp på en kolv,, vad är det,, samt vad kommer det bli?
säg du har 250 grader(siffra ur luften) i kolven med bensin och vattenkylt, och kolven sväller typ 0.02mm eller så.
Det betyder inte att den sväller dubbelt så mycket bara för det är 500grader varmt.
mao 0.2mm spel om kolven är 500grader.
För stort kolvspel är inte bra alls för en maskin.
Vare sig ur effektsynpunkt samt slitagesynpunkt.
Så antingen tar man kontakt, eller så värmer man kolven själv och kontrollerar hur mycket mera den sväller.
Mvh
Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)
Postat: tor mar 31, 2011 7:36 am
av Fredde Holmgren
Magnus Motorsport kör minst 14 hundradelar på sin helbetongade motor, och i GM's senaste ecotec manual kör dom 20 hundradelar om jag inte minns fel. Jag kommer nog kör nånstans kring 14-15 tror jag.
Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)
Postat: tor mar 31, 2011 11:05 am
av Mattz Larsson
Tack för all svar och det är självklart att man kan/ska ta det med tillverkaren men
det finns ju en hel del erfarenhet här på Sävar som det är dumt att inte använda.
För jag tror att svaret från t.ex. JE m.f skulle bli generelt för det borret och så
men frågar man om ett betongat volvo block så blir det nog ett generelt svar.
Vart har du hittat nya ecotec manualen
//Mattz
Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)
Postat: lör apr 02, 2011 6:30 pm
av Fredde Holmgren
Dags att visa lite bilder då kanske, jag har inte gjort så jättemycket på räserbilen i vinter men litegrann är det.
Nya kolv/vevstaks-combon:
Nya VS Gamla (nya combon är 200g lättare/cyl trots biffigare kolvbult)
Ett block ska få betong i sig ikväll:
Tog bort ett sugsteg från oljepumpen (mer plats kring pumpen och det räcker med 4 sugsteg)
Ordnade en ny samlingspunkt för diverse oljetryck:
Bakaxeln har även den fått sig en varvtalsgivare:
Pedalstället har fått sig en bussning:
Vattenpumpen har fått ett nytt ställe att bo (satt på motorblocket förut och strök nästan med vid raset)
En AFM-1000 Bredbandslambda införsskaffades i höstas men hann aldrig monteras:
Sidan man normalt aldrig ser av elcentralen:
Har bytt ut den gamla Link G3:an mot ett G4 Xtreme ( Tack för hjälpen MotorNord )
Gjorde en mekvänligare bromsskärmsspak (den gamla var inte skön att trycka upp skallen i av misstag)

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: lör apr 02, 2011 7:03 pm
av Andreas Arthursson
Snyggt! Kommer bli bra.
Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)
Postat: lör apr 02, 2011 7:30 pm
av Hans K
Fredde Holmgren skrev:Dags att visa lite bilder då kanske, jag har inte gjort så jättemycket på räserbilen i vinter men litegrann är det.
Tog bort ett sugsteg från oljepumpen (mer plats kring pumpen och det räcker med 4 sugsteg)[/img]
Tyckte verdi sa att räckte med 4steg på 4cyl!
Kollade lite på nitroz soffa!
Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: lör apr 02, 2011 7:47 pm
av Kökarmicke
Fräsigt! Du har inte haft problem med oljetrycksmätarn? Min sändare dog i somras på kjula, antar att de va vibrationerna som tog den. Så nu e de mekansik mätning istället på min

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: lör apr 02, 2011 9:02 pm
av skogis
hur mycket betong fyller du i blocket?
Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: lör apr 02, 2011 9:14 pm
av Fredde Holmgren
skogis skrev:hur mycket betong fyller du i blocket?
Så mkt som krävs för att det nästan ska nå upp till kanten av deckplanet!

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: lör apr 02, 2011 10:42 pm
av Fredde Holmgren
Ååh vad stressad man blir av att söla ner geggan i ett block men nu är block nummer 1 fyllt och momentdraget.

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: sön apr 03, 2011 12:18 am
av Daniel 850
blir bra de här! hur grova var dom gammla kolvbultarna diameter? gods?
Mvh Wigge
Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: sön apr 03, 2011 10:29 am
av Tommy Luhr
ser skit bra ut. Alu stakar är ingen nackdel skulle jag tro

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: sön apr 03, 2011 10:54 am
av Hans K
Behöver verkligen kylning på motorn med mettis?
Ska ha laddluft kylare med?
kommer bli kul att följa bilen i sommar!

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: sön apr 03, 2011 11:34 am
av Fredde Holmgren
Hans K skrev:Behöver verkligen kylning på motorn med mettis?
Ska ha laddluft kylare med?
kommer bli kul att följa bilen i sommar!

Ja på en sån här motor behövs kylning
Jag har alltid kört med laddluftkylare
Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)
Postat: sön apr 03, 2011 12:38 pm
av Andreas Arthursson
Testa utan intercooler i bänken. Skönt att få bort den vikten..